2012-03-15, 11:13
Medlem
Jag och min sambo har bott i en hyresrätt sedan augusti 2011. Jag skrev då ett kontrakt på 8 månader för hyresvärden ville inte skriva mer, men i januari talade han för att vi skulle få förlängt och skulle träffas i veckorna. Nu blir det dock inte så (vi får reda på detta nu 2 veckor innan kontraktet ska gå ut) och vi behöver hitta boende. Vi har ett andrahandskontrakt på G och redan börjat söka nya hyresrätter men vi kom idag över en perfekt bostadsrätt för utgångspriset 795 000 kronor med 3000 kronor i månadsavgift.

Det jag undrar nu är hur våra chanser är till att få boendelån till detta? Min pojkvän jobbar heltid men har en provanställning ett par månader till. Han tjänar runt 21 000 kronor i månaden innan skatt. Jag studerar med fullt studielån samt att jag jobbar extra på ett café där jag drar in runt 7-8000 kronor innan skatt. Jag kommer få heltidstjänst där så fort jag är klar med skolan och då tjäna runt 18 000 kronor innan skatt men det är ju inte aktuellt förrän i maj-juni.

Min pappa är villig att ställa upp som borgensman om vi tar ett lån, han har inga anmärkningar, haft fast tillsvidareanställning på samma jobb i över 40 år och har en årsinkomst på runt 340 000 kronor innan skatt. Han äger även en villa värderad 2,7 miljoner, inga lån på den.

Nu undrar jag. Hur stora chanser är vi att vi kommer bli beviljade ett boendelån med min pappas hjälp? Som det ser ut nu tänker min sambo själv stå på lånet och min pappa går i borgen.

Det är verkligen nu vi behöver lånet, lägenheten kommer ju inte finnas kvar om några månader!

Tacksam för seriösa svar
Citera
2012-03-15, 19:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är nog inga problem och det är inte säkert att ni behöver din pappa.
Dock vill jag ge en varningens finger till att ni inte båda står på lånen. Se till att skriva ett samboavtal.

Gå till er bank och hör vad de säger.
Citera
2012-03-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är nog inga problem och det är inte säkert att ni behöver din pappa.
Dock vill jag ge en varningens finger till att ni inte båda står på lånen. Se till att skriva ett samboavtal.

Gå till er bank och hör vad de säger.

Kommer jag ha möjlighet att stå på lånet? Vi har redan pratat igenom det och börjat fundera på hur vi ska lägga upp kontrakt sisemellan. Vet många som gått in i den fällan nämligen :P Men är du säker på att pappa inte behövs, eftersom min kille är på provanställning ett tag till?
Citera
2012-03-16, 19:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Nej jag är inte säker på någonting jag är ingen bank.

Jag var dock i liknade sits för ett par år sen.

Jag pratade med olika banker och fick lite olika besked. Fick inte lånelöfte på min huvudbank men på en annan om jag flyttade mina andra saker dit också.

Vi sökte lån på 1,2m jag studerade och jobbade lite vid sidan om.
Min sambo var nyanställd med prövotid och ganska dålig inkomst.

visst har det blivit lite tuffare nu. Kan ni visa en god ekonomi för övrigt och inte ser helt taskiga och nergångna ut så finns det säker bra möjligheter.

Boka tid först med din huvudbank och sen med lite andra banker.
Själv var det lättast på Sparbanken öresund och svårast att få lån på Swedbank.
Tror att även LF hade gått med på det men dumt nog pratade jag med en annna bankman då min vanliga var på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in