Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Ja exakt. Råkade räkna dubbelt så mycket pga. att TS skrev att han körde dubbla påsar.
Källa finns här:
http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-och-halsa/Nikotin/
"Upptagshastigheten av nikotin är av stor betydelse för hur effekten av nikotin upplevs. Snabbt nikotinupptag ger en starkare effekt. Av den mängd nikotin som finns i prillan är det normalt endast 10-20 procent som når blodomloppet. Upptagsstudier visar att nikotinupptaget varierar stort mellan olika individer, vilket är en förklaring till att effekt och upplevelse skiljer sig från snusare till snusare."
10-20% av 8 mg nikotin blir alltså 0,8 - 1,6 mg.
Okej, detta är konstigt. Jag snusade förr 20 snusar per dag och fick således i mig maximalt 32 mg nikotin per dygn om vi ska räkna lite högt utifrån 1,6 mg.
Nu har jag slutat snusa och använder mig av nikotinplåster med en styrka som avger sig 21mg nikotin på en 24-timmarsperiod. Utöver detta tar jag 2 stycken sugtabletter á 4 mg nikotin. Jag får alltså i mig 29 Mg nikotin per dygn - inte långt ifrån de 32 mg jag fick i mig innan då jag snusade.
Men ändå känns det som att jag just nu skulle vilja dränka mig i nikotin. Byta ut mitt blod mot nikotin, bara halsa i mig 2 liter nikotin bara så där samtidigt som jag har en ciggarett i varje nåsborrde och en dosa snus upptryckt i käften.
Så någonstans är det nått som inte stämmer. Kanske nikotinplåstret är placebo eller så avger snus mer nikotin, kanske 3 mg/portion.