• 1
  • 2
2012-03-16, 23:08
Medlem
LeonVances avatar
Nu vet jag ingenting om denne Leif, jag vet inte ens om han var svensk medborgare eller bara någon svenskättling.

Det kristna paret Leif Bertil Carlsson och Ann Duran sköts ihjäl tillsammans i sina sovsäckar när de tältade.
Polisen lyckades via fingeravtryck koppla morden till en man vid namn Joseph Henry Burgess. Men de kunde inte hitta och gripa honom...

Det tog 27 år innan polisen i New Mexico sköt ihjäl en man som var känd som "the cookie bandit". Han identifierades som Joseph Henry Burgess via fingaravtryck som polisen tagit 27 år tidigare och kunde kopplas till mordet på Leif och Ann. Denne man har alltså levt utanför samhället i alla dessa år och brutit sig in i stugor för att få tag på mat, kläder och sprit.

Inte nog med det, denna man har även misstänkts för ett annat olöst dubbelmord som inträffade år 2004 i Kalifornien. Likheterna med mordet på Leif och Ann är slående, då även detta par var kristet, tältade och sköts ihjäl i sina sovsäckar. Dock har DNA hittats på brottsplatsen som inte kunnat kopplas till Burgess.

Dessa två dubbelmordet har likheter med flera andra dubbelmord i USA. Bl a ett dubbelmord på ett par som tältade i Arizona år 2003, skjutna i sina sovsäckar. Ett annat inträffade år 2005 i Oregon där ett par i 50-års åldern sköts i sina sovsäckar när de tältade.

En teori som funnits är att det är "the Zodiac killer" som ligger bakom dessa mord, då han är misstänkt för ett liknande dubbelmord år 1963 i Kalifornien. Denna teori är han lett vidare till att Joseph Henry Burgess då skulle vara seriemördaren "the Zodiac killer".

http://eideard.com/2009/07/21/cookie...-and-murderer/
http://en.wikipedia.org/wiki/2004_Je..._double-murder

Någon som känner till något mer om dessa fall? Någon som vet något om denne Leif Carlsson? Var han svensk?
Citera
2012-03-16, 23:55
Medlem
Mandelbrots avatar
Han tycks ha varit svensk. Enligt nedanstående artikel ägde detta dubbelmord rum den 21/6 1972.
Citat:
Vancouver, B.C. – A transient known as the Cookie Bandit, who died along with a policeman in a New Mexico shootout last week, was wanted for a double murder of two young friends shot dead while they were sleeping on a beach on Vancouver Island in 1972.

RCMP had issued a warrant for suspect Joseph Burgess for the June 21, 1972 murders of Ann Durrant, 20, and her friend Lief Karlsson, 21, who were shot dead while asleep in their sleeping bags on the beach near Tofino.
http://www.vancouverite.com/2009/07/...xico-shootout/

Detta överensstämmer med en dags skillnad på denne man ifrån Norrköping.

I artikeln ovan nämns ett senare relaterat mord/dråp i samband med gripandet av denne dubbelmördare. Mer info finns på sidan.
Citat:
Cops in B.C. said they were startled when they got a call from New Mexico police that the man who was wanted for a cold murder case in B.C. had been killed in a shootout which also took the life of Sgt. Joe Harris of the Sandoval County Sheriff’s Office.
http://www.vancouverite.com/2009/07/...xico-shootout/
Citera
2012-03-17, 10:24
Medlem
lolitadreamins avatar
Tror inte på det där om the zodiac killer, eftersom the zodiac killer
ska ha varit i the military innan han började mörda! Många mord där
par är inblandade är tyvärr oftast felaktigt länkade till the zodiac killer,
ta exempelvis Edward W. Edwards.
Citera
2012-03-17, 14:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vancouver 1972.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nu vet jag ingenting om denne Leif, jag vet inte ens om han var svensk medborgare eller bara någon svenskättling.

Det kristna paret Leif Bertil Carlsson och Ann Duran sköts ihjäl tillsammans i sina sovsäckar när de tältade.
Polisen lyckades via fingeravtryck koppla morden till en man vid namn Joseph Henry Burgess. Men de kunde inte hitta och gripa honom...

