2012-03-16, 07:48
Medlem
Tjenare flashbackare. :)

Jag har precis byggt ihop min flickväns dator och den startar, men jag får ingen bild. :/
Jag har typ trippel kollat efter felkopplingar, men hittar inget.
Allting är sprillans nytt. Jag har testat skärmen på en annan dator och det funkar galant.
Jag har byggt flera datorer innan och har även gått it-programmet, men jag fattar fortfarande inte vad felet är! :(
Det är ett inbyggt grafikkort om någon undrar. Har också testat med ett vanligt kort, men det funkar inte heller...

Jag tror att något är paj, någon som har en annan teori? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar
Citera
2012-03-16, 08:22
Medlem
JonasJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4095
Tjenare flashbackare.

Jag har precis byggt ihop min flickväns dator och den startar, men jag får ingen bild. :/
Jag har typ trippel kollat efter felkopplingar, men hittar inget.
Allting är sprillans nytt. Jag har testat skärmen på en annan dator och det funkar galant.
Jag har byggt flera datorer innan och har även gått it-programmet, men jag fattar fortfarande inte vad felet är!
Det är ett inbyggt grafikkort om någon undrar. Har också testat med ett vanligt kort, men det funkar inte heller...

Jag tror att något är paj, någon som har en annan teori? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar

Börja med att skriva ned vad du har för delar?
Citera
2012-03-16, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasJR
Börja med att skriva ned vad du har för delar?

Moderkort: MSI 760GM-E51
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ
Processor: AMD FX-4100 X4 3,6GHz
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+
DVD-läsare: Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB
Nätverkskort: LINKSYS BY CISCO WMP600N WIRELESS-N PCI ADAPTER

Skärm om det är intressant: BENQ G2420HDBE 24" WIDE TFT BLACK
Citera
2012-03-16, 08:44
Medlem
TheHmms avatar
MSI 760GM-E51

är skit...

Tror de var ett sådant (om inte så ett liknande) som gick sönder för mig.

Köp ett nytt moderkort.
Citera
2012-03-16, 08:49
Medlem
Moderkortet behöver en BIOS-uppdatering för att fungera med en FX-processor.

http://www.inet.se/produkt/1901937/msi-760gm-e51#recensioner
Senast redigerad av fantomsmurfen 2012-03-16 kl. 08:52.
Citera
2012-03-16, 08:49
Medlem
JonasJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
MSI 760GM-E51

är skit...

Tror de var ett sådant (om inte så ett liknande) som gick sönder för mig.

Köp ett nytt moderkort.

Håller med, tycker det är moderkortet som ser kass ut. Varför inte bara lägga ner ett par hundra extra på ett vettigt moderkort som inte har samma flaskhalls effekt?
Edit: och då menar jag att du också skaffar ett ok grafikkort
Senast redigerad av JonasJR 2012-03-16 kl. 08:52.
Citera
2012-03-16, 08:53
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Snabbt fråga: Har du kopplat strömmen till cpu. Menar inte 24-pin till moderkort utan 4*2 pins till uttag när cpu-socket?

Sedan kör en standard kolla. Ta bort allt och börja om från början är det bästa tipset
Citera
2012-03-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Snabbt fråga: Har du kopplat strömmen till cpu. Menar inte 24-pin till moderkort utan 4*2 pins till uttag när cpu-socket?

Sedan kör en standard kolla. Ta bort allt och börja om från början är det bästa tipset

Moderkortet behöver en BIOS-uppdatering!

Han måste ha en annan processor för att uppdatera BIOS för att få moderkortet att fungera med en FX-processor.
Citera
2012-03-16, 08:56
Medlem
JonasJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)

Det misstaget gjorde jag när jag skulle fixa en dator till morsan xD glömde den kabeln och när jag satte igång datorn gick allting igång på högvarv och jag började tro att jag bränt sönder grafikkortet :P
Men det är sant! Kolla det, kan vara någonting så simpelt!
Citera
2012-03-16, 08:58
Medlem
JonasJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Moderkortet behöver en BIOS-uppdatering!

Han måste ha en annan processor för att uppdatera BIOS för att få moderkortet att fungera med en FX-processor.

Om det är nya grejer lär väll ändå moderkortet ha de senaste BIOS? Tror inte att MSI skickar iväg ett moderkort med gammal mjukvara :P
Citera
2012-03-16, 09:03
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasJR
Om det är nya grejer lär väll ändå moderkortet ha de senaste BIOS? Tror inte att MSI skickar iväg ett moderkort med gammal mjukvara :P
Håller med. Men åt andra sidan man vet aldrig hur länge återförsäljare hade den på hylllan. Enklaste sättet, kolla (precis vid pci-e port) vilken version moderkort har. Brukar stå "version XXXX" i vita text mellan dessa slotts
Citera
2012-03-16, 09:08
Medlem
Jag sökte runt lite och hittade det ni skrev, man behöver en am3 processor för att få datorn att funka.
Men jag funderar på att lämna tillbaka moderkortet, vilket jag troligtvis gör.

Vilket kort kan ni rekommendera? Det är min flickvän som ska ha datorn och hon är ingen supergamer, jag har ett Nvidia kort hemma så tänkt inte på grafikkort.

Tackar för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in