2011-02-02, 08:17
Medlem
petowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CupidsBow
Haha! Absolut är det det! Då har du ännu mindre att oroa dig över!
Tre dagar, pfft! Då har man fasen rätt att kräva att starten skjuts upp en vecka eller två :P

Även om tillsvidare anställningen bara är för en månad? nu fick jag känslan av att ha gjort bort mig och sumpat alla chanser för fortsättning.
Senast redigerad av petowan 2011-02-02 kl. 08:57.
Citera
2011-02-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petowan
Även om tillsvidare anställningen bara är för en månad? nu fick jag känslan av att ha gjort bort mig och sumpat alla chanser för fortsättning.

Har du bara anställningen en månad?
Citera
2011-02-02, 09:59
Medlem
miklons avatar
En tillsvidareanställning är det man brukar kalla "fast anställning", dvs en anställning som inte är tidsbegränsad. Med tanke på att du verkar ganska säker på att det är tidsbegränsat så antar jag att det egentligen var fråga om en visstidsanställning av något slag? Fast det låter ju lite konstigt att de skulle ta in någon utan erfarenhet för att bara jobba i en månad, normalt sett brukar man vara rätt mån om att få någon som kan komma igång direkt när det rör sig om så kort tid.

Hursomhelst, om du gör bra ifrån dig under den tid då du jobbar där så har jag mycket svårt att tro att de skulle sparka ut dig och börja om processen med någon annan bara för att du bad om att få börja en vecka senare.

Sen skulle jag nog personligen stå ut med att pendla den första tiden, om det "bara" handlar om 12 mil och det gäller en så pass kort anställning.
Citera
2011-02-02, 10:05
Medlem
petowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
En tillsvidareanställning är det man brukar kalla "fast anställning", dvs en anställning som inte är tidsbegränsad. Med tanke på att du verkar ganska säker på att det är tidsbegränsat så antar jag att det egentligen var fråga om en visstidsanställning av något slag? Fast det låter ju lite konstigt att de skulle ta in någon utan erfarenhet för att bara jobba i en månad, normalt sett brukar man vara rätt mån om att få någon som kan komma igång direkt när det rör sig om så kort tid.

Hursomhelst, om du gör bra ifrån dig under den tid då du jobbar där så har jag mycket svårt att tro att de skulle sparka ut dig och börja om processen med någon annan bara för att du bad om att få börja en vecka senare.

Sen skulle jag nog personligen stå ut med att pendla den första tiden, om det "bara" handlar om 12 mil och det gäller en så pass kort anställning.

11 mil enkel resa och jag jobbar 12h om dagen och har man varit arbetslös har man nog inte råd med en pendlarbil.. men skit samma, jag gör så bra ifrån mig som möjligt, mer kan jag inte göra.

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Har du bara anställningen en månad?
yepp. Hörde nog fel, när de sa visstids hörde jag tillsvidare.:P
Senast redigerad av petowan 2011-02-02 kl. 10:58.
Citera
2011-02-03, 15:32
Medlem
Benedictuss avatar
Arbetar tillsammans med en 6årsmontör som ligger runt 26k brutto, dock är inte alla svartjobb inkluderade i denna summa.
Citera
2011-02-03, 20:19
Medlem
Granteds avatar
Innan jag flyttade och hoppade på studietåget gjorde jag klart mitt lärlingsår och hoppade på första års montör-lön.
Den låg på avtalsnivå (alltså inget att hurra för) vilket va 2010-05-01 och fick då 17 800.-
Har dock haft kontakt med diverse bemanningsföretag på min nya ort och fått sagt, alltså inga garantier, att jag kan gå upp runt 20 000.- hos dem som första års.

(Förövrigt saknar jag yrket och ska på intervju hos ett bemanningsföretag imorgon, kan komma med en update om löneförslaget då.)
Citera
2011-02-08, 15:26
Medlem
Vad är det för skillnad på ECY,s certifikat "elektriker" och Elsäkerhetsverkets BB1 certifikat? Kan man få ut Elsäkerhetsverkets BB1 certifikat efter lärlingstiden på 1600timmar?
Citera
2011-02-09, 00:42
Medlem
zharkovs avatar
Läste du "sjukt mycket grejer" var det nog ECY certifikat du läste.
BB1 (elsäkerhetsverket) är inte alls särskilt mycket att läsa.

Frågan är nog hur mycket makt fack och arbetsgivarorganisation har jämfört med myndigheten och hur svårt det är att bli anställd som lärling med bara bb1.
Citera
2011-02-09, 20:50
Medlem
YusufAmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granted
Innan jag flyttade och hoppade på studietåget gjorde jag klart mitt lärlingsår och hoppade på första års montör-lön.
Den låg på avtalsnivå (alltså inget att hurra för) vilket va 2010-05-01 och fick då 17 800.-
Har dock haft kontakt med diverse bemanningsföretag på min nya ort och fått sagt, alltså inga garantier, att jag kan gå upp runt 20 000.- hos dem som första års.

(Förövrigt saknar jag yrket och ska på intervju hos ett bemanningsföretag imorgon, kan komma med en update om löneförslaget då.)

Första års montör-lönen ligger inte på 17 800kr enligt avtalet. Den är mycket lägre.

Om jag inte kommer ihåg fel ligger det runt 14 500kr..
Citera
2011-02-16, 18:37
Medlem
Granteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YusufAmir
Första års montör-lönen ligger inte på 17 800kr enligt avtalet. Den är mycket lägre.

Om jag inte kommer ihåg fel ligger det runt 14 500kr..

14 500, det är väl snarare sista steget i lärlingsutbildningen?
Citera
2011-02-16, 18:54
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granted
14 500, det är väl snarare sista steget i lärlingsutbildningen?

Första 600~ timmarna som lärling ligger väl på typ 13 000, andra hälften ligger väl på runt 14 000-15 000. Första års ligger väl på runt 18 tror jag, Andra års på en 20 och tredje på 24-25k.

Inte helt hundra dock angående montörs lönerna, men vet att lärling ligger på runt 13 000-15 000 hela perioden, man ökar i lön efter runt 600 timmar som lärling. Första års borde ligga på en 18 000, låter hyfsat rimligt för mina öron iaf!

Farsan har en 30~ år inom yrket och får hem en jävla massa information om lönerna, och det är ju snack om att lärlingar ska få ta del utav ackordet också

edit:
Alltså enligt avtalen är det dessa löner, kan säkert be farsan kolla upp vad det står i avtalen men hyfsat säker på dessa löner jag skrivit(förutom just andra och tredje års, första års borde ligga på runt 18)
Citera
2011-02-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Kan kringgå lärlingsperioden om du hittar företag som går under metallavtalet istället för elavtalet, iom att det är fackets påfund.

jo man kan göra det men det tråkiga är att du inte får göra roliga grejerna. det är som när man jobbar under manpower samma sak en million gånger + att du får inte ut dina lärlingstimmar heller,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in