Det tog 27 år innan polisen i New Mexico sköt ihjäl en man som var känd som "the cookie bandit". Han identifierades som Joseph Henry Burgess via fingaravtryck som polisen tagit 27 år tidigare och kunde kopplas till mordet på Leif och Ann. Denne man har alltså levt utanför samhället i alla dessa år och brutit sig in i stugor för att få tag på mat, kläder och sprit.

Inte nog med det, denna man har även misstänkts för ett annat olöst dubbelmord som inträffade år 2004 i Kalifornien. Likheterna med mordet på Leif och Ann är slående, då även detta par var kristet, tältade och sköts ihjäl i sina sovsäckar. Dock har DNA hittats på brottsplatsen som inte kunnat kopplas till Burgess.

Dessa två dubbelmordet har likheter med flera andra dubbelmord i USA. Bl a ett dubbelmord på ett par som tältade i Arizona år 2003, skjutna i sina sovsäckar. Ett annat inträffade år 2005 i Oregon där ett par i 50-års åldern sköts i sina sovsäckar när de tältade.

En teori som funnits är att det är "the Zodiac killer" som ligger bakom dessa mord, då han är misstänkt för ett liknande dubbelmord år 1963 i Kalifornien. Denna teori är han lett vidare till att Joseph Henry Burgess då skulle vara seriemördaren "the Zodiac killer".

Någon som känner till något mer om dessa fall? Någon som vet något om denne Leif Carlsson? Var han svensk?

Tack för att du tog upp detta intressanta fall. Har aldrig hört talats om det förut.

Det verkar som om det skulle ha varit den Leif Karlsson som var boende i Norrköping.

Mycket tragiskt. Två unga människor som sköts ihjäl när de låg och sov i sina sovsäckar.
Citera
2012-03-17, 15:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Han tycks ha varit svensk. Enligt nedanstående artikel ägde detta dubbelmord rum den 21/6 1972.

Detta överensstämmer med en dags skillnad på denne man ifrån Norrköping.

I artikeln ovan nämns ett senare relaterat mord/dråp i samband med gripandet av denne dubbelmördare. Mer info finns på sidan.

Tack! Verkar troligt att det är denne Leif Bertil Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för att du tog upp detta intressanta fall. Har aldrig hört talats om det förut.

Det verkar som om det skulle ha varit den Leif Karlsson som var boende i Norrköping.

Mycket tragiskt. Två unga människor som sköts ihjäl när de låg och sov i sina sovsäckar.

Hittade en bra artikel som tar upp mer upp detta och andra liknande dubbelmord (även en bild på Leif och Ann). http://www.truecrimediary.com/index....ge=cases&id=17
Citera
2012-03-18, 14:19
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Tack! Verkar troligt att det är denne Leif Bertil Karlsson.

Hittade en bra artikel som tar upp mer upp detta och andra liknande dubbelmord (även en bild på Leif och Ann). http://www.truecrimediary.com/index....ge=cases&id=17

Tack för den läsvärda artikeln, LeonVance!
De avrättades med sammanlagt tio skott på stranden vid denna avkrok, Radar Beach, där man vanligtvis varnar turister för grizzlybjörnar. Del av artikel i spoiler.
http://newsgroups.derkeiler.com/Arch.../msg05391.html
Citera
2012-05-30, 20:17
Medlem
Leif Karlsson var Svensk. Det är var min tjejs morbror. Låter henne eller någon av hennes syskon skriva här den dagen dom reggar sig.
Citera
2022-06-21, 20:06
Medlem
Leif, idag är det 50 år sedan du hittades skjuten till döds tillsammans med din flickvän. Jag, din lillasyster, minns det som igår när vi fick besök av en präst som UD skickat ut för att lämna dödsbudet.
Vi hade fått brev från dig veckan innan och det sprudlade av lycka! Det var DIG hon ville ha och nu skulle ni ut och campa.........

Efter att under ett år ha arbetat som kyrkogårdsskötare och sparat pengar drog du i februari 1972, med ryggsäck och gitarr, ut på en "jorden-runt-tripp" med din kompis Nisse. Ni skulle se och uppleva många ställen innan ni bestämde hur livet skulle fortsätta.
I juni ville Nisse åka hem och ni skildes åt, för du ville så gärna träffa Ann innan du åkte hem, trots att hon var upptagen.

