Citat:
Ursprungligen postat av emki11
de säger att jag kan inte ta lån med de utbildningen som jag pluggar, fattar inte varför
jag är inskriven i massa jobb sidor och bland annat student consulting, söker då och då, men inte hittat något.
du sa att de går o skriva in sig på arbetsförmedligen samtidigt man jobbar, men går det då att söka försörjningstöd från socialen om man är student och smtidgt söker jobb via arbetsförmedlingen?
Ok, då går du en utbildning som inte är CSN-berättigad helt enkelt.
Ja, alltså detta är lite komplicerat och har med ens sökandekategori att göra.
Normalt sett om man är "nyarbetslös" så räknas man in i sökandekategori 11 - öppet arbetslös. Det finns en massa olika sökandekategorier.
Det är skillnad på arbetslös och arbetssökande. De flesta är både och så att säga. Men om man t.ex. är sjukskriven eller har andra aktiviteter (såsom studier) så är man arbetssökande med förhinder, sökandekategori 14.
Det är möjligt att vara inskriven som sökandekategori 11 trots att man studerar. Det kräver att man säger till AF att man kommer avbryta sina studier om man får arbete. Detta är alltså nere på detaljnivå i handläggningen och jag är inte så säker på att alla handläggare känner till detta. Så det får du upplysa dem om isåfall. Det finns information om detta i handläggarstödet för sökandekategorierna.
MEN - detta har ju att göra med kontakten med Arbetsförmedlingen. Socialtjänsten kommer inte nöja sig enbart med att du visar upp ett intyg på att du är inskriven samt en kopia på din handlingsplan. De kommer anse att om du studerar så är du inte arbetssökande helt enkelt och därmed göra avslag. Annars hade ju alla studenter i Sverige haft försörjningsstöd liksom och du förstår ju att det inte håller.
Vad är det för utbildning och hur lång är den? Hur länge har du gått på den?