2012-03-18, 15:24
Medlem
jag pluggar på universitet och har dålig ekonomi, har sökt lån från scn men fick avslag, söker extra jobb för att klara mig, men har inte hittat nåt tills nu. någon som har nån idee?
går det och söka försörjningsbidrag från socialen då man pluggar? isåfall hur går det till?
någon som har någon bra idee? eller nån annan plats där man kan ta lån där man pluggar?
Citera
2012-03-18, 15:27
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emki11
jag pluggar på universitet och har dålig ekonomi, har sökt lån från scn men fick avslag, söker extra jobb för att klara mig, men har inte hittat nåt tills nu. någon som har nån idee?
går det och söka försörjningsbidrag från socialen då man pluggar? isåfall hur går det till?
någon som har någon bra idee? eller nån annan plats där man kan ta lån där man pluggar?

Varför har CSN avslagit din ansökan?

Fortsätta söka jobb i övrigt, som "alla andra studenter". Finns ett bemannningsföretag som heter Student Consulting som riktar sig framförallt till studenter som vill ha extrajobb.

Angående försörjningsstöd så kommer de troligtvis inte acceptera att du är student eftersom man måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen och "söka arbete aktivt" om man ska få försörjningsstöd. Du kan visserligen vara inskriven på Arbetsförmedlingen även om du är student, men det är inte riktigt ändamålsenligt.

Undvik blancolån vad du än gör.
Citera
2012-03-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Varför har CSN avslagit din ansökan?

Fortsätta söka jobb i övrigt, som "alla andra studenter". Finns ett bemannningsföretag som heter Student Consulting som riktar sig framförallt till studenter som vill ha extrajobb.

Angående försörjningsstöd så kommer de troligtvis inte acceptera att du är student eftersom man måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen och "söka arbete aktivt" om man ska få försörjningsstöd. Du kan visserligen vara inskriven på Arbetsförmedlingen även om du är student, men det är inte riktigt ändamålsenligt.

Undvik blancolån vad du än gör.

de säger att jag kan inte ta lån med de utbildningen som jag pluggar, fattar inte varför

jag är inskriven i massa jobb sidor och bland annat student consulting, söker då och då, men inte hittat något.
du sa att de går o skriva in sig på arbetsförmedligen samtidigt man jobbar, men går det då att söka försörjningstöd från socialen om man är student och smtidgt söker jobb via arbetsförmedlingen?
Citera
2012-03-18, 15:57
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emki11
de säger att jag kan inte ta lån med de utbildningen som jag pluggar, fattar inte varför

jag är inskriven i massa jobb sidor och bland annat student consulting, söker då och då, men inte hittat något.
du sa att de går o skriva in sig på arbetsförmedligen samtidigt man jobbar, men går det då att söka försörjningstöd från socialen om man är student och smtidgt söker jobb via arbetsförmedlingen?

Ok, då går du en utbildning som inte är CSN-berättigad helt enkelt.

Ja, alltså detta är lite komplicerat och har med ens sökandekategori att göra.

Normalt sett om man är "nyarbetslös" så räknas man in i sökandekategori 11 - öppet arbetslös. Det finns en massa olika sökandekategorier.

Det är skillnad på arbetslös och arbetssökande. De flesta är både och så att säga. Men om man t.ex. är sjukskriven eller har andra aktiviteter (såsom studier) så är man arbetssökande med förhinder, sökandekategori 14.

Det är möjligt att vara inskriven som sökandekategori 11 trots att man studerar. Det kräver att man säger till AF att man kommer avbryta sina studier om man får arbete. Detta är alltså nere på detaljnivå i handläggningen och jag är inte så säker på att alla handläggare känner till detta. Så det får du upplysa dem om isåfall. Det finns information om detta i handläggarstödet för sökandekategorierna.

MEN - detta har ju att göra med kontakten med Arbetsförmedlingen. Socialtjänsten kommer inte nöja sig enbart med att du visar upp ett intyg på att du är inskriven samt en kopia på din handlingsplan. De kommer anse att om du studerar så är du inte arbetssökande helt enkelt och därmed göra avslag. Annars hade ju alla studenter i Sverige haft försörjningsstöd liksom och du förstår ju att det inte håller.

Vad är det för utbildning och hur lång är den? Hur länge har du gått på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in