Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Jag resonerar så att den stora kostnaden kring pizzan är själva arbetstiden och att gräddningen är det som tar tid. Samtidigt som vi köper ett stort parti och bör få en rabatt bara där? Ingen som kan svara på hur lång tid det tar att göra en pizza bortsett från gräddningen.
Du måste göra degen, degen är lätt att göra men den tar tid ändå, sedan baka ut degen vilket tar ganska snabbt för pizzagubbarna, sedan lägga på ingredienserna.
Har inte i huvudet hur lång tid en pizzadeg behöver jäsa, men säg att det tar kanske 20-30min om man räknar med att göra degen också.
Men oftast så har de ju färdig deg, så då kanske det tar 10min, om ens det.
På en kvart hinner pizzerian göra pizzan och leverera den till min dörr, om jag beställer från den som ligger ett par kvarter bort.
Tänk dock på att pizzaugnar blir liiite varmare än en vanlig ugn hemma, så du kan inte slänga in den i ugnen i tio minuter.
Så du kommer nog inte äta pizzan förrän efter någon timme, om du dessutom ska köpa den fryst.
Arbetstiden = när man gör pizzan, de gör flera pizzor medan vissa är i ugnen så du kan inte gå på att det som kostar är när de ligger i ugnen, det är varorna som kostar pengar.
Ugnen är en engångsinvestering