2012-03-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Den som inte åker på svenne banan resor till thailand, köper sin 7nde platt-tv på 2 år och sitt 4de bilbyte på 3 år är "KONSTIG".

Precis. Den återkommande klassikern att man bara MÅSTE unna sig att åka utomlands, ny bil eller ny Iphone med abonnemang på avbetalning.

Följer man inte mönstret kommer snart gliringarna.
Citera
2012-03-19, 15:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BronBjorn
Precis. Den återkommande klassikern att man bara MÅSTE unna sig att åka utomlands, ny bil eller ny Iphone med abonnemang på avbetalning.

Följer man inte mönstret kommer snart gliringarna.

Det är bara att ge gliringar tillbaks, cashar sådan konsumtion med pengar från utdelningar - ett sådant svar får konsumtionstorskarna att bita sig hårt i tungan.
Citera
2012-03-19, 16:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Köper du t-shirts i 10-pack?

Skämtar bara. Nästan

Citat:
OnT Jag tycker snål och sparsam går hyffsat hand i hand. Jag kan vara detta ganska ofta nu för tiden men eftersom jag har ett syfte med det så skiter jag i vad folk tycker

Jag är väldigt sparsam, men jag är inte alls snål. Mina fasta utgifter är ca 4500 kronor i månaden (Hyra, el, internet, CSN) och jag undrar hur många som slår det. Jag äger ingen bil, ingen TV, ingen privat telefon etc.

Däremot bjuder jag tex mer än gärna på mat och dricka hemma eller på krogen. Det beror förstås delvis på att jag har rätt mycket pengar över efter mina fasta utgifter.

Jag lägger hellre pengarna på nöjen och resor (och bygger upp mitt kapital) än att betala fordringsägare.
Citera
2012-03-19, 17:36
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är bara att ge gliringar tillbaks, cashar sådan konsumtion med pengar från utdelningar - ett sådant svar får konsumtionstorskarna att bita sig hårt i tungan.

Japp jag har också märkt detta.

Säger man något i stil med "De pengar jag får i utdelning/avkastning av det jag investerat brukar jag konsumera upp cirka 50% av och det räcker gott och väl för mig under de närmsta åren"

då går dom jävlarna i taket alltså ! haha
älskar att säga sådant och se dom bli helt röda i ansiktet och bara koka av hat och avundsjuka

men det verkligt sjuka är ju att VEM SOM HELST kan börja spara och se över investeringsvägar och leva väldigt gott på utdelning t.ex , det är så enkla åtgärder man behöver ta att det är skrämmande att de dumma och lata massorna vägrar lära sig det minsta om ekonomi.
Citera
2012-03-19, 17:40
Medlem
Brumelbryns avatar
Klart man vill handla så billigt som möjligt utan att tumma på kvalitén för mycket. Varför betala 59.90/kg för ett paket köttfärs när man kan gå till en annan affär och handla ett paket för 29.90.

Sen använder väl alla som har tex Ica kort kuponger, man får ju bonus en gång i månaden. Aldrig uppfattat att det skulle vara fult. Inte andra kuponger heller för den delen.
Citera
2012-03-19, 23:15
Medlem
FrankBucks avatar
Jag älskar mest när man slänger ut sig någonting i stil med:

"Det är väl bara att käka lunch ute?" och så börjar kärringar/folk skrika om att alla inte har det så jävla bra, börjar prata om barn, kostnader, lån osv... Själv tycker jag typ att socialbidraget i Sverige är tillräckligt högt för att ha en bra levnadsstandard så förstår inte hur folk som jobbar inte lyckas spara ihop några pengar alls

Det bästa tycker jag är "lönehelg", okej om det skulle vara kulturellt eller religiöst betingat men nu handlar det ju oftast om att folk faktiskt inte har några pengar till att supa innan löningen.
Citera
2012-03-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupane
Precis det menar jag oxå, man försöker få andra att betala för en, helt enkelt åker snålis.
Rabbatkuponger skulle aldrig falla mig in att dra fram i en kassa däremot.

Misstänker att du INTE har mycket pengar?
De som har god ekonomi skäms inte för sådant medan fattiglappar tycker det är pinsamt att använda rabattkuponger!
Citera
2012-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Om man tjänar 90 000 i månanden så ska man leva i en liten 1:a och äta nudlar i några år, sedan kan man leva livet, annars får man jobba och slita i hela livet för att upprätthålla en status bild utåt. För om man inte är snål utan spenderar sina pengar så står man ju och stampar på ett och samma ställe, du blir beroende av ditt jobb för att kunna köpa saker du ändå inte kan använda fullt ut p.g.a att du jobbar.

