2012-03-17, 00:54
Medlem
Hej!

Jag och min tjej har köpt bostadsrätt. Den kostar 1 400 000:-

Jag har gått in med 750 000:- cash. Tjejen tar lån på resterande 650 000:-Vi har skrivit samboavtal mm..

Om vi separerar eller väljer att sälja och köpa något nytt, så har vi tänkt på följande:
Vid försäljning av vinst så får jag tillbaka mina 750 000, samt tjejen sin andel. Vinsten splittar vi oss emellan.

Men hur går det till om det är så att bostadsrättsaffären skulle gå med förlust? Har ni några konkreta tips på hur man skulle fördela pengarna vid en ev. förlust?

MVH
Citera
2012-03-17, 01:11
Medlem
Går ni med förlust så är det reglerat i ert samboavtal. Annars så är det sambolagen som gäller.

Oft. ska jag va ärlig så tycker jag att du kan hjälpa till med hennes ränta iaf nu när du inte behövde låna upp själv (förutsatt att du inte räknar med en separation)
Citera
2012-03-17, 09:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Du får 53,2% av försäljningsvärdet

och din Sambo 46,8%.
Citera
2012-03-18, 03:42
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Går ni med förlust så är det reglerat i ert samboavtal. Annars så är det sambolagen som gäller.

Oft. ska jag va ärlig så tycker jag att du kan hjälpa till med hennes ränta iaf nu när du inte behövde låna upp själv (förutsatt att du inte räknar med en separation)

Han hade lika gärna kunnat investera sina 750 papp i nåt annat som han hade fått avkastning på, så varför ska han hjälpa till med hennes räntekostnader? Han har kanske varit sparsam/hans föräldrar har varit sparsamma(kanske snålat under hans uppväxt samtidigt som tjejens föräldrar spenderat osv) varför ska han bestraffas för det nu? Det är ju inte direkt så att det blir särskilt höga räntekostnader på 650000...
Citera
2012-03-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Han hade lika gärna kunnat investera sina 750 papp i nåt annat som han hade fått avkastning på, så varför ska han hjälpa till med hennes räntekostnader? Han har kanske varit sparsam/hans föräldrar har varit sparsamma(kanske snålat under hans uppväxt samtidigt som tjejens föräldrar spenderat osv) varför ska han bestraffas för det nu? Det är ju inte direkt så att det blir särskilt höga räntekostnader på 650000...

Tja för att det är just hans sambo vi kan väll kalla det för Goodwill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in