2012-03-18, 17:52
Medlem
Hittade lite dåligt när jag sökte så startar en ny tråd.

I dagsläget klipper jag en dosa snus om dagen, men planerar in att klippa rätt av. Samtidigt vill jag egentligen inte sluta helt och därmed är jag ganska övertygad om att det hela skiter sig.

Kan tillägga att jag verkligen kan uppskatta endast en cigarett vid något tillfälle någon gång ibland. Senaste 20-pack jag hade räckte i åtta månader där jag bjöd bort minst fem av dem. Det var ena riktigt torra jävlar i slutet men fortf ok att röka. Saknar tiopacken något enormt.

Jag ser även charmen och njutningen i att röka pipa men jag har inte fått tummen loss att köpa någon än. Samma gäller cigarr osv. Nu så... Till topic.

Går det som nikotinmissbrukare klippa banden så pass att man endast tar en snus, en cigg eller ett pipstopp vid något enstaka tillfälle per vecka? Låt säga högst ett tillfälle per produkt. En snus på fredagskvällen, en cigg på lördag morgon, ett pipstopp på tisdagen?

Man måste få behålla lite livskvalité och ha några njutningsmoment att krydda vardagen lite med.

Diskutera och berätta gärna om egna erfarenheter
Citera
2012-03-18, 18:00
Medlem
Nejnejnejnejnej... Dålig idé! Det är bättre att sluta helt, för är man beroende så är man, och du kommer ha det jobbigt som fan de dagar du inte snusar, och bara se fram emot fredagen.

Nej, dra ner till en snus om dagen, eller sluta helt. En snus i veckan är ju tortyr!
Citera
2012-03-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Nejnejnejnejnej... Dålig idé! Det är bättre att sluta helt, för är man beroende så är man, och du kommer ha det jobbigt som fan de dagar du inte snusar, och bara se fram emot fredagen.

Nej, dra ner till en snus om dagen, eller sluta helt. En snus i veckan är ju tortyr!

En snus om dagen är ju inte fel heller, men är det inte svårare att hålla sig till det? Stor risk för upptrappning? Borde vara lättare att klara sig från beroende om man gör det mer sällan. Det ska vara lite som när man lyxar till middagen. Man äter inte hummer eller oxfile varje dag i veckan utan endast någon gång ibland. Jag kan hålla mig till det med cigaretter och alkohol. Och jag skulle vilja ha det så med snus eller pipa också.

Problemet är ju bara att jag i dagsläget har en överkonsumption på nikotin. Röker jag en cigarett blir det inte ett komplement för snusandet. Jag röker den endast för att jag vill röka pga rökningen, ritualen som sådan. Snusar gör jag nu för tiden egentligen för att jag måste

Så är det möjligt att gå från nikotinmissbrukare till brukare vid enstaka tillfälle per vecka?
Citera
2012-03-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretaryinuse
En snus om dagen är ju inte fel heller, men är det inte svårare att hålla sig till det? Stor risk för upptrappning? Borde vara lättare att klara sig från beroende om man gör det mer sällan. Det ska vara lite som när man lyxar till middagen. Man äter inte hummer eller oxfile varje dag i veckan utan endast någon gång ibland. Jag kan hålla mig till det med cigaretter och alkohol. Och jag skulle vilja ha det så med snus eller pipa också.

Problemet är ju bara att jag i dagsläget har en överkonsumption på nikotin. Röker jag en cigarett blir det inte ett komplement för snusandet. Jag röker den endast för att jag vill röka pga rökningen, ritualen som sådan. Snusar gör jag nu för tiden egentligen för att jag måste

Så är det möjligt att gå från nikotinmissbrukare till brukare vid enstaka tillfälle per vecka?

Ja möjligt är det ju, men eftersom du främst snusar så är det nog bättre att ersätta snus på något annat. Typ pipa eller nåt. Kanske en cigarr istället. Skulle väl kunna vara en bra ersättning.
Citera
2012-03-18, 18:46
Medlem
R.Rs avatar
Rent fysiskt bör det ju inte vara några problem, klipper du av nikotinbruket helt och hållet under en tid kommer du knappast bli beroende igen om du verkligen håller det till någon enstaka snus och cigg i veckan. Mentalt däremot kan det vara jävligt svårt. Har försökt trappa ner på snusandet flera gånger istället för att sluta helt men det håller inte - klarar någon vecka, sen har jag trappat upp igen. Lyckas jag sluta någon gång tror jag inte att jag skulle gambla med att ta någon snus i veckan då jag vet hur mycket jag gillar snus och hur lätt jag skulle ha för att fastna igen.

Men iallafall, skulle rekommendera att du klipper av allt brukande av nikotin för en tid om du ska genomföra det här så du inte har någon abstinens kvar. Annars tror jag du snabbt kommer trilla dit igen. Sen är det egentligen inte så njutbart att snusa enskilda gånger kan jag tycka, slår ju på rätt bra med illamående och yrsel när man inte är van.
Senast redigerad av R.R 2012-03-18 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in