Bra skrivet
Gäller bara att ha den självdiciplinen!!
Citera
2012-03-20, 20:26
Bannlyst
Mycket pengar eller lite pengar det är väldigt töjbart och beror på vad individen menar med mycket/lite.
I mitt fall kan jag säga så här, jag har på olika bankkonton tillgängligt ett sexsiffrigt belopp varav den första siffran inte är en etta, det är pengar som jag kan ha i handen direkt.
Jag har ett hus i tätort med taxeringsvärde 1,854000:- med ett marknadsvärde på ca 2,75000:- och nu kommer det trevligaste jag äger huset och ingen bank, vilket i klartext säger att det finns inga lån längre på huset.
Jag äger två bilar visserligen inte av senaste årsmodell, men samma sak där det är betalda och ägs enbart av mig.
Jag har MC som hobby också och därför äger jag 2 motorcyklar samt en fyrhjuling sammanlagda marknadsvärde ca 210000-230000 givetvis är det samma sak där, de är betalda
Några skulder har jag givetvis inte förutom en nyss erhållen skatteskuld på 8200:- vilket jag pytsar in till skattekontot när jag känner för det.
På goda grunder så kan jag tänka mig att programmet Lyxfällan inte har mycket att uträtta hemma hos mig, speciellt då även frugans ekonomi matchar ungefär min, om vi bortser från bilar MC och hus.
Det är givetvis upp till var och en om han/hon vill använda sig av rabattkuponger, jag/frugan gör det inte vi plockar inte flaskor och burkar och pantar heller
Så ser ekonomin ut för en person som vet hur man sköter en privatekonomi, om jag nu är fattig eller inte kan lämnas därhän, men vi får då inget socialunderstöd
Tänker någon fråga så blir svaret NEJ du får inte låna pengar av mig.
Så var det med det hej hopp pengar på banken då är man inte panken
Citera
2012-03-21, 10:14
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupane
Mycket pengar eller lite pengar det är väldigt töjbart och beror på vad individen menar med mycket/lite.
I mitt fall kan jag säga så här, jag har på olika bankkonton tillgängligt ett sexsiffrigt belopp varav den första siffran inte är en etta, det är pengar som jag kan ha i handen direkt.
Jag har ett hus i tätort med taxeringsvärde 1,854000:- med ett marknadsvärde på ca 2,75000:- och nu kommer det trevligaste jag äger huset och ingen bank, vilket i klartext säger att det finns inga lån längre på huset.
Jag äger två bilar visserligen inte av senaste årsmodell, men samma sak där det är betalda och ägs enbart av mig.
Jag har MC som hobby också och därför äger jag 2 motorcyklar samt en fyrhjuling sammanlagda marknadsvärde ca 210000-230000 givetvis är det samma sak där, de är betalda
Några skulder har jag givetvis inte förutom en nyss erhållen skatteskuld på 8200:- vilket jag pytsar in till skattekontot när jag känner för det.
På goda grunder så kan jag tänka mig att programmet Lyxfällan inte har mycket att uträtta hemma hos mig, speciellt då även frugans ekonomi matchar ungefär min, om vi bortser från bilar MC och hus.
Det är givetvis upp till var och en om han/hon vill använda sig av rabattkuponger, jag/frugan gör det inte vi plockar inte flaskor och burkar och pantar heller
Så ser ekonomin ut för en person som vet hur man sköter en privatekonomi, om jag nu är fattig eller inte kan lämnas därhän, men vi får då inget socialunderstöd
Tänker någon fråga så blir svaret NEJ du får inte låna pengar av mig.
Så var det med det hej hopp pengar på banken då är man inte panken

Haha, älskar ditt inlägg !

Varför ska alla äckliga horiga jävlar alltid försöka "låna" pengar eller ställa frågor som "har du pengar?" jävla idioter får fan skaffa sina egna pengar !

Man ska göra folk en tjänst genom att INTE "låna ut" pengar till dem.
Man lärde sig på lekis att bjuder man folk på en godis så bjuder de INTE tillbaka.
Ännu mindre om det rör sig om riksdaler !
Folk är för horiga och dumma helt enkelt.

Det var en av de första lektionerna man fick i livet.

Skönt att det är fler som har erfarenhet
Citera
2012-03-21, 18:09
Medlem
Finans.killens avatar
Jag anser det vara en sport att vara en snål jävel, skiter i andra.

Rabattkuponger är det bästa som finns, om man bor där jag bor så slår det aldrig fel.

Man kollar vad man vill ha FÖRST sedan går man in på; http://www.retailmenot.com och söker, på så vis så går man inte i fällan om att köpa saker man inte behöver bara för att de är billiga.

Veckohandla och släckalampa i rum man inte befinner sig i, skruva upp ACn inne när man inte är hemma så man slipper betala för kyla när man är ute är också en självklarhet.

Varför? För att det är kul! Som ett spel, fast i verkliga livet.
Citera
2012-03-21, 23:06
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag anser det vara en sport att vara en snål jävel, skiter i andra.

Rabattkuponger är det bästa som finns, om man bor där jag bor så slår det aldrig fel.

Man kollar vad man vill ha FÖRST sedan går man in på; http://www.retailmenot.com och söker, på så vis så går man inte i fällan om att köpa saker man inte behöver bara för att de är billiga.

Veckohandla och släckalampa i rum man inte befinner sig i, skruva upp ACn inne när man inte är hemma så man slipper betala för kyla när man är ute är också en självklarhet.

Varför? För att det är kul! Som ett spel, fast i verkliga livet.

Vad ska man göra på den sidan du skriver? Finns ju inga kuponger för Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in