• 1
  • 2
2012-03-18, 16:44
Medlem
Jag vill ha hjälp att förstå en sak. Någon har varit inne och ändrat i texten på ett dokument i min dator - en MacBook Air. Det som ändrats var sparat i en odf-fil, open document file, och texten som trixats med var en hyperlänk. Flera ord har lagts till och jag fattar inte hur det gått till och det stör mig! Jag inbillar mig det inte och är inte paranoid utan konstaterar bara faktum att detta har skett och även en massa andra konstiga saker som inte bör ske med en ganska ny dator. Så finns det någon, som utan att ge spydiga kommentarer, kan ge mig en vettig förklaring?
Senast redigerad av guggemugge 2012-03-18 kl. 17:35.
Citera
2012-03-18, 17:01
Medlem
hanso546s avatar
Va? Vad bara försvann? Har någon ändrat på din blogg?

Tror du har missupfattat en del saker. Men om du är paranoid, kör en live-cd/usb och kör en rootkit scan.
Citera
2012-03-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggemugge
Jag behöver hjälp att förstå en sak som håller på att göra mig galen! Så här är det: Jag följer en blogg och brukar kommentera den varje dag och spara allt i en mapp. Några väldigt konstiga saker har hänt och alla jag frågar säger att det är omöjligt, men jag vet ju vad jag har sett. Jag hade ett odf-dokument och i det fanns en hyperlänk.

När jag öppnade dokumentet nästa dag hade texten i hyperlänken ändrats och flera ord lagts till och jag trodde att jag såg i syne. Jag tror verkligen inte på spöken, så jag tänkte att det kanske hade med neo office att göra. Jag tänkte att ett odf-dokument kanske ligger "öppet" mot nätet liksom.

Jag skaffade ett annat skrivprogram för dyra pengar och trodde att det skulle vara bra. Dessutom sparade jag inga fler hyperlänkar i något dokument. Då hände andra saker. En dag kom jag in på bloggen men bara bråkdelen av en sekund och så försvann den. Så höll det på hela den dagen och nästa dag var det ok igen. Jag kollade på grannens dator och där gick det att komma in. En dag kom jag in på bloggen men kunde inte uppdatera den.

Kugghjulet snurrade och snurrade. Jag lät ominstallera datorn till fabriksinställningarna och tänkte att NU! Men nej. Ett par dagar var det bra sedan kunde jag inte komma ut på nätet plötsligt. Jag känner verkligen att någon jävlas med mig. Nästa dag var det som vanligt igen. Osv. Jag är helt övertygad om att någon, som också följer bloggen, på något sätt tagit reda på min IP-adress och via den eller kanske på något annat sätt tagit sig in och det känns hemskt. HUR är det möjligt?

Och ÄR det möjligt?? I fredags kunde jag inte alls komma in på datorn utan kugghjulet snurrade och snurrade så jag har lämnat in den på felsökning nu. Hade det inte varit för den första händelsen när texten blev ändrad så hade jag skyllt på en trasig hårddisk eller tillfälligheter, men inte nu. Så... finns det någon där ute som har en susning??
Jag vill verkligen fatta vad som händer. För det GÖR det!

(var tvungen att dela in det, väldigt jobbigt att läsa så mycket text)

ODF ligger inte öppet mot nätet, så länge det inte ligger i något moln.

Onödigt att köpa ett till program

"Kugghjulet" kanske snurrar för att du har dålig internet anslutning?

Citera
2012-03-18, 17:08
Medlem
Gh0steds avatar
Låter snarare som att ditt äppleskrutt håller på att kasta in handuken än att någon skulle ha hackat dig.
Citera
2012-03-18, 17:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Programvara - Mac OS

//Mod
Citera
2012-03-18, 18:47
Medlem
Brunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Låter snarare som att ditt äppleskrutt håller på att kasta in handuken än att någon skulle ha hackat dig.

Istället för att visa dina avundsjuka på att du själv inte kan köpa en apple dator kan du börja med att läsa texten och se att han skriver att den är ganska ny
Citera
2012-03-18, 19:11
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunka
Istället för att visa dina avundsjuka på att du själv inte kan köpa en apple dator kan du börja med att läsa texten och se att han skriver att den är ganska ny
Jaså? Mig veterligen finns inte AMD 7970 i någon Mac än så länge, vilket innebär att jag har både dyrare och kraftfullare hårdvara i min burk än vilken Appleprodukt du än jämför med.
Men låt oss säga att jag är avundsjuk på Apples utdaterade hårdvaru-utbud, för diskussionen skull.

Hårdvara kan vara defekt eller gå sönder oavsett när det är inköpt.
Citera
2012-03-18, 19:29
Medlem
GunnarBunkers avatar
Är det flera personer som använder datorn? Gå in i terminal och skriv "who" (inga ""). Kolla om det är någon okänd användare.

Ändra admin-lösen.

Kolla om du har delning aktiverat.

Testa att scanna med Kaspersky för mac och se om den hittar något: http://www.kaspersky.com/se/trials
Citera
2012-03-18, 21:00
Medlem
BenAsslicks avatar
Har du en SSH server igång ovetandes kanske? skriv in "ssh 127.0.0.1" i terminalen och se om du får en loginprompt.
Citera
2012-03-19, 01:01
Medlem
Jonblunds avatar
Jag hade sparat ner allt eget material på en separat partition, formaterat och kört en helt ren installation av OS.
Men nu är jag Linux användare och har ingen aning vad äppet tillåter.
Citera
2012-03-20, 09:30
Medlem
Jag har fått en ganska klar bild av hur det gått till nu. Bloggen som jag besöker innehåller en fil som hackat min dator. Hur i helsike sånt går till fattar jag inte, men min IP-adress syns tydligen när jag är inloggad på hemsidan. Är det någon som kan upplysa mig (jag är idiot vad gäller datorer men älskar min Mac!!!) om det är möjligt för någon att utifrån ta sig in och plantera in en sån fil? Någon som känner till IP-adressen och bloggen? Jag vill verkligen gå till botten med detta som är milt uttryckt irriterande! Jag har gjort ominstallation av fabriksinställningarna.
Citera
2012-03-20, 09:38
Medlem
PS Det är bara jag som använder datorn. Och om detta inte hänt att texten i dokumentet ändrats (till vad tänker jag inte säga, men ändrades gjorde den under natten) skulle jag nog inte ha funderat vidare på saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in