2012-03-17, 22:49
Medlem
Extras avatar
Jag stödjer dig i ditt beslut, det är ett helvete att man år 2012 ska behöva jobba 1/3 av livet. Problemet är ju dock att vi blivit fostrade i ett sätt där vi behöver pengar för att kunna göra det vi tycker är kul. För det andra så är det väll heller inte särskilt lätt att gå på bidrag en längre tid, det verkar ju kräva nästan lika mycket energi som det gör att jobba.
Senast redigerad av Extra 2012-03-17 kl. 22:53.
Citera
2012-03-17, 22:49
Medlem
Mr.Kaplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygfascist

Vad har du för utbildning?

Jag har grundskola + Svenska - och Matematik A. Har även försökt mig på olika utbildningar, men det visade sig att plugga inte är min grej. Men samhället verkar ju tro att alla är skapta ur samma form, det är vi inte! Att plugga är inte allas grej och därför bör det finnas jobb som inte kräver utbildning - men icke! ÄH, då får dom ha sitt skitsamhälle för sig själva, jag tänker inte slava för det.
Citera
2012-03-17, 22:51
Medlem
Det är ju knappast kul att leva på bidrag (med all rätt såklart). Klart du KAN leva på bidrag men förvänta dig inte att du kan hitta på saker och aktiviteter och sånt som är kul som kostar. Därför är det bättre att sträva efter ett jobb där man faktiskt får in drägligt med pengar eller så man kan spara ihop sen "leva livet"
Citera
2012-03-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaplan
Jag har grundskola + Svenska - och Matematik A. Har även försökt mig på olika utbildningar, men det visade sig att plugga inte är min grej. Men samhället verkar ju tro att alla är skapta ur samma form, det är vi inte! Att plugga är inte allas grej och därför bör det finnas jobb som inte kräver utbildning - men icke! ÄH, då får dom ha sitt skitsamhälle för sig själva, jag tänker inte slava för det.

Såklart det finns jobb jag kan räkna upp ett flertal, vikarie inom hemtjänsten, personlig assistent, lager/montör, rivare, osv.

Min pojkvän hade inte gått färdigt gymnasiet men han har jobbat bl.a som rivare med 130kr/tim, utan erfarenhet från det tidigare.
Citera
2012-03-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Jag stödjer dig i ditt beslut, det är ett helvete att man år 2012 ska behöva jobba 1/3 av livet. Problemet är ju dock att vi blivit fostrade i ett sätt där vi behöver pengar för att kunna göra det vi tycker är kul. För det andra så är det väll heller inte särskilt lätt att gå på bidrag en längre tid, det verkar ju kräva nästan lika mycket energi som det gör att jobba.

1/3 av vardagen, inte av livet (för de flesta iallafall). Däremot är det ju bara om du vill ha en materiell standard över en viss nivå, en "vanlig arbetare" som jobbade 1/3 av dagen för 50 år sedan, vill du ha samma materiella standard som den personen kan du förmodligen jobba ingenting alls (dvs. gå på bidrag).

Grovt förenklat men vi kommer alltid behöva jobba 1/3 om vi hela tiden ska ha en högre materiell standard.
Citera
2012-03-17, 23:01
Medlem
Mr.Kaplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Jag stödjer dig i ditt beslut, det är ett helvete att man år 2012 ska behöva jobba 1/3 livet. Problemet är ju dock att vi blivit fostrade i ett sätt där vi behöver pengar för att kunna göra det vi tycker är kul. För det andra så är det heller inte särskilt lätt att gå på bidrag en längre tid, det verkar ju kräva nästan lika mycket energi som det gör att jobba.

Fetmarkerat: Det behöver inte va ett problem. Man kan istället se över dom saker man tycker är viktigast (primära och sekundära behov) och bestämma vad man kan respektive inte kan klara sig utan. Det gäller bara att tänka sig extra noga för innan man köper nåt och ev. göra en budget i excel varje månad så att man har 100% koll på sina utgifter.

Kan tänka mig att det inte är en dans på rosor att leva på bidrag alla dar' heller, speciellt med tanke på alla krav bidragsgivarna ställer. Sen är det inte säkert att jag lever på bidrag HELA livet utan skaffar ett jobb sen när det ordnat upp sig på arbetsmarknaden och det finns fler jobb som inte kräver utbildning och erfarenhet.
Citera
2012-03-17, 23:08
Medlem
ViTolis avatar
Jadu, gör vad du vill, för svenskarna slappar endå lika mycket som dig på jobbet fast i ditt fall så jobbar inte du. Svenskens arbetsmoral är riktig sunkig ett skämt rent ut sagt, sen har man fräckheten och säga att man har jobbat i 30 år, då egentligen man har slappat i 30 år. Har beskådat detta fenomen med egna ögon under en längre tid.
Citera
2012-03-17, 23:09
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Hej hej flashback

