2012-03-17, 22:52
Medlem
A-Fs avatar
På något vänster har jag råkat förstöra min Windows partion - som jag verkligen behöver, och tyvärr så ställer sig Windows på tvären när jag försöker att laga partionen.
Således ser jag ingen annan lösning än att göra en formatering på hela hårddisken där mina operativsystem är.

Dock så har jag gjort en mjukvaru-raid till min OS X partion där jag förvarar mina filer, och denna vill jag behålla så att all information är intakt.

Är det möjligt att återställa partionen efter installationen, eller får jag börja om på en ny kula?

Hälsningar,
A-F

Första inlägget förresten!
Senast redigerad av A-F 2012-03-17 kl. 22:55.
Citera
2012-03-17, 23:24
Medlem
ljudkellgrens avatar
Hmm, låter som om du tagit dig vatten över huvudet och gett dig in i saker du inte har helt koll på. Dock ska vi se om vi kan hjälpa dig ändå.
Till att börja med råder jag dig att aldrig använda mjukvaruraid. Köp ett riktigt kort från någon erkänd tillverkare till nästa gång.

Sen behöver jag lite mer info om vilken raidtyp det handlar om, 0,1,0+1,5,j-bod?
Hur många HDD handlar det om och vad har du på vilken disk?
Varför ska du formatera ditt OSX-partition när det inte är något fel på den?
Gör för tusan ingen total formatering/repartionering av hela hårddisken/arna. Svara på frågorna först så ska vi se om det kan lösas.
Citera
2012-03-18, 00:09
Medlem
A-Fs avatar
Först vill jag, för att underlätta samt svara på en hel del frågor, delge att jag kör Hackingtosh, vilket fungerar utmärkt. I början testade jag att installera OS X på en PC endast för att testa om det gick - vilket det gjorde, och inte för att bragdera om hur "häftigt det är med OS X på en PC" för kompisarna. Sen har jag helt enkelt fallit för OS X, men har inte pengarna för en legitim Apple produkt.

Om du bestämmer dig för att inte hjälpa mig, då hela processen blir ansenligt mycket svårare, samt väldigt mycket mera "oetiskt" (ja, jag anser mig själv vara en "fri-åkare då jag inte har ekonomin för att införskaffa mig Apple-produkter, och således tar jag till andra lösningar för att nå samma resultat), har jag full förståelse för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Till att börja med råder jag dig att aldrig använda mjukvaruraid.
Jo, jag är själv medveten om att mjukvaruraid aldrig är att föredra, men då jag helst ville ha en partion som jag sedan lägger en 2 tb truecrypt container i ansåg jag att det endast var möjligt med en mjukvaruraid för att uppnå detta.
Jag kör som sagt Hackigtosh, och på alla guider står det att man MÅSTE ställa in hårddiskarna i IDE-mode, annars kommer installationen ej att fungera.

Citat:
Hur många HDD handlar det om och vad har du på vilken disk?
Jag har sammanlagt tre hårddiskar, alla på 1 tb styck.

Hårddisk 1: OS partion (OS X samt Windows) och Gemensamt utrymme för de båda operativsystemen.

Hårddisk 2 samt 3: Det är dessa hårddiskar som är i RAID.
Citat:
Sen behöver jag lite mer info om vilken raidtyp det handlar om, 0,1,0+1,5,j-bod?
Hårddiskarna är i RAID 0
Citat:
Varför ska du formatera ditt OSX-partition när det inte är något fel på den?
Tyvärr så har Windows bestämt sig för ogilla min idé om att endast om-installera Windows, således måste jag göra om HELA proceduren.
Senast redigerad av A-F 2012-03-18 kl. 00:15.
Citera
2012-03-21, 13:32
Medlem
ljudkellgrens avatar
En hel del frågetecken fortfarande.
Till att börja med verkar ju detta inte alls handla om raid-diskarna. Är du osäker kan du koppla ur dem så länge. Sen verkar du ju ha en HDD med två partitioner, en med OSX och en med Windows. Om du nu inte kan laga din Windowspartition och inte har någon backup på den så är det endast denna som ska formateras i samband med ominstalationen av Windows.
Har du mycket viktiga filer på Windows-partitionen så kan du försöka att använda tex. "Kroll Ontrack's Easy Recovery" som är min personliga favorit. Vet inte om den enbart finns för Windows, men i så fall får du sätta upp ett windowssystem där du installerar detta program (ej på den disk som ska räddas) och kopplar sen in din skadade windows-partition och försöker rädda de filer du kan och vill till en annan HDD.
När allt är klart kan du koppla in dina raiddiskar, men fortsätt inte köra dem i Raid 0. Det är bättre att köra dem i Raid 1. Visst får man bara hälften så mycket plats men läshastigheten blir den samma som Raid 0.
Citera
2012-03-22, 23:21
Medlem
A-Fs avatar
Citat:
En hel del frågetecken fortfarande.
Till att börja med verkar ju detta inte alls handla om raid-diskarna. Är du osäker kan du koppla ur dem så länge. Sen verkar du ju ha en HDD med två partitioner, en med OSX och en med Windows. Om du nu inte kan laga din Windowspartition och inte har någon backup på den så är det endast denna som ska formateras i samband med ominstalationen av Windows.
Ja du har helt rätt, raid-diskarna är inte den felande länken, utan det är min Windows partion som ej går att om-installera.
Anledningen till att jag ej kan ominstallera är fortfarande ett mysterium för mig och jag har verkligen försökt med allt.
Det som orsakande att min Windowspartion förstördes var när jag försökte att formatera den återstående partionen av OS-disken (den är uppdelad i tre; OS X, Windows samt Gemensam) till exFAT, detta gjordes med GParted i Ubuntu då det ej gick att göra det i Windows.

Citat:
När allt är klart kan du koppla in dina raiddiskar, men fortsätt inte köra dem i Raid 0. Det är bättre att köra dem i Raid 1. Visst får man bara hälften så mycket plats men läshastigheten blir den samma som Raid 0.
Jag har tyvärr inte för nuvarande ekonomin, för att köra RAID 1, dock så har jag funderat på om det skulle gå att använda något program som tar en "bild" på hela OS X disken, så att denna kan återställas vid, t.ex. dessa tidpunkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in