• 1
  • 2
2012-03-15, 23:25
Medlem
rednations avatar
Jag undrar hur många "helgon" ni har och jag undrar också varför ni dyrkar dom? Det är väl Jesus man ska tillbe och inte en död människa?
Citera
2012-03-15, 23:40
Medlem
toungetieds avatar
Du är medveten om att det inte bara är katoliker som har helgon, va? Hursomhelst, tror det finns runt 90 helt helgonförklarade.
Citera
2012-03-15, 23:48
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toungetied
Du är medveten om att det inte bara är katoliker som har helgon, va? Hursomhelst, tror det finns runt 90 helt helgonförklarade.

Har hela tiden trott att det bara är inom katolska kyrkan man har helgon. Lite därför jag frågar. Är det Påven som helgonförklarar en person eller hur fungerar det? Går det få fram en lista på dessa 90?
Anledning till att jag frågar är också att jag hört rykte om att det finns uppåt 7000 helgon inom katolsk tro, stämmer det?
Citera
2012-03-15, 23:58
Medlem
toungetieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Har hela tiden trott att det bara är inom katolska kyrkan man har helgon. Lite därför jag frågar. Är det Påven som helgonförklarar en person eller hur fungerar det? Går det få fram en lista på dessa 90?
Anledning till att jag frågar är också att jag hört rykte om att det finns uppåt 7000 helgon inom katolsk tro, stämmer det?

Katoliker och ortodoxa har däremot inte samma (gemensamma) helgon. Helgonförklaringen ser olika ut beroende på om det är inom någon av de ortodoxa kyrkorna eller katolska. Inom den katolska kyrkan är den ganska komplicerad, det krävs flera "steg" innan man någon helgonförklaras, medan inom ortodoxa kyrkan kan en patriark helgonförklara. Hmm, kanske blir den siffran om man räknar samman alla helgon från de olika kyrkorna?
Citera
2012-03-16, 00:10
Medlem
dunias avatar
Citat:
Katoliker och ortodoxa har däremot inte samma (gemensamma) helgon. Helgonförklaringen ser olika ut beroende på om det är inom någon av de ortodoxa kyrkorna eller katolska. Inom den katolska kyrkan är den ganska komplicerad, det krävs flera "steg" innan man någon helgonförklaras, medan inom ortodoxa kyrkan kan en patriark helgonförklara. Hmm, kanske blir den siffran om man räknar samman alla helgon från de olika kyrkorna?

Katoliker och ortodoxa har visst en del gemensamma helgon, ex. St: Göran, St: Nikola, St: Michael.
Citera
2012-03-16, 00:14
Medlem
toungetieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Katoliker och ortodoxa har visst en del gemensamma helgon, ex. St: Göran, St: Nikola, St: Michael.

just det ja, vad dum jag är Skyller helt enkelt på att jag är trött och inte ortodox!
Citera
2012-03-16, 00:18
Medlem
PointyHairedBosss avatar
Citat:

90!!!??? Skämtar du?
Det är tydligen inga katoliker vakna så en ateist får svara på TS fråga. Katolikerna har tusentals helgon, jag inte säker på att någon har en helt exakt siffra. Bara för att börja så har ju i princip alla årets 365 dagar ett helgon var, som är ursprunget till namnsdagar. Och nästan ingen av dom över 300 blev helgonförklarad efter år 1500 eller så, så totalsiffran är mycket större. Dessutom är det inte bara en per dag. Jag googlade lite och fann ett site som ger namnet på 10 helgon dyrkas just idag, den 16 mars. Igår var det 7 st.

Man kan ju verkligen fråga sig om detta är monoteism. Jag tolkar dom som nån form av "lobbyister" som har möjlighet att påverka gud, och därför kan det var idé att be till dom. Om man nu har blivit lurad att tro att gud finns kan man väl tro på helgon också. Man kan ägna mycket energi åt påhittade saker.
Citera
2012-03-16, 01:07
Medlem
Mumffiss avatar
Jag tror det kan vara nyttigt att urskilja vad ett helgon egentligen är. Enligt ortodox tro är alla som är i himmelen ett helgon. De är inte heller döda utan levande. Reflektera kring Jesu ord i Matt 22:32.

Jag kan också rekommendera denna snarlika tråd:
https://www.flashback.org/t1662506

Allt gott!
Senast redigerad av Mumffis 2012-03-16 kl. 01:11.
Citera
2012-03-16, 01:14
Medlem
Puffarns avatar
Katolska kyrkan har över 10000 helgon. En del säger närmare 20000.
Numera är kanoniseringsfrekvensen jävligt låg men så var det inte förr. Det är svårare att klara sig igenom ett liv utan kända 'övertramp' idag eftersom alla lätt kan kolla upp vad som stämmer eller inte. Dessutom är det ju det här med två mirakel som är lite knepigt.
Förr sprutade kyrkan ur sig helgon däremot.
Citera
2012-03-16, 09:00
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Katolska kyrkan har över 10000 helgon. En del säger närmare 20000.
Numera är kanoniseringsfrekvensen jävligt låg men så var det inte förr. Det är svårare att klara sig igenom ett liv utan kända 'övertramp' idag eftersom alla lätt kan kolla upp vad som stämmer eller inte. Dessutom är det ju det här med två mirakel som är lite knepigt.
Förr sprutade kyrkan ur sig helgon däremot.

Vad är vitsen med "helgon"? Om de finns så många, ber ni katoliker till varenda en av alla dessa tusentals döda människor?
Citera
2012-03-16, 09:04
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumffis
Jag tror det kan vara nyttigt att urskilja vad ett helgon egentligen är. Enligt ortodox tro är alla som är i himmelen ett helgon. De är inte heller döda utan levande. Reflektera kring Jesu ord i Matt 22:32.

Jag kan också rekommendera denna snarlika tråd:
https://www.flashback.org/t1662506

Allt gott!

Det finns alltså många miljoner helgon om man räknar från 0 tills idag i katolsk tro?
Citera
2012-03-16, 12:13
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Vad är vitsen med "helgon"? Om de finns så många, ber ni katoliker till varenda en av alla dessa tusentals döda människor?

Jag som ateist gör det inte i alla fall men som religionsvetare/historiker så kan jag ju veta lite om det ändå.

De många helgon är idag bortglömda och i övrigt är de flesta lokalt dyrkade eller enbart i samband med vissa högtider, även de ofta lokala.
Åker du igenom landsbygden i ett katolskt land upptäcker du detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in