Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaplan
Hej hej flashback
Är jag ensam om att tycka att livet är alldeles för kort för att löneslava och va samhällets bitch?
Jag känner att det finns viktigare saker att spendera livets korta dagar på, exempelvis att ha kul och kunna känna friheten att göra vad man vill, när man vill. Det funkar väl att leva på diverse bidrag hela livet och slippa gå upp tidigt varje morgon och göra nåt man egentligen inte vill, jag ser inget problem med det iaf. Det är ändå omöjligt att få sig ett jävla arbete idag, spelar ingen större roll om du gått gymnasiet eller ej, det är inte det arbetsgivarna bryr sig om. Dom anställer hellre en gubbfan med massa års erfarenhet än någon i 20-25 års åldern utan erfarenhet. Hur fan ska man få erfarenhet när man aldrig får chansen att skaffa nån för fan?! Dom tänker fan med arslet och jag har gett upp med det skiten för länge sen, det lönar sig ändå inte och man blir bara irriterad och deprimerad.
Tror ni att mitt resonemang fungerar i längden? Går det att klara sig på bidrag hela livet utan att jobba?
Klart att det går att klara sig på bidrag hela livet. Men, vad skulle det vara för jävla skitliv?
Ur min synvinkel så är det viktigt att jobba av fler orsaker. Jag ska rada upp några av dem här:
* Pengar
- Att få in någorlunda mycket cash är ju en förutsättning för ett bra liv. Du får råd att köpa ett hus, bil, mc, åka på semestrar och så vidare. Fantastiskt fin känsla att köpa nått riktigt kul för pengar man jobbat ihop alldeles själv på ett hederligt sätt
* Stolthet
- Det är en jävligt bra känsla att veta att man faktiskt gör sitt bästa och bidrar till samhället på ett eller annat vis. Man får också en helt annan självkänsla om man faktiskt "är någon". D.v.s. att man inte är känd som den där jävla lata slackern som inte duger nått till utan istället som Lasse som är duktig på att snickra/Lasse som är duktig på datorer/Lasse som är polis osv.
Sedan är det klart att man måste vara beredd att ta riktiga skitjobb i början. Det gjorde i alla fall jag. Jag har haft så jävla tråkigt på mina tidigare jobb så jag trodde jag skulle dö ibland. Men allt eftersom så kunde jag söka bättre och bättre jobb och nu har jag mitt drömjobb. Har aldrig ångest över att gå till jobbet.
För att summera det hela: Klart som fan du ska ha jobb grabben. Jag tror inte du vill sitta där om 40 år och känna att du inte åstadkommit ett jävla dugg. Det vore ett tragiskt öde tycker jag.
Lycka till med jobbsökandet!