2012-03-31, 06:58
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevone
Jag tror att människan är en rent egoistisk varelse. Allt vi gör är för egen vinning, oberoende på vilken denna handling är.
Detta kan även kopplas ihop med framgång för den egna individen.

Om jag träffar en inflytelserik person och är trevlig mot den för egen vinning skull (oberoende på ifall jag är medveten om mitt syfte eller ej) är det då att utnyttja den? Jag menar han/hon blir ju glad för att jag är trevlig och jag kanske får framgång.

Ja det är okej att utnyttja andra för egen framgång. Och ni som säger nej, tänk på anledningarna till att ni utför de handlingar ni gör varje dag. Är det inte för egen vinning?

... människan är en rent egoistisk varelse...med mycket säregna motiv...som vi inte förstår hos de flesta människor...och i många stuationer.
Ibland öppnas ett fönster in i någon annans själ, men det är sällan.
Utnyttja är ett negativt laddat ord i sammanhanget eftersom det antyder att människan används som ett redskap utan respekt för den egna viljan.
(Jag älskar din signatur,jag tar efter...lycka är var jag är just nu och hur lätt jag kan föreställa mig att jag är i en annan bra situation...kom du på det där själv?)
Citera
2012-03-31, 18:05
Medlem
philomans avatar
Man skulle kunna omformulera frågan till "Är det möjligt att nå framgång utan att utnyttja andra?".

Jag skulle svara nej på den frågan, men det beror såklart på hur man definierar framgång och utnyttjande.

Utnyttja ser jag som att nyttan omfördelas. D.v.s. det går från någon annan till dig själv. Slutsumman av nytta är alltid samma, det är bara en omfördelning som sker. D.v.s. om du har nytta 50 och jag har nytta 50, så är vår totala summa 100. Vid utnyttjande så omförflyttar jag din nytta till min nytta, ex. jag har nytta 60 och du har nytta 40. Slutsumman blir 100.

Så utnyttjande enligt mig är att omförflytta nytta från andra.

I visst avseende så utnyttjar vi varandra på vardaglig basis. När du handlar så försöker du ju pruta ner priset. D.v.s. du utnyttjar denne persons situation för att själv nå vinning (=framgång). Den andre personens nytta minskar och din nytta ökar. Här har vi alltså ett utnyttjande.

På det sociala planet utnyttjar vi också varandra och blir utnyttjade. Vi ger och tar.
Citera
2012-04-01, 09:06
Medlem
Beror ju på hur man tolkar order utnyttja.

När man väl specificerat vilken betydelsen saknar frågan relevans... Det är rätt typiskt att folk ställer sådana frågor här.

Filosofi är INTE samma sak som att kasta ur sig en mening där man använder flertydiga ord.

utnyttja :
1. använda i själviskt syfte så att det tar skada
2. använda för ett nyttigt eller neutralt ändamål

1 är inte okej. 2 är okej. Visst kan man tramsa och argumentera för en darwinistisk tillvaro och annat skitsnack, men det är bara psykfall med trasigt samvete som faktiskt kan hävda att en sådan syn är *rätt*.
Citera
2012-04-06, 22:20
Medlem
så länge personerna man utnyttjar inte förlorar något är det ok.
Citera
2012-04-15, 01:28
Medlem
Fremmys avatar
Frågan bottnar väll i frågan om alla har rätt till samma chans i livet. Eftersom alla inte har det (bara att titta på Afrika, kvinnor i mellanöstern, kineser, etc.) så ser vi att alla inte har samma chans och troligtvis aldrig kommer ha det heller. Är det verkligen rimligt att kräva något orimligt? Nej, det är inte fel.
Citera
2012-04-15, 01:48
Medlem
Verkligen, det är så jag kommer lyckas.
Citera
2012-04-15, 02:01
Medlem
Funderarmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad anser ni filosofer?

Alltså, "utnyttja" ligger i ett negativt fack för mig. Jag skulle aldrig utnyttja någon för min egen "framgång", om vi pratar framgång som om det vore i...materiella saker? Karriär? Kärlek...?

Svårt att förstå vad framgång är för dig jämförelsevis med mig.

Jag vet att jag med all säkerhet kommer att dö och det enda jag önskar när jag lämnar det här livet - det är att ha min heder i behåll. Heder för mig är att vara ärlig i alla situationer, att inte hålla keften när världen är galen, göra det som är...hedersvärt.

Min "framgång" är själsig, jag söker mig till saker jag anser är äkta(ärlig) sen behåller jag dom, vare sig det är en människa eller ett musikalbum.

Jag skulle aldrig utnyttja någon för min egen framgång som i karriärs-sammanhang eller materiella....kanske kärlek.

Grejen med att ha...principer som att man ska ha "hedern" i behåll har gjort att jag fått extremt lojala och goda vänner...även sållat bort fiender.

Jag vinner inget på att utnyttja någon.

Citat:
Ursprungligen postat av philoman
Man skulle kunna omformulera frågan till "Är det möjligt att nå framgång utan att utnyttja andra?".

Jag skulle svara nej på den frågan, men det beror såklart på hur man definierar framgång och utnyttjande.

Utnyttja ser jag som att nyttan omfördelas. D.v.s. det går från någon annan till dig själv. Slutsumman av nytta är alltid samma, det är bara en omfördelning som sker. D.v.s. om du har nytta 50 och jag har nytta 50, så är vår totala summa 100. Vid utnyttjande så omförflyttar jag din nytta till min nytta, ex. jag har nytta 60 och du har nytta 40. Slutsumman blir 100.

Så utnyttjande enligt mig är att omförflytta nytta från andra.

I visst avseende så utnyttjar vi varandra på vardaglig basis. När du handlar så försöker du ju pruta ner priset. D.v.s. du utnyttjar denne persons situation för att själv nå vinning (=framgång). Den andre personens nytta minskar och din nytta ökar. Här har vi alltså ett utnyttjande.

På det sociala planet utnyttjar vi också varandra och blir utnyttjade. Vi ger och tar.

Hmm....

Jag håller inte med dig. Jag tycker ordet "Hjälpa" borde representera omförlytta nytta från andra istället för utnyttjas. När någon utnyttjas är det i negativ bemärkelse för mig.

Jämför man "Är det okej att uttnyttja andra för sin egen framgång?" och "Är det okej att fråga andra om hjälp för sin egen framgång?" tycker jag skillnaden blir klar.

Citat:
Ursprungligen postat av Christhopher
På det sociala planet hjälper vi också varandra och blir hjälpta. Vi ger och tar

Så skulle jag ha velat haft det på ett i positiv bemärkelse.
Senast redigerad av Funderarmusen 2012-04-15 kl. 02:14.
Citera
2012-04-18, 21:12
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Utilitaristkungen Kant med sitt "Kategoriska imperativ" menar att vi ska behandla andra som självändamål, snarare än medel. Han har väl en viss poäng med det, må jag tycka.

haha "Utilitarist kungen Kant"; du vet att han är deontolog och har en diametral inställning om moral gentemot Utilitarismen som John Stuart Mill förespråkar?
Citera
2012-04-18, 21:22
Medlem
katekes1s avatar
Varför skulle man inte få använda en annan person, för en egen framgång, om det skapar mer lycka för en själv än olycka hos den som blir utsatt?
Citera
2012-04-18, 21:34
Medlem
Hur roligt skulle sport vara om det var möjligt att utnyttja andra för att vinna? Majoriteten av människor tycker om sport för att det är fair play, dvs må bäste man vinna. Det borde vara på samma sätt i vardagslivet och arbetet och inte en massa baktalande och rövslickeri.
Citera
2012-04-18, 21:54
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Hur roligt skulle sport vara om det var möjligt att utnyttja andra för att vinna? Majoriteten av människor tycker om sport för att det är fair play, dvs må bäste man vinna. Det borde vara på samma sätt i vardagslivet och arbetet och inte en massa baktalande och rövslickeri.

Fast hur människor beter sig inom en institution eller en förening är helt annorlunda emot vardagslivet. En person väljer om hon vill vara med i föreningen eller institutionen där ett viss uppsättning regler finns. En person väljer inte om hon skall vara delaktig i vardagslivet eller inte; hon är med vare sig hon vill eller inte.
Citera
2012-04-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga

Vad pratar du om nu, det är ju precis så alla lagsporter och företag funkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in