• 1
  • 2
2012-03-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Yes, mannen är född att leda. Detta är redan inlagd i skapelsekonceptet. Män är givarna, kvinnor är mottagarna. Skaparen är mannlig, eftersom Han är en givare. Vi, allihopa här på jorden är "Nukva", som är kvinnlig, eftersom vi är mottagarna. Allt vi har här är från Honom. Moses var en skepherd. Nu väntar vi på nya manliga shepherd, som skall föra ut oss från "Egypten".

Skapelsekonceptet som leder tillbaka hur långt då? 3000 år? Vi vet båda två att det är skitprat från början till slut, och att INGEN hade någon som helst aning om hur verkligheten fungerade när de sagorna hittades på...

Fynd som gjorts från stenåldern (före 10000 AD) visar på att kvinnorna var de som samlade ihop större delen av maten (Upp till 80% av maten vill jag minnas att jäg läste någonstans). Att männen skulle vara "givare" i större utsträckning än kvinnor är i det sammanhanget bara påhittat skitsnack (men vi vet ju att det är det heliga skrifter är absolut bäst på).

Ännu lustigare blir det när man noterar att kvinnornas gemensamma urmoder (kalla det för Eva om du vill) dateras till 190,000 - 200,000 år sedan, medan männens (Adam om du vill) dateras till kring 142,000. Det säger oss att Eva faktiskt var "färdig" innan Adam. Vilket givetvis är skitprat enligt dig, som utgår från att alla sanningar finns i en bok, och INTE i skapelsen.
Citera
2012-03-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Skapelsekonceptet som leder tillbaka hur långt då? 3000 år? Vi vet båda två att det är skitprat från början till slut, och att INGEN hade någon som helst aning om hur verkligheten fungerade när de sagorna hittades på...

Fynd som gjorts från stenåldern (före 10000 AD) visar på att kvinnorna var de som samlade ihop större delen av maten (Upp till 80% av maten vill jag minnas att jäg läste någonstans). Att männen skulle vara "givare" i större utsträckning än kvinnor är i det sammanhanget bara påhittat skitsnack (men vi vet ju att det är det heliga skrifter är absolut bäst på).

Ännu lustigare blir det när man noterar att kvinnornas gemensamma urmoder (kalla det för Eva om du vill) dateras till 190,000 - 200,000 år sedan, medan männens (Adam om du vill) dateras till kring 142,000. Det säger oss att Eva faktiskt var "färdig" innan Adam. Vilket givetvis är skitprat enligt dig, som utgår från att alla sanningar finns i en bok, och INTE i skapelsen.
Hoppas att du själv förstår "logiken" i ditt inlägg. Vad är det du är ut efter? Passar det dig inte att mannen har en ledarroll? Är du en kvinna? Vill du bevisa att kvinnorna har en ledarroll? Or what? Är du inte nöjd med Universum du lever i, skapar då ett nytt efter just dina behov!
Citera
2012-03-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Hoppas att du själv förstår "logiken" i ditt inlägg. Vad är det du är ut efter? Passar det dig inte att mannen har en ledarroll? Är du en kvinna? Vill du bevisa att kvinnorna har en ledarroll? Or what? Är du inte nöjd med Universum du lever i, skapar då ett nytt efter just dina behov!

Det är just det som är poängen, ingen av oss kan göra om universum till något det inte är. Du kan citera hur mycket bibel du vill, och ändå är universums sanna natur precis som den är (och det mesta av allt vad universum är talar emot vad som sägs om skapelsens natur i de heliga skrifter som finns). Mannen har inte fått någon gudomlig licens att leda världen, om mannen fått något av Gud är det muskler så han kan leda med våld (vilket är det huvudsakliga verktyget den abrahamitiska guden använt för att hålla människan i schack i årtusenden).

Det kvittar om jag är man eller kvinna eller om jag är ute efter att bevisa något eller inte. Det jag försöker säga är samma sak ändå: Bäst före-datumet för bibeln och de moraliska principerna den presenterar har gått ut för länge sen, det är dags att gå vidare. Jag menar dock inte att allt i bibeln är skräp, utan att det kanske är dags att inse att moralen inte kommer ur bibeln utan skapas av en kombination av skepticism och att vara mänsklig. Sett från den aspekten är det fullständigt idiotiskt att utgå från att mannen skulle vara mer "född att leda" än kvinnan.
Citera
2012-03-21, 15:17
Medlem
Digifishs avatar
Herregud. Varken män eller kvinnor är födda till någonting. Människan är inte födda till "dagens människa". Allt vi kan i form av att prata, religion, intelligens, osv ... är något vi lär oss under uppväxten.

Däremot kan jag tänka mig att mannen blivit lärd under uppväxten att leda på ett annat sätt än vad kvinnan. Sen, vipps, hamnade vi i ett patriakat och vi hamnade i en nedåtgående spiral för kvinnornas chans att få samma chans att leda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in