Är jag ensam om att tycka att livet är alldeles för kort för att löneslava och va samhällets bitch?
Jag känner att det finns viktigare saker att spendera livets korta dagar på, exempelvis att ha kul och kunna känna friheten att göra vad man vill, när man vill. Det funkar väl att leva på diverse bidrag hela livet och slippa gå upp tidigt varje morgon och göra nåt man egentligen inte vill, jag ser inget problem med det iaf. Det är ändå omöjligt att få sig ett jävla arbete idag, spelar ingen större roll om du gått gymnasiet eller ej, det är inte det arbetsgivarna bryr sig om. Dom anställer hellre en gubbfan med massa års erfarenhet än någon i 20-25 års åldern utan erfarenhet. Hur fan ska man få erfarenhet när man aldrig får chansen att skaffa nån för fan?! Dom tänker fan med arslet och jag har gett upp med det skiten för länge sen, det lönar sig ändå inte och man blir bara irriterad och deprimerad.

Tror ni att mitt resonemang fungerar i längden? Går det att klara sig på bidrag hela livet utan att jobba?

Hur gammal är du och hur lång tid har du som längst spenderat hemma(helt sysslolös)?

Jag hade liknande funderingar som dig, alltså inte att gå på bidrag eller vara arbetslös men efter 13 år i skolan med minimal fritid kändes det som om jag skulle kunna spendera hela mitt liv hemma. Jag var hemma ett halvår pga av att jag blev sjuk och det fungerade ibörjan men en dag fick jag bara nog. Började må illa och klättrade på väggarna. Lagom är alltid bäst. FÖRSÖK (även fast ingenting som har med jobb att gör är lätt) att såsmåningom skaffa dig ett jobb du trivs med.

Måste ju inte vara allt eller inget, nöj dig med ett enklare jobb och enklare inkomst. Men förstår att det är extra frustrerande nu när arbetsmarknaden ser ut som den gör. Hur ska man hålla sig motiverad när man knappt är sugen på att jobba och det är konkurrens om att få sitta i kassan på Ica.

Kämpa på!
Citera
2012-03-17, 23:21
Medlem
upsteppers avatar
Du är absolut inte ensam om att tänka som du gör.

Ditt liv o din tid skall du ägna dej åt något som du tycker om, det kan mycket väl vara något
som samhället uppskattar så mycket att du blir rik och berömd, aktad o respekterad av många,
inklusive dej själv.

Att leva på bidrag tror jag du tröttnar ganska fort på, inte fett liv direkt.

Utbildning är aldrig fel, hitta det som intresserar dej och "go for it".

Gör nånting bra av ditt liv som du blir nöjd av.

Ta ett skitjobb och jobba stenhårt i 6 månader, spara det mesta, dra iväg på en resa
och se dej omkring, genom att lära känna andra lär du känna dej själv. Du får se mycket
nytt och får många nya intryck som hjälper dej framåt mot ditt mål.

Möjligheterna är många, att hamna i bidragsträsket är begränsande.

Good luck!
Citera
2012-03-17, 23:24
Medlem
-ELF-s avatar
TS borde titta på alla The Zeitgeist och The Venus Project filmer/klipp. Man sitter och fapp, fapp, fapp hela tiden när man tittar på det
Att bara vara hemma är riktigt skönt. Men för länge så blir man bara sprallig. Man borde inte behöva slava för att bli av med spralligheten. Det finns ju alltid något som man själv vill göra för att antingen hjälpa mänskligheten eller bara ha skoj fysiskt.
Citera
2012-03-17, 23:24
Medlem
Citat:
Det gäller bara att tänka sig extra noga för innan man köper nåt och ev. göra en budget i excel varje månad så att man har 100% koll på sina utgifter.

Hur skall du få råd att köpa excel och en dator där till på bidrag?

Nä, allvarligt talat så håller jag med det du och andra här skriver. Vårt samhälle verkar vara uppbyggt på nån sorts slav till storföretagen mentalitet. Jag har själv jobbat som en pappersvändande idiot i 10 år nu med något som jag av en ren slump råkade börja jobba med i 20års åldern pga jag inte hade någon direkt utbildning eller visste vad jag ville med livet.

Såhär i retrospekt så inser jag att det handlar mer om att hitta något som man tycker är roligt att ägna sin arbetstid åt. Jag tror det är ganska få förunnat att kunna hitta de där som man tycker om att göra och omvandla det till att ha det som yrke. Jag tror det är däri som din utmaning ligger.

Att gå på bidrag hela livet lär du bli minst lika bitter av som att jobba på nått skettrist arbete.

De som lyckas hitta det där som de brinner för ser nog inte sitt arbete som ett "jobb" på samma sätt, utan det blir bara ett plus att det betalar räkningarna..
Citera
2012-03-17, 23:29
Medlem
Erikons avatar
Klart du har rätt till bidrag unge svenske man. Inget som stoppar dig från att ta lite pengar ur statens spargris och leva på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in