• 1
  • 2
2012-03-18, 17:36
Medlem
Hej, jag hade tänkt sätta upp en väggspegel hemma i min lägenhet, men jag vet inte vad riktigt vad jag ska ha för skruv eller (om det behövs?) plugg. Väggen vet jag inte riktigt vad det är för material, jag tror det är trä, men den känns ganska solid så det kanske är gips också, det är inte en bärande betongvägg i alla fall.

Så vad för skruv behöver jag och behöver jag pluggar? Jag har lite vanlig träskruv hemma skulle det funka att bara köra i den med en skruvmejsel och se om det känns stabilt?
Citera
2012-03-18, 17:55
Medlem
tempeZZts avatar
Vad det är för vägg avgör vad du ska ha för skruv och eventuell plugg. Är det trävägg behöver du självfallet ingen plugg. Testa som du sa att dra i en träskruv. Du märker om det är trä eller gips. Är det gips behöver du lämplig gipsankare beroende på tjocklek och tyngd på det du ska hänga upp.
Citera
2012-03-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad det är för vägg avgör vad du ska ha för skruv och eventuell plugg. Är det trävägg behöver du självfallet ingen plugg. Testa som du sa att dra i en träskruv. Du märker om det är trä eller gips. Är det gips behöver du lämplig gipsankare beroende på tjocklek och tyngd på det du ska hänga upp.
Ja det var gips. Vad är en gipsankare, en slags plugg eller? Det funkar inte med vanliga universal plastpluggar eller? Sen är det några speciella skruvar, eller funkar mina träskruvar?

Som ni kanske märker så är jag inte särskilt kunnig om sånt här.
Citera
2012-03-20, 01:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Ja det var gips. Vad är en gipsankare, en slags plugg eller? Det funkar inte med vanliga universal plastpluggar eller? Sen är det några speciella skruvar, eller funkar mina träskruvar?

Som ni kanske märker så är jag inte särskilt kunnig om sånt här.

Ja, det är en slags plugg, men inte en plastplugg och nej, det går inte med vanlig träskruv.

Kolla i den här guiden:
http://www.clasohlson.se/Archive/Pro...stguide_ny.pdf

För metallexpander (även kallad Molly) behöver du ett specialverktyg typ detta:
http://www.elgrossisten.se/montageverktyg-for-expander
Citera
2012-03-20, 21:01
Medlem
Plugg for dummies : http://www.importpartner.se/pdfs/18_...ual_030601.pdf
Citera
2012-03-20, 22:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost
Plugg for dummies : http://www.importpartner.se/pdfs/18_...ual_030601.pdf
Givetvis beroende på hur mycket spegeln väger, men är den lätt skulle jag använda "Driva". Jag har använt sådana tidigare och de är riktigt bra.
Citera
2018-11-25, 22:19
Medlem
irrblosss avatar
Lånar gamla tråden. Vad är lämpligt om man vill hänga upp en ca 6 kg tung väggspegel på betongvägg? Borra + plugg + skruv? Eller finns det någon lite snyggare lösning, typ borr + plugg + någon krok man skruvar i? Antar att en vanlig sådan där plastkrok med stift inte håller för 6 kg. Spegeln har en wire man hänger upp på, kanske funkar med skruv, men någon variant av krok hade känts lite mer passande.
Citera
2018-11-29, 14:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Lånar gamla tråden. Vad är lämpligt om man vill hänga upp en ca 6 kg tung väggspegel på betongvägg? Borra + plugg + skruv? Eller finns det någon lite snyggare lösning, typ borr + plugg + någon krok man skruvar i? Antar att en vanlig sådan där plastkrok med stift inte håller för 6 kg. Spegeln har en wire man hänger upp på, kanske funkar med skruv, men någon variant av krok hade känts lite mer passande.
Är det en riktig betongvägg skulle jag använda någon form av betongskruv.

https://www.youtube.com/watch?v=aUWlYuf3Vn8
Citera
2018-11-30, 22:27
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Beror mycket på kvalitén på betongen. Har du hyfsad kvalité behöver det inte vara några problem att dra i en betongspik och hänga upp den på. Jag är lat, så jag hade dragit i en spik och hängt något i den med ungefär samma vikt några dagar (ta ett snöre och bind fast något), jag hade inte brytt mig om någon krok eftersom den bara stuckit ut mer. Funkar det inte ska du ändå borra på samma ställe så det gör inte så mycket om det blir ett märke.
Annars hade jag borrat, pluggat och skruvat (lämnat ett par millimeter på huvudet för att hänga wiren på).
Citera
2018-11-30, 22:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Beror mycket på kvalitén på betongen. Har du hyfsad kvalité behöver det inte vara några problem att dra i en betongspik och hänga upp den på. Jag är lat, så jag hade dragit i en spik och hängt något i den med ungefär samma vikt några dagar (ta ett snöre och bind fast något), jag hade inte brytt mig om någon krok eftersom den bara stuckit ut mer. Funkar det inte ska du ändå borra på samma ställe så det gör inte så mycket om det blir ett märke.
Annars hade jag borrat, pluggat och skruvat (lämnat ett par millimeter på huvudet för att hänga wiren på).

Nej, det där stämmer inte för fem öre. Är det riktig betong går det inte att slå i en betongspik över huvud taget. Period.

Borra och plugga, storlek efter behov.

Vill man ha krok direkt i tak/vägg är det adekvat plugg och trägängad krok som gäller alternativt m-ankare med mltsvarande m-gängad krok. Hur enkelt som helst.
Citera
2018-11-30, 22:59
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det där stämmer inte för fem öre. Är det riktig betong går det inte att slå i en betongspik över huvud taget. Period.

Borra och plugga, storlek efter behov.

Vill man ha krok direkt i tak/vägg är det adekvat plugg och trägängad krok som gäller alternativt m-ankare med mltsvarande m-gängad krok. Hur enkelt som helst.

Vet ju inte vad du bor i för hus, men jag tycker inte det brukar vara något problem att slå i betongspik i betongväggar.
Citera
2018-11-30, 23:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Vet ju inte vad du bor i för hus, men jag tycker inte det brukar vara något problem att slå i betongspik i betongväggar.

Var jag bor är inadekvat, men jag har decennier som hantverkare som motsäger ditt hemmamicklande påstående, speciellt i det här fallet när det handlar om en någorlunda tyngre produkt som ska hängas upp.

Vi kan väl säga så här...

https://www.byggmax.se/spik-och-skru...yABEgJAAvD_BwE

Det här och liknande borde vara bannlyst från marknaden. Det ska inte användas. Punkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in