2012-03-15, 11:13
Medlem
Jag och min sambo har bott i en hyresrätt sedan augusti 2011. Jag skrev då ett kontrakt på 8 månader för hyresvärden ville inte skriva mer, men i januari talade han för att vi skulle få förlängt och skulle träffas i veckorna. Nu blir det dock inte så (vi får reda på detta nu 2 veckor innan kontraktet ska gå ut) och vi behöver hitta boende. Vi har ett andrahandskontrakt på G och redan börjat söka nya hyresrätter men vi kom idag över en perfekt bostadsrätt för utgångspriset 795 000 kronor med 3000 kronor i månadsavgift.

Det jag undrar nu är hur våra chanser är till att få boendelån till detta? Min pojkvän jobbar heltid men har en provanställning ett par månader till. Han tjänar runt 21 000 kronor i månaden innan skatt. Jag studerar med fullt studielån samt att jag jobbar extra på ett café där jag drar in runