2012-03-17, 11:36
Medlem
Hej, hoppas detta är rätt forum.
Jag undrar om någon här vet lite om nålar & vart man kan köpa de.

Vad för egenskaper kan en nål ha? Tex hur mkt den kan innehålla och hur stor öppning spetsen har eller liknande? Någon som kan om sprutor osv. skulle vara sjukt tacksam om ni kunde hjälpa mig

Ja söker en spruta som kan hålla 5 ml , och den ska ha något mått som skulle vara 23 men vet inte riktigt vad, det är därför jag undrar vilka mått en spruta kan ha !
hoppas ni förstod mig!

Pump 5ml och nål 0.6x30 mm 23Gx1.25"
Vad menas med 23Gx1.25'' ??
(om tråden är felplacerad flytta den gärna
Senast redigerad av Bronzy 2012-03-17 kl. 11:46.
Citera
2012-03-17, 12:48
Medlem
djpsykoss avatar
Sök och du ska finna...
Citera
2012-03-17, 12:51
Medlem
anticuss avatar
I nästan alla fall föredrar läkare att du ber om sprutor istället för att få tag på "smutsiga". Fråga din allmänläkare och de brukar vara snälla och ge dig en spruta. De stoppar spridningen av sjukdomar.
Citera
2012-03-17, 12:55
Medlem
jag ska inte använda för mig själv.

Kan någon "sprut" kunnig svara på mina frågor SNÄLLAAAAAA
Citera
2012-03-17, 13:05
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anticus
I nästan alla fall föredrar läkare att du ber om sprutor istället för att få tag på "smutsiga". Fråga din allmänläkare och de brukar vara snälla och ge dig en spruta. De stoppar spridningen av sjukdomar.

Tror inte det är särskilt vanligt att du får nya verktyg av din läkare, dom skiter väl om jag använder gamla skit nålar som halva stan använt.
Citera
2012-03-17, 13:22
Medlem
GuzziLagos avatar
Nålkaliber, vilket hänvisar till storleken på hålet inuti nålen. Med nålar är det viktigt att komma ihåg att ju högre kaliber, desto tunnare är nålen (och ju mindre är hålet).

En 28 kaliber nål (förkortad 28G (g=gauge=mått)) är därför tunnare och har ett mindre hål än en 25 kaliber nål, vilket i sig är tunnare än en 18 kaliber nål.

Dom flesta intravenösa sprutnarkomaner använder antingen en standard insulinuppättning vilket normalt har en 27G eller 28G nål (och en orange topp), eller en standard tuberkulinuppsättning med en 25G nål (vanligtvis kallad en blåtopp pga dess färg).

Desto mindre nål du använder (ju högre nummer/kaliber), desto mindre blir hålet i huden, och chansen för infektioner att inträffa. Att använda en mindre nål är också troligt att resultera i mindre blödning.

Muskelinjektioner måste ges med större nålar (mindre kaliber/nummer) (vanligtvis 21G eller 23G),
Citera
2012-03-17, 13:28
Medlem
Okej, men när det står 23gx1.25''
Är nålkalibern 23 då eller vad innebär "x1.25''?
Citera
2012-03-17, 14:17
Medlem
anticuss avatar
Jag känner flera läkare som skulle ge ut sprutor om du var ärlig. Finns till och med program för de i GBG.

Ps Minskar jobbet från dom att behandla dig för du använt en smutsig spruta. Ds
Senast redigerad av anticus 2012-03-17 kl. 14:20.
Citera
2012-03-17, 14:26
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anticus
Jag känner flera läkare som skulle ge ut sprutor om du var ärlig. Finns till och med program för de i GBG.

Ps Minskar jobbet från dom att behandla dig för du använt en smutsig spruta. Ds

Sprutbyten finns ju i några städer men har knappt hört folk som fått av läkare, fast det är ju så billigt o lätt att fixa så jag tror inte så många frågar sin läkare efter det.
Citera
2012-03-17, 16:07
Medlem
anticuss avatar
Gav bara ett tips...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in