• 1
  • 2
2012-03-17, 13:29
Medlem
Ponera att jag snusar 20 stycken portionspåsar med general portion (8mg nikotin/påse). Jag kör dubbel, dvs en portion på varje sida, dvs två portionspåsar per snus-session. Varje session varar i 45 minuter i snitt.

Hur mycket nikotin borde jag få i mig? hur mycket tar kroppen upp?
Citera
2012-03-17, 13:38
Medlem
Kolla inehållsförteckningen på din snusdosa, där står hur många procent av vikten som är nikotin, räkna därefter ut vad en hel dosa inehåller, därefter torde du relativt enkelt kunna räkna ut beroende på antal snusar hur mycket faktiskt nikotin du lägger in under läppen.
Personligen skulle jag säga att nikotineffekten jag känner av dalar efter 30-45 minuter beroende på saliv osv i munnen, men man får väll helt enkelt gissa att kroppen tar upp allt det man lägger i.
Citera
2012-03-17, 13:39
Medlem
Kolla innehållsförteckningen på din snusdosa, där står hur många procent av vikten som är nikotin, räkna därefter ut vad en hel dosa innehåller, därefter torde du relativt enkelt kunna räkna ut beroende på antal snusar hur mycket faktiskt nikotin du lägger in under läppen.
Personligen skulle jag säga att nikotineffekten jag känner av dalar efter 30-45 minuter beroende på saliv osv i munnen, men man får väll helt enkelt gissa att kroppen tar upp allt det man lägger i.
Citera
2012-03-18, 00:22
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yozimmer
Kolla inehållsförteckningen på din snusdosa, där står hur många procent av vikten som är nikotin, räkna därefter ut vad en hel dosa inehåller, därefter torde du relativt enkelt kunna räkna ut beroende på antal snusar hur mycket faktiskt nikotin du lägger in under läppen.

men man får ju inte i sig all nikotin som är i snusen
Citera
2012-03-18, 14:21
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Ponera att jag snusar 20 stycken portionspåsar med general portion (8mg nikotin/påse). Jag kör dubbel, dvs en portion på varje sida, dvs två portionspåsar per snus-session. Varje session varar i 45 minuter i snitt.

Hur mycket nikotin borde jag få i mig? hur mycket tar kroppen upp?
På en normalstark (8mg) portionssnus får du i dig 0,8 - 1,6 mg nikotin. Om du kör en dubbel får du i dig ungefär 1,6 - 3,2 mg per session.

20 portionspåsar på en dag blir då alltså 32 - 64 mg nikotin. Detta varierar ju hur länge du har inne snusen och hur din kropp tar upp nikotinet.
Citera
2012-03-19, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
På en normalstark (8mg) portionssnus får du i dig 0,8 - 1,6 mg nikotin. Om du kör en dubbel får du i dig ungefär 1,6 - 3,2 mg per session.

20 portionspåsar på en dag blir då alltså 32 - 64 mg nikotin. Detta varierar ju hur länge du har inne snusen och hur din kropp tar upp nikotinet.

Fast vänta lite nu...

0,8 * 20 = 16 mg

1,6 * 20 = 32 mg

20 portionspåsar på en dag borde väl bli 16 - 32 mg nikotin i så fall?

Har du källa man kan få läsa förresten?
Tycker du kan det mesta om tobak
Citera
2012-03-19, 18:00
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Fast vänta lite nu...

0,8 * 20 = 16 mg

1,6 * 20 = 32 mg

Hamnboll räknade nikotinet på 40 prillor, så du har helt korrekt.
Citera
2012-03-20, 04:08
Medlem
Perfekt. Jag söker fortfarande en källa på att det är 0,8-1,6 mg nikotin. Kan ju vara kul att läsa själv.
Citera
2012-03-20, 04:24
Bannlyst
http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-...kotinberoende/
Citera
2012-03-25, 01:20
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Fast vänta lite nu...

0,8 * 20 = 16 mg

1,6 * 20 = 32 mg

Ja exakt. Råkade räkna dubbelt så mycket pga. att TS skrev att han körde dubbla påsar.

Källa finns här: http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-och-halsa/Nikotin/

"Upptagshastigheten av nikotin är av stor betydelse för hur effekten av nikotin upplevs. Snabbt nikotinupptag ger en starkare effekt. Av den mängd nikotin som finns i prillan är det normalt endast 10-20 procent som når blodomloppet. Upptagsstudier visar att nikotinupptaget varierar stort mellan olika individer, vilket är en förklaring till att effekt och upplevelse skiljer sig från snusare till snusare."

10-20% av 8 mg nikotin blir alltså 0,8 - 1,6 mg.
Citera
2012-03-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Ja exakt. Råkade räkna dubbelt så mycket pga. att TS skrev att han körde dubbla påsar.

Källa finns här: http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-och-halsa/Nikotin/

"Upptagshastigheten av nikotin är av stor betydelse för hur effekten av nikotin upplevs. Snabbt nikotinupptag ger en starkare effekt. Av den mängd nikotin som finns i prillan är det normalt endast 10-20 procent som når blodomloppet. Upptagsstudier visar att nikotinupptaget varierar stort mellan olika individer, vilket är en förklaring till att effekt och upplevelse skiljer sig från snusare till snusare."

10-20% av 8 mg nikotin blir alltså 0,8 - 1,6 mg.

Okej, detta är konstigt. Jag snusade förr 20 snusar per dag och fick således i mig maximalt 32 mg nikotin per dygn om vi ska räkna lite högt utifrån 1,6 mg.

Nu har jag slutat snusa och använder mig av nikotinplåster med en styrka som avger sig 21mg nikotin på en 24-timmarsperiod. Utöver detta tar jag 2 stycken sugtabletter á 4 mg nikotin. Jag får alltså i mig 29 Mg nikotin per dygn - inte långt ifrån de 32 mg jag fick i mig innan då jag snusade.

Men ändå känns det som att jag just nu skulle vilja dränka mig i nikotin. Byta ut mitt blod mot nikotin, bara halsa i mig 2 liter nikotin bara så där samtidigt som jag har en ciggarett i varje nåsborrde och en dosa snus upptryckt i käften.

Så någonstans är det nått som inte stämmer. Kanske nikotinplåstret är placebo eller så avger snus mer nikotin, kanske 3 mg/portion.
Citera
2012-03-30, 02:07
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Okej, detta är konstigt. Jag snusade förr 20 snusar per dag och fick således i mig maximalt 32 mg nikotin per dygn om vi ska räkna lite högt utifrån 1,6 mg.

Nu har jag slutat snusa och använder mig av nikotinplåster med en styrka som avger sig 21mg nikotin på en 24-timmarsperiod. Utöver detta tar jag 2 stycken sugtabletter á 4 mg nikotin. Jag får alltså i mig 29 Mg nikotin per dygn - inte långt ifrån de 32 mg jag fick i mig innan då jag snusade.

Men ändå känns det som att jag just nu skulle vilja dränka mig i nikotin. Byta ut mitt blod mot nikotin, bara halsa i mig 2 liter nikotin bara så där samtidigt som jag har en ciggarett i varje nåsborrde och en dosa snus upptryckt i käften.

Så någonstans är det nått som inte stämmer. Kanske nikotinplåstret är placebo eller så avger snus mer nikotin, kanske 3 mg/portion.
Skillnaden är vanan och nikotinupptaget. Vanan och det psykiska är skulle jag vilja säga den större delen i tobaksberoenden, och ger mestadels det stora suget och abstinensbesvären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in