• 1
  • 2
2012-03-17, 21:03
Medlem
mrspeeds avatar
Hej!

Jag har köpt mig en Volvo 240 1977 års jubileumsmodell idag...

Problemet är att det är någon bonnjävel som har rollat bilen blå utan att slipa eller ens bry sig om att göra ren bilen innan, så färgen har släppt lite varstans och originalfärgen silver lyser igenom...

Så nu till min fråga...

Hur kan jag på smidigaste sätt få bort all blåfärg så att bilen blir silver igen?

Åkte förbi jobbet och testade med högtryckstvätt och det släppte, men jag fick hålla på flera timmar för att få bort färgen från ena framskärmen!

Finns det något lämpligt medel som man kan använda utan att även originallacken följer med?
Citera
2012-03-17, 21:10
Medlem
T-röd? Använder det för att ta bort klisterrester på vattenskotern och där stannar lacken kvar, men det kanske är annorlunda med en billack
Citera
2012-03-17, 21:12
Medlem
Idroids avatar
Sådandär thinner kanske funkar, är det inte sånt man använder för att tvätta penslar med?
Om du nu ska använda starka medel så rekomenderar jag dig att först göra det på ett ställe som inte syns tydligt, om det nu skulle skita sig det vill säga.
Citera
2012-03-17, 21:25
Medlem
pernila12s avatar
Blir nog bäst om du fortsätter med tvätten...
Prova med epoxythinner annars men det tror jag inte man kan få tag i som privat person....
Citera
2012-03-17, 21:55
Medlem
du får ju slipa såklart. med slipmaskin
Citera
2012-03-17, 22:47
Medlem
galen_indies avatar
Prova på ett litet område med cellulosa-thinner. Se hur färgen beter sig, hur lätt det är att skrapa/torka av efteråt. Är det bilfärg lär det vara enkomponent lösningsmedelsfärg, men risken finns att det är vanlig jävla målar/alkydfärg de använt. Dvs, något som liknar inomhus väggfärg. Betydligt enklare att rolla men ett fanskap att få väck.

Frågan är hur det ser ut omkring lister och liknande, är det målat rakt över eller har de gjort sig mödan att maskera innan rollningen?

Oavsett bör du demontera innan du börjar kladda med kemikalier och liknande om du vill behålla originalen, för Om du råkar slinta och komma åt någon plastlist sitter det kvar i all evighet därefter. Tro mig.

Testa och skriv här hur det ser ut!
Citera
2012-03-17, 22:55
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag skulle vilja se en liten del av färgen för att försöka avgör ifall det är hammarlack eller vad det är...

Edit: såg nu att du varit framgångsrik med högtrycksspruta.

Finns dyrare varianter på dom där som skickar ut kokhett vatten/ånga. Bilens originalfärg klarar höga temperaturer (kanske behöver en polering efteråt) men rollade skitfärgen borde försvinna med sån tvätt...
Citera
2012-03-18, 10:25
Medlem
mrspeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galen_indie
Prova på ett litet område med cellulosa-thinner. Se hur färgen beter sig, hur lätt det är att skrapa/torka av efteråt. Är det bilfärg lär det vara enkomponent lösningsmedelsfärg, men risken finns att det är vanlig jävla målar/alkydfärg de använt. Dvs, något som liknar inomhus väggfärg. Betydligt enklare att rolla men ett fanskap att få väck.

Frågan är hur det ser ut omkring lister och liknande, är det målat rakt över eller har de gjort sig mödan att maskera innan rollningen?

Oavsett bör du demontera innan du börjar kladda med kemikalier och liknande om du vill behålla originalen, för Om du råkar slinta och komma åt någon plastlist sitter det kvar i all evighet därefter. Tro mig.

Testa och skriv här hur det ser ut!

Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Jag skulle vilja se en liten del av färgen för att försöka avgör ifall det är hammarlack eller vad det är...

Edit: såg nu att du varit framgångsrik med högtrycksspruta.

Finns dyrare varianter på dom där som skickar ut kokhett vatten/ånga. Bilens originalfärg klarar höga temperaturer (kanske behöver en polering efteråt) men rollade skitfärgen borde försvinna med sån tvätt...

Jag har fått tips om cellulosaförtunning av en polare också...

Ska testa att köpa det och skrubba lite..

Högtryckstvätt med ånga/hetvatten vettefaan om jag har tillgång till, ska kolla runt lite..

Här är en bild på gårdagens resultat med vanlig högtryck.. http://img35.imageshack.us/img35/7492/img6266o.jpg
Citera
2012-03-18, 10:30
Medlem
TeEsErs avatar
Som föregående talare skriver så rekommenderar jag också en hetvattentvätt. Tar nog ett par timmar men besparar dig kemkladd och gissningar.

/T
Citera
2012-03-18, 11:15
Medlem
nämen det bästa sättet är att lämna in den hos en lackerare
Citera
2012-03-18, 11:38
Medlem
mrspeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KBAragger
nämen det bästa sättet är att lämna in den hos en lackerare

Jo...

Det skulle jag ha gjort om jag hade pengar, men tanken är att den här bilen ska vara så billig som möjligt för mig eftersom den ska få tjänstgöra som "till o från jobbet bil"..
Citera
2012-03-18, 11:59
Medlem
LucioFontanas avatar
Det känns ju som det skulle gå o polera bort skiten med polertrissa och tutelvax. För färgen stter ju väldigt löst ovanpå originallacken nästan som smuts lr lera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in