Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-09, 02:06
  #1
Avstängd
northixs avatar
Varje vinter har jag samma problem med urladdade batterier så i år köpte jag två stycken helt nya men likförbannat står jag där med brallorna nere efter ca en månad.
Jag har haft flera olika bilar under årens lopp men detta är ändå ett återkommande problem...."läcker" bilarna elektricitet??
Jag har inga elprylar som drar ström medans bilen är avstängd, inga lampor som lyser i bagageutrymmet eller kupén, gjort rent tändkablarna (sladdarna till batteriet) och batteripolerna, jag har till och med kopplat ur klockan.
Är det bara jag som har detta problem eller bor det troll i bilen??
Citera
2005-02-09, 03:02
  #2
Medlem
mät strömmen som går från batteriet... ofta är det något larm eller så som drar lite ström. kanske en felinkopplad stereo eller så.
Citera
2005-02-09, 08:09
  #3
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Varje vinter har jag samma problem med urladdade batterier så i år köpte jag två stycken helt nya men likförbannat står jag där med brallorna nere efter ca en månad.
Jag har haft flera olika bilar under årens lopp men detta är ändå ett återkommande problem...."läcker" bilarna elektricitet??
Jag har inga elprylar som drar ström medans bilen är avstängd, inga lampor som lyser i bagageutrymmet eller kupén, gjort rent tändkablarna (sladdarna till batteriet) och batteripolerna, jag har till och med kopplat ur klockan.
Är det bara jag som har detta problem eller bor det troll i bilen??

Min första tanke är att du kanske kör korta sträckor med bilen, ett batteri har en viss självurladdning och tar heller inte emot laddning så bra när det är kallt därför bör man köra lite långt emellanåt när det är kallt ute. Sedan kan det vara så att någonting drar ur batteriet, kolla om det "gnistrar" när du sätter på batteripolen, eller om du har en amperemätare så kan du lätt kolla om någonting drar ström.
Citera
2005-02-09, 09:01
  #4
Medlem
Boddies avatar
Kolla med en multimeter hur mkt generatorn laddar. Detta gör du på batteriets poler, det ska ligga på 13,5-15V. Annars så låter det som ett diod och/eller kolen i generatorn.
Citera
2005-02-09, 12:04
  #5
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Kolla med en multimeter hur mkt generatorn laddar. Detta gör du på batteriets poler, det ska ligga på 13,5-15V. Annars så låter det som ett diod och/eller kolen i generatorn.

Om generatorn är felaktig så borde laddningslampan lysa när motorn är igång.
Citera
2005-02-09, 13:01
  #6
Medlem
Onkel Gagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Om generatorn är felaktig så borde laddningslampan lysa när motorn är igång.

Inte alltid, tyvärr. Generatorn kan fortfarande ladda tillräckligt för att lampan skall slockna men inte tillräckligt för att ladda batteriet.
Citera
2005-02-09, 15:45
  #7
Medlem
lite fackta om bil batteri verknings graden är cirka 30 % om man ladar ur ett batteri i 1 time med 1 ampär för att åter ställa kapasiteten måste du köra in 1 ampär i 7 timar, om man nu vet att när du startar bilen så tar den cirka 30 ampär i start ström samtidigt som den ström man kan ta ut är cirka 60 ampär i en tima eller 1 ampär i 60 timar sen till detta är det när det är nytt om det inte är kallt då skunker kapsiteten är det 0 gradigt då får du i bästa fall ut 30 ampär timmar, men när batteriet är kallt så tar det inte ladning då blir verknings graden under 10 % och då är man i prinsip körd om man inte får start på bilen och kör så att batteriet blir varmt först för att sen laddas till topp,
det finns mycket att säga om bil batterin bly celler är är det sämsta som finns orsaken till att dom finns är att dom ger en hög ström vid urladning lågt inre motstånd men dom tål inte kyla är lätta att sabba platorna men dom är lätta att tillverka bly och blyoxid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback