2012-03-18, 11:33
Medlem
undrarbaras avatar
Jag har relativt nyligen börjat jobba.Jag bor billigt och tjänar ganska bra, vilket gör att jag kan spara en del per månad vilket jag också gör. Jag tycker trots allt det är viktigt att leva i nuet också och inte bara drömma om framtiden, så jag unnar mig att köpa lite finare kläder o dyl, men jag prioriterar mina utgifter ganska ordentligt, så att jag ändå har minst 5000 kr att lägga undan per månad.

Jag har ett studielån på 337 000 kr. Jag har inga andra skulder. Jag känner i nuläget inte för att följa strömmen och spara till en insats för bostadsköp (i Stockholms innerstad) eftersom jag tror mkt starkt på en bubbla. Det är helt enkelt på sikt ohållbart att vi blåst upp priserna mha lån så extremt mkt det senaste decenniet. Jag vill inte gå i den fällan känner jag. Dessutom känner jag mig friare som människa om jag har inga eller mindre skulder och den känslan värderar jag högt.

Jag har investerat en del pengar i silver och även en mindre summa i guld.

Men jag vet inte vad jag ska göra av mina pengar på banken?

Än så länge handlar det inte om någon jättesumma och det tar givetvis lång tid att komma upp till jättesummor genom att spara 5000 kr i månaden.

Jag känner en stark misstro till dagens ekonomiska system och är nästan lite nervös över att spara i pengar. Jag har funderar på att låsa pengarna på ett högräntekonto, men tänk om bankerna går i konkurs om något år? Är det rimligt?

Jag har hört att det är bra att betala av sina skulder i förtid. Men jag har också hört att just studielånen är så pass fördelaktiga gällande räntan att man kan tjäna på att inte betala tillbaka dem utan istället satsa på andra investeringar med bra avkastning.

Jag har hört att man inte vill vara skuldsatt i lågkonjunkturer. Varför inte? Jag har för mig att detta har att göra med inflationen?

Tilläggas kan att jag skulle kunna spara mer än jag gör i nuläget iaf i ca ett år framöver, tex 6000-7000 kr och delar av detta skulle då kunna gå till att betala av min studieskuld i förtid.

Dock vill jag inte leva onödigt fattigt. Det är ju alltid en fråga om prioriteringar och om jag betalar av min studieskuld i förtid så får jag avstå andra nöjen i livet och jag vill inte göra det om det är onödigt att göra på det viset.

Tacksam för råd kring vad jag ska göra!
Citera
2012-03-18, 11:39
Medlem
Mister-urbans avatar
Ett lån är ju bara ett omvänt (och dyrare) sparande. Så betala av extra på ditt studielån.
Citera
2012-03-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Ett lån är ju bara ett omvänt (och dyrare) sparande. Så betala av extra på ditt studielån.

FEL. Studielånet är den absolut billigaste formen av lån. Det går att riskfritt spara och få högre ränta än CSN-räntan. CSN-lånet ska du betala av så långsamt som möjligt.

undrarbara:
Vill du spela safe så sätt in sparpengarna på Nordax Finans, 3,55% rörlig ränta alternativt sätt in på Bluestep och bind pengarna i 1-2 år.
Båda är skyddade med insättningsgaranti och skulle de mot förmodan konka så ersätter riksgälden dig med upp till 100 000 euro per institut.

Ovanstående alternativ är bäst om du inte har koll på finansmarknader och vill ta risk.
Vill du ta lite mer risk köp investment grade-företagsobligationer eller lågrisk-hedgefonder. Vill du ta ännu mer risk köp aktier, då måste du dock ha en mycket längre horisont.
Citera
2012-03-18, 12:30
Medlem
undrarbaras avatar
Intressant. Ja det kanske faktiskt är ett alternativ att låsa pengarna i några år om det är insättningsgaranti. Jag har för mig (är rätt säker) på att insättningsgarantin inte gäller om euron kollapsar, eftersom insättningsgarantin ersätter just i euro.. men jag ska definitivt kolla närmare på det. BlueStep tex.

Om man ändå hade tänkt att betala pengarna till studielånet så kan man ju lika gärna låsa dem åt sidan i några år och sedan, när de har vuxit, betala av studielånet för dem.
Citera
2012-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrarbara
Jag har för mig (är rätt säker) på att insättningsgarantin inte gäller om euron kollapsar, eftersom insättningsgarantin ersätter just i euro.. men jag ska definitivt kolla närmare på det. BlueStep tex..
Nu blir jag intresserad av att veta mer...
Är det någon som kan bekräfta detta?
Vi har haft insättningsgaranti i Sverige sedan långt före Euron fanns och före Sverige gick med i EU. För ett par år sedan infördes samma nivå i hela EU och därför blev det just 100 000 EUR.
Personligen så är jag övertygad om att Riksgälden står bakom insättningsgarantin ända tills landet går i konkurs men om någon har andra kunskaper så kläm fram med det nu.
Citera
2012-03-18, 21:59
Medlem
Tror inte det är någon som vet med säkerhet vad som skulle hända om euron går under, men teoretiskt sätt så skulle bankgarantin sluta gälla då 100'000 EUR vore lika med noll. I praktiken skulle nog staten ordna detta på något sätt...
Citera
2012-03-19, 23:41
Medlem
FrankBucks avatar
Tycker du har ett sunt tänkande kring det hela och om du har lyckats ordna en bostad i Stockholm som du trivs med för bara 5 000 så finns det ju ingen anledning som helst att gå in i bubblan. Om jag var du skulle jag nog sätta in ca 80 % på ett bra sparkonto (låsa upp dem i 2-3 år) och lägga resten på räntebevis:

https://www.avanza.se/aza/aktieropti...s/oversikt.jsp

Studielånet är som många redan nämnt dumt att betala tillbaka på, även om det kan kännas jävligt skönt psykologiskt att vara helt skuldfri.
Citera
2012-03-20, 19:09
Medlem
undrarbaras avatar
Citat:
Tycker du har ett sunt tänkande kring det hela och om du har lyckats ordna en bostad i Stockholm som du trivs med för bara 5 000 så finns det ju ingen anledning som helst att gå in i bubblan. Om jag var du skulle jag nog sätta in ca 80 % på ett bra sparkonto (låsa upp dem i 2-3 år) och lägga resten på räntebevis:

https://www.avanza.se/aza/aktieropti...s/oversikt.jsp

Studielånet är som många redan nämnt dumt att betala tillbaka på, även om det kan kännas jävligt skönt psykologiskt att vara helt skuldfri.

Tack för tipsen!

(Klargörande: Min hyra är inte 5000 kr, utan vad jag har råd att lägga undan utan problem är 5000 kr per månad i sparande.)

Intressant med räntebevis. Synd bara att det var en partisk människa som pratade, då får man ju inte veta baksidorna. Känner du till dem? (Jag känner mig allmänt oinsatt i obligationer och allt sånt).
Citera
2012-03-25, 21:43
Medlem
Asymptots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Vill du spela safe så sätt in sparpengarna på Nordax Finans, 3,55% rörlig ränta alternativt sätt in på Bluestep och bind pengarna i 1-2 år.

Jag kör på en liknande lösning, men behöver lite beräkningshjälp.

Studerar nu mitt första år och bor riktigt billigt, och hinner arbeta på loven. Går på fullt studielån, men behöver egentligen bara halva. Istället för att bara ta halva lånet har jag under året satt in överblivna pengar (cirkus 3000 per månad) på ett sparkonto, med ambitionen att de ska växa (lite) snabbare än lånet. Jag har en spar-ränta på 3.2%, lån-ränta på 1.9%, och sen 30% skatt på inkomsten. Jag sparar 3000kr/studiemånad. Detta borde resultera i 141 185 kr på kontot om fem år, och en skuld på 140 230 kr. Typ plus minus noll, men med fördelen att jag får en rejäl ekonomisk buffert.

Det jag inte har räknat med här är inflationen. Kan väldigt lite om ekonomi, i vilken riktning påverkar inflationen min situation?

Extremt tacksam för lite hjälp
Citera
2012-03-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asymptot
Jag kör på en liknande lösning, men behöver lite beräkningshjälp.

Studerar nu mitt första år och bor riktigt billigt, och hinner arbeta på loven. Går på fullt studielån, men behöver egentligen bara halva. Istället för att bara ta halva lånet har jag under året satt in överblivna pengar (cirkus 3000 per månad) på ett sparkonto, med ambitionen att de ska växa (lite) snabbare än lånet. Jag har en spar-ränta på 3.2%, lån-ränta på 1.9%, och sen 30% skatt på inkomsten. Jag sparar 3000kr/studiemånad. Detta borde resultera i 141 185 kr på kontot om fem år, och en skuld på 140 230 kr. Typ plus minus noll, men med fördelen att jag får en rejäl ekonomisk buffert.

Det jag inte har räknat med här är inflationen. Kan väldigt lite om ekonomi, i vilken riktning påverkar inflationen min situation?

Extremt tacksam för lite hjälp

Inflationen påverkar din skuld precis lika mycket som dina tillgångar, dvs +-0. Dvs du kan helt bortse från inflationen i detta fall.

Spara pengarna på tex Nordax Finans så får du 3,55 % ränta utan några insättningskrav och insättningsgaranti. Dock endast ett fritt uttag per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in