• 1
  • 2
2012-03-16, 21:56
Medlem
Jag har strax över 19000 kr efterskatt och fasta utgifter på 9000 kr, vilket ger 10000 kr över.

Vad är en rimlig månadsbudget:

Mat 2500 kr (är ensamboende)
Helgsupande 3000 kr
Kläder 1000 kr
Snus 1000 kr
Sen tar det stopp.

Jag borde kunna spara 1500 kr, men saldot är alltid omkring 500 kr dagen innan löning.

Vad ska jag dra ner på? Helgsupande är varken sund eller särskilt givande så det vore ganska naturligt att rationalisera bort det. Då borde inte 4000 kr i sparande vara omöjligt, men hur ska jag hitta motivationen?

Skulle ni kunna dela med dig av er situation?
Citera
2012-03-16, 22:08
Medlem
eros1295s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Jag har strax över 19000 kr efterskatt och fasta utgifter på 9000 kr, vilket ger 10000 kr över.

Vad är en rimlig månadsbudget:

Helgsupande 3000 kr
Kläder 1000 kr
Snus 1000 kr
Sen tar det stopp.

Jag borde kunna spara 1500 kr, men saldot är alltid omkring 500 kr dagen innan löning.

Vad ska jag dra ner på? Helgsupande är varken sund eller särskilt givande så det vore ganska naturligt att rationalisera bort det. Då borde inte 4000 kr i sparande vara omöjligt, men hur ska jag hitta motivationen?

Skulle ni kunna dela med dig av er situation?

motivationen är att spara till nån resa ju, det är min motivation, för supa är inget kul alls, som folk bruka säga att det är, sen är alltid en buffert bra att ha, utifall nåt går sönder eller pengar behövs
Senast redigerad av eros1295 2012-03-16 kl. 22:15.
Citera
2012-03-16, 22:18
Medlem
Du kan testa att dra ner på helgsupandet och maten i några veckor. maten kan du dra av 500kr. och supandet drar du av 1500kr. eller så kan du dra ner kostnaderna dag för dag/vecka för vecka så att du sakta anpassar dig. Förra månaden köpte jag mat för under 1000kr, det var inte rea eller något utan jag köpte smart. Köpte mat i stora portioner och fördelade det för varje vecka. Frysen är en underbar uppfinning för studenter och de som vill spara pengar!

Ps: måste du köpa nya kläder varje månad? använd kläderna tills de blir slitna....
Nu vet jag inte vad du har för jobb, men kan du inte fråga om du kan få lönelyft?
Citera
2012-03-17, 00:07
Medlem
sluta drick börja träna :-)
Citera
2012-03-17, 09:04
Medlem
tryffs avatar
Tja...på 10,000 har jag hus, bil och råd med mina intressen (racercykel, gitarrer, förstärkare)
Citera
2012-03-17, 10:06
Medlem
submariners avatar
hej,

om jag exkluderar amorteringar, sparande, resor utomlands och liknande så lever jag bra på 13-15.000 kr/mån.
Citera
2012-03-17, 10:13
Medlem
är studentjävel, tror jag får in typ 12000/mån från csn, varav ungefär 7k går till hyra, bredband, värme...

Jag måste också börja spara, men har svårt att motivera mig. Brukade vara riktigt bra på det, så fort jag såg siffrorna uppradade så ville jag plötsligt inte spendera allt och kunde börja kolla på kilopris på mat osv. Har tappat bort det drivet helt nu pga jobbig depression, men jag ska nog ta tillbaka det.

Det som motiverar mig brukar vara "vad vill jag ha?". Dator? Resa? Knark? Alltihop? Sen räkna hur mycket jag hypotetiskt kan spara med olika scenarion (om jag fortfarande vill röka och festa lika mycket får jag dra ner 500 på mat, om jag kan tänka mig att röka ett paket mindre i veckan också...) Och sen när jag ser hur länge jag behöver spara utifrån den nedskärningen blir det en jävla fart. För om jag bara drar ner ETT paket cigg i veckan extra, då har jag min nya dator en månad tidigare helt plötsligt?!

Nu har väl just du ett jobb kanske, med tanke på din inkomst... Själv ska jag försöka motivera mig till att börja jobba med samma tänk; om jag jobbar såhär många timmar i veckan får jag x antal pengar, och kan supa/göra annat korkat för y antal mindre pengar, eftersom jag plötsligt är upptagen... Voilá, ser plötsligt ut som att jag tjänar mer än jag gör!

Allas hjärnor kanske inte är lika kåta på siffror och att beta av delmål som min, men om du inte provat det ännu rekommenderar jag det. Då kan du få känna att du vunnit varje gång du kommit 1/10 på vägen eller så, vilket är fint.
Citera
2012-03-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

om jag exkluderar amorteringar, sparande, resor utomlands och liknande så lever jag bra på 13-15.000 kr/mån.

Ungefär samma här, försöker hålla mig inom 10-15.000 kr/mån när man exkluderat det du listade. Kan ju självklart bli mer en månad om man går och köper nya möbler/en fin klocka osv, men som standard.
Citera
2012-03-17, 12:15
Medlem
Tja mina fasta kostnader är ca 8000 per månad så 10 000 skulle gå utan problem. Krisar det så kan jag ju alltid skippa amorteringen och gå ner någon 1000-lapp till.
Citera
2012-03-17, 12:21
Medlem
ganglere2s avatar
Hur mycket? Det är en definitionsfråga.
Jag "klarar" mig på betydligt mindre än du ts. Dock "går" det mer. Så det är vad man menar med "behöver". Vad är nödvändigt egentligen?
Citera
2012-03-17, 23:35
Medlem
4-5 tusen klara jag mej bra på, de vanorna har jag fått ifrån den tiden då jag var sjukskriven, tjänar bra mycket bättre just nu, men jag lever likdant så mycket pengar hamnar just nu på sparkontot.

Men jag har aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå hur man kan ha svårt att gå runt på 19 000, visst om man återtar sig dyra vanor så kan man ha svårt att gå runt på 19 miljoner, men det är relativt onödiga utgifter som man skapar själv.

Först och främst vill jag titta på dina fasta utgifter som ligger tydligen på hela 9 000, det tycker jag är alldeles för mycket. Du kan få ett bra boende för halva det priset.

Du kan lätt dra av 500-1000 kr.

Helgsupande 3000

Lite mkt kanske, men det beror ju på hur mycket du tycker du får ut av det. Man ska ha roligt så, det är viktigare än sparande.

Kläder 1000 kr

Dra av 500 i alla fall.

Snus 1000 kr

Givetvis en onödig utgift, men risken är ju att den bara ersätts av något annat, sen hur pass stort beroendet är kan ju bara du avgöra. Men om du känner att du kan sluta så ska du givetvis försöka.
Senast redigerad av hemligemiljonaren 2012-03-17 kl. 23:41.
Citera
2012-03-18, 22:09
Medlem
Germanofils avatar
Om vi räknar bort hyran och räkningarna för el, värme och gas så klarar jag mig finfint på ca 500 € per månad. Dessa pengar använder jag till mat, telefon, öl, gräs, spel och biobesök. Mer än så behöver jag inte i vardagen.

Om jag har semester så reser jag bort och då spenderar jag förstås betydligt mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in