2012-03-18, 21:49
Medlem
Hej.

Om man gjort avdrag i deklarationen fyra år i rad för något man egentligen bara får göra avdrag för i två år, och dessutom upfyller man ändå inte dom kriterier som krävs men skatteverket har godkänt avdragen utan att begära in några kvitton varje år. Vad händer då om man gör samma avdrag i år, och skatteverket begär kvitton som man såklart inte har? Kommer dom bara neka och sen är det bra med det. Eller kommer dom granska retroaktivt och begära att man ska återbetala? Eller vad händer?
Citera
2012-03-19, 17:21
Medlem
Någon måste vä ha koll??
Citera
2012-03-19, 17:25
Medlem
Det är nog stor risk att de kollar även dina tidigare deklarationer.
Citera
2012-03-20, 10:38
Medlem
Om de granskar dig och upptäcker något knas så kan du absolut räkna med att de kollar dina tidigare deklarationer. Besluten kan väl ändras fem år bakåt, så det är väl de senaste 5 du riskerar. Förutom återbetalning så kan det ju vara tal om straffavgifter och eventuellt straffrättsliga påföljder om det är tillräkligt stort och kan tänkas vara uppsåtligt.
Citera
2012-03-20, 21:54
Medlem
Men om man tex gjort avdrag för dubbelt boende fast man bara har en hyra att betala? Alltså man e skriven på en adress, men bor långt därifrån. man jobbar och betalar bara hyra där man bor såklart eftersom ens folkbokföringsadress är hos släktingar. man har gjort avdrag i fyra år för detta utan att nånsin behövt visa upp några kvitton. Om man nu skulle bli granskad denna gång, hur ska dom kunna säga att man blåser dom? Bara för att jag inte kan visa kvitton betyder inte det att dom kan bevisa att jag inte har två boenden liksom?

Och tidigare år kan dom ju knappast bevisa att jag inte betalat två hyror. Jag kan ju lika gärna ha cashat ena hyran... Då kan dom aldrig dömma mig till något, eller hur?
Det enda som borde kunna hända är att dom nekar... Eller?
Citera
2012-03-21, 06:21
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menace66
Men om man tex gjort avdrag för dubbelt boende fast man bara har en hyra att betala? Alltså man e skriven på en adress, men bor långt därifrån. man jobbar och betalar bara hyra där man bor såklart eftersom ens folkbokföringsadress är hos släktingar. man har gjort avdrag i fyra år för detta utan att nånsin behövt visa upp några kvitton. Om man nu skulle bli granskad denna gång, hur ska dom kunna säga att man blåser dom? Bara för att jag inte kan visa kvitton betyder inte det att dom kan bevisa att jag inte har två boenden liksom?

Och tidigare år kan dom ju knappast bevisa att jag inte betalat två hyror. Jag kan ju lika gärna ha cashat ena hyran... Då kan dom aldrig dömma mig till något, eller hur?
Det enda som borde kunna hända är att dom nekar... Eller?

Det är du som ska bevisa för skatteverket att du har dom utgifterna, inte tvärt om.
Citera
2012-03-21, 08:30
Medlem
Ok.. men om jag inte kan bevisa det då? Då lär dom ju bara neka avdrag den här gången. Tidigare år kan dom väl inte kräva pengar tillbaka för bara för att jag inte kan visa upp kvitton?
Citera
2012-03-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menace66
Ok.. men om jag inte kan bevisa det då? Då lär dom ju bara neka avdrag den här gången. Tidigare år kan dom väl inte kräva pengar tillbaka för bara för att jag inte kan visa upp kvitton?

Jag vill minnas att det finns ett schablonbelopp för ökade levnadsomkostnader vid dubbel bosättning även om man inte har hyrt det andra boendet. Hittar de något att klandra dig för vid en granskning så lär de retroaktivt granska dig. Jag skulle i ditt läge göra en frivillig rättning eller åtminstone sluta göra avdrag som du vet att du inte har rätt till att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in