• 1
  • 2
2012-03-15, 21:07
Medlem
Hejsan flashback.

Det r shra att jag ska kpa hund, r vldigt hundvan och tagit hand om en del hundar.
Jag har just hittat en hund jag verkligen skulle kunna tnka mig skaffa, namnet p hundens ras r Kangal och kommer frn turkiet.Som jag skrev innan s har jag tagit hand om ett par hundar i samma storlek och som har krvt lika mycket motion och mental "motion", s har absolut inte nn tvekan att jag kommer klara det, s nu nr det r sakt vill jag fortstta med min topic.

Det jag undrar r detta, Kangal r inte godknd av FCI, och finns inte med p SKK's hemsida, s r denna ras laglig i sverige?.

Som jag har frsttt det s heter dom officelt Anatolisk herdehund men det r fortfarande skillnad p Kangal och Anatolisk herdehund som jag har frsttt?. kan ngon ge mig lite klarhet om detta, finns en renrasig Kangal i sverige? som man fr ha lagligt?, eller sger bara folk att det r en Kangal nr det egentligen r Anatolisk herdehund och hoppas att dom kommer kunna lura kparen?.

Har ftt s mycket suddig information nr jag har googlat s vet inte riktigt vad jag ska tro! s nu vnder jag mig till er kloka flashbackare och hoppas att ngon med kunskap kan ge mig lite klarhet i denna frga.
Citera
2012-03-15, 21:18
Medlem
DTWKs avatar
Svenska Kangalsllskapet kanske kan vara ngot?
Citera
2012-03-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Svenska Kangalsllskapet kanske kan vara ngot?

Jo, men str ju inget om den r laglig eller inte?. Eller r den laglig bara fr att det finns en kangal klubb i sverige?.

Sorry om jag verkar korkad, men har nog stirrat fr lnge p samma sak s r nog lite blind.
Senast redigerad av robinelitenn 2012-03-15 kl. 21:24.
Citera
2012-03-15, 21:31
Medlem
DTWKs avatar
Eftersom man kan "adoptera" en hund frn sidan s skulle jag tro att den r laglig. Bara fr att en ras inte finns godknd av SKK behver den inte vara olaglig.
Citera
2012-03-15, 21:35
Medlem
Citat:
Eftersom man kan "adoptera" en hund frn sidan s skulle jag tro att den r laglig. Bara fr att en ras inte finns godknd av SKK behver den inte vara olaglig.

Tack s mycket, exakt det jag ville hra!.
Citera
2012-03-15, 21:39
Medlem
DTWKs avatar
Kul att kunna hjlpa

Det du br tnka p innan r om du kan frskra hunden. Vissa frskringsbolag godknner inte vissa raser s kolla upp det innan du bestmmer dig. Kan bli dyrt annars, sg att de kan ha lite problem med leder och magscksomvridning
Citera
2012-03-15, 21:53
Medlem
Citat:
Kul att kunna hjlpa

Det du br tnka p innan r om du kan frskra hunden. Vissa frskringsbolag godknner inte vissa raser s kolla upp det innan du bestmmer dig. Kan bli dyrt annars, sg att de kan ha lite problem med leder och magscksomvridning

Absolut att jag kommer gra det! , annars kan man gra en egen buffert fr hundens hlsa , fr antar att veterinrer hjlper dom nd
Citera
2012-03-15, 21:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Det finns inga hundraser som r olagliga i Sverige.
Citera
2012-03-15, 22:11
Medlem
nnu s lnge har vi inga raser som r olagliga i Sverige, dock verkar vissa aningen imponerade av mjligheterna fr att infra frbud mot hela raser, det strsta problemet jag ser med det r vad gr man d av blandraserna? Gentest fr att avgra vad den innehller eller..?
Citera
2012-03-15, 22:18
Medlem
apeofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claudius-Ceasar
nnu s lnge har vi inga raser som r olagliga i Sverige, dock verkar vissa aningen imponerade av mjligheterna fr att infra frbud mot hela raser, det strsta problemet jag ser med det r vad gr man d av blandraserna? Gentest fr att avgra vad den innehller eller..?

japp. och bevisbrdan lggs p hundgaren , det vill sga - SKYLDIG tills motsatsen bevisats...
Senast redigerad av apeofspace 2012-03-15 kl. 22:20.
Citera
2012-03-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apeofspace
japp. och bevisbrdan lggs p hundgaren , det vill sga - SKYLDIG tills motsatsen bevisats...
Samtidigt r det inte s svrt att skriva "blandras" i garregistreringen och p s stt undkomma ett ev framtida frbud s visst jag frstr tanken ven om det r tmligen absurt.

Frbud mot div raser har man i ett antal europeiska lnder, dock verkar det inte som om man har konstaterat ngon strre skillnad mot tidigare. Personligen r jag inte jttechockad ver det.
Citera
2012-11-22, 23:39
Medlem
Blodsritens avatar
Vad tnkte du ha hunden till, boskapsvaktare eller sllskapshund? E nyfiken, om int du redana har hunnit skaffa den allts
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in