Du var näst äldst i en syskonskara av åtta. Oerhört intelligent, tog studenten med högsta betyg, musikalisk, poetisk, debattlysten, humoristisk, men även lite inbunden och grubblande.
När du köpte din nya gitarr fick jag din gamla,"Mr Huge Boy", och du lärde mig spela.
Du spelade dina skivor för mig, översatte texterna och berättade om artisterna, bland annat Leonard Cohen, Incredible String Band m fl m fl vilket har gjort mig till en musikälskare med stor bredd.

Idag tänker jag extra mycket på dig och känner tacksamhet för den korta tiden jag ändå fick ha dig.
Vila i frid, älskade storebror!
Citera
2022-06-21, 23:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Alltså herregud vad galet mycket folk som blir ihjälskjutna i sina sovsäckar.
Citera
2022-06-23, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stort tack för den fina berättelsen om din storebror.

Citat:
Ursprungligen postat av Systerlilla
Leif, idag är det 50 år sedan du hittades skjuten till döds tillsammans med din flickvän. Jag, din lillasyster, minns det som igår när vi fick besök av en präst som UD skickat ut för att lämna dödsbudet.
Vi hade fått brev från dig veckan innan och det sprudlade av lycka! Det var DIG hon ville ha och nu skulle ni ut och campa.........

Efter att under ett år ha arbetat som kyrkogårdsskötare och sparat pengar drog du i februari 1972, med ryggsäck och gitarr, ut på en "jorden-runt-tripp" med din kompis Nisse. Ni skulle se och uppleva många ställen innan ni bestämde hur livet skulle fortsätta.
I juni ville Nisse åka hem och ni skildes åt, för du ville så gärna träffa Ann innan du åkte hem, trots att hon var upptagen.

Du var näst äldst i en syskonskara av åtta. Oerhört intelligent, tog studenten med högsta betyg, musikalisk, poetisk, debattlysten, humoristisk, men även lite inbunden och grubblande.
När du köpte din nya gitarr fick jag din gamla,"Mr Huge Boy", och du lärde mig spela.
Du spelade dina skivor för mig, översatte texterna och berättade om artisterna, bland annat Leonard Cohen, Incredible String Band m fl m fl vilket har gjort mig till en musikälskare med stor bredd.

Idag tänker jag extra mycket på dig och känner tacksamhet för den korta tiden jag ändå fick ha dig.

Stort tack Systerlilla för den fina och mycket känslomässiga berättelsen om din storebror.

En kär och älskad storebror som du tyvärr fick en så kort tid tillsammans med. Otroligt tragiskt och fruktansvärt för alla. Jag beklagar verkligen med hela mitt hjärta vad som hände med din familj att förlora en älskad son/broder på detta sätt och hans flickvän. Hennes familj förlorade en kär och älskad dotter och kanske också syster.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-23 kl. 22:35.
Citera
2022-06-24, 17:03
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerlilla

Ja, jag säger som Skaraborg2, stort tack Systerlilla för den vackra bild du ger oss av din äldre broder. Det får oss, i alla fall mig, att förstå lite mer vem han var och vad han betydde för dig och för den övriga syskonskaran. Att han råkade ut för denne religiöse beväpnade tok är något man aldrig tror kan hända.
Citera
2022-06-24, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Han och hans flickvän kunde ha fått en mycket ljus framtid tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ja, jag säger som Skaraborg2, stort tack Systerlilla för den vackra bild du ger oss av din äldre broder. Det får oss, i alla fall mig, att förstå lite mer vem han var och vad han betydde för dig och för den övriga syskonskaran. Att han råkade ut för denne religiöse beväpnade tok är något man aldrig tror kan hända.

Samma sak med mig.

Kom att förstå vilken fin kille han var och att han och hans flickvän kunde ha fått en mycket ljus framtid tillsammans. Tyvärr blev det inte på det sättet.

I kriminalhistorien, framför allt den amerikanska, har det funnits många tokiga, farliga och fanatiska religiösa personer/organisationer. Praktexemplet är "pastor" Jim Jones och The Peoples Temple.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in