• 1
  • 2
2012-03-16, 22:28
Medlem
För att spara tid och pengar undrar jag om man kan fylla kastrullen med varmt vatten och koka sina ägg? Vet ju att det inte funkar med pasta ris osv. Men äggen har ju skal...
Citera
2012-03-16, 22:30
Medlem
johanness avatar
ja. vad skulle tala emot det?
Citera
2012-03-16, 22:32
Medlem
Skalet spricker kanske?

Sen om det stelnar tillräckligt snabbt är en annan sak.
Har inte känt nått behov att prova.
Citera
2012-03-16, 22:34
Medlem
zuppja0s avatar
Kasein som finns i ägg stelnar vid 72 grader~så man behöver inte koka ägg egentligen för att få dem fasta. Grejen är att det är koppar?(ngn metall) som finns med ifall man använder varmvatten så inget att rekommendera. Avisst en gång gör inget precis. Köp en vattenkokare för spara tid går sjukt snabbt i jämförelser med de flesta spisar.
Citera
2012-03-16, 22:39
Medlem
Miiiiias avatar
Jag lägger alltid i mina ägg först när vattnet börjat koka. Problemet med att ta varmt kranvatten är att det finns bakterier i det, men dessa dör när vattnet kokat en stund så det bör vara helt riskfritt!
Citera
2012-03-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Kasein som finns i ägg stelnar vid 72 grader~så man behöver inte koka ägg egentligen för att få dem fasta. Grejen är att det är koppar?(ngn metall) som finns med ifall man använder varmvatten så inget att rekommendera. Avisst en gång gör inget precis. Köp en vattenkokare för spara tid går sjukt snabbt i jämförelser med de flesta spisar.

Precis, vet om att det är koppar som finns i varmt vatten och att det är skadligt. MEN, äggen har ju skal och skalet äter man ju inte.
Citera
2012-03-16, 22:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Jag lägger alltid i mina ägg först när vattnet börjat koka. Problemet med att ta varmt kranvatten är att det finns bakterier i det, men dessa dör när vattnet kokat en stund så det bör vara helt riskfritt!

Dock är det inte så säkert att döda bakterier är så mycket bättre. Inte så särskilt hälsosamma de heller har jag läst.

Ja, man kan lägga i äggen i varmt/kokande vatten.
Citera
2012-03-16, 22:46
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0

Frågan är dock hur farligt det är med varmt vatten egentligen. Visst, kallt vatten kanske är bättre, men frågan är hur stor skillnad det gör över en livstid? Låt säga att man har 0,001% att dra på sig en sjukdom via vattenledningarna, då kanske kopparen i vattnet dubblar den chansen så att den istället är 0,002% istället liksom. Kanske finns det nån källa på det där så man kan få se hur stor chansen egentligen är?
Citera
2012-03-16, 22:59
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Frågan är dock hur farligt det är med varmt vatten egentligen. Visst, kallt vatten kanske är bättre, men frågan är hur stor skillnad det gör över en livstid? Låt säga att man har 0,001% att dra på sig en sjukdom via vattenledningarna, då kanske kopparen i vattnet dubblar den chansen så att den istället är 0,002% istället liksom. Kanske finns det nån källa på det där så man kan få se hur stor chansen egentligen är?
Minns bara vad min hemkunskapslärare sa till mig, har inga källor eller liknande. Dock så kan man fråga varför inte alla kör med varmvatten från början, bör ju finnas någon anledning till att "alla" har kallvatten från början. Aja kul om någon hittar något om det.
Citera
2012-03-16, 23:11
Medlem
sasos avatar
en grej jag kom på och undrar om det ens fungerar att koka ägg i en vattenkokare?
Citera
2012-03-16, 23:14
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
en grej jag kom på och undrar om det ens fungerar att koka ägg i en vattenkokare?
ja. men inte särskilt bra. det finns till och med en tråd om det: https://www.flashback.org/t423439
Citera
2012-03-16, 23:19
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ja. men inte särskilt bra. det finns till och med en tråd om det: https://www.flashback.org/t423439

där ser man, tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in