Jag har börjat fundera på att byta bank av olika skäl. Det jag nu undrar är om min nya bank kommer kunna ha insyn i min historik från den gamla banken. Om jag var banktjänsteman skulle jag genom att titta på min kontoutdrag dra slutsatsen att jag är gravt alkoholiserad. (Massor av krogköp vardagar som helger, detta beror på att jag hade gemensamt kort med exet.
Gäller banksekretessen i detta fall? Funderar på ICAbanken.
Så länge du betalar dina räkningar och avgifter i tid har jag svårt att se hur mängden krogbesök kan påverka chanserna till lån. Men någon med insyn i hur kreditvärdigheten faktiskt bedöms av bankerna får gärna protestera om det är berättigat.
Vad jag känner till ser de inte något sådant. De får en fullmakt av dig för att avsluta konton och flytta över medlen. Banken du lämnar skickar sedan ut kontoutdrag till dig när kontot avslutas. Din nya bank ser bara att pengarna trillar över.
Och som skrivits ovan, så länge du sköter ekonomin och livet i övrigt är det sak samma om du dricker (eller om det ser ut som du gör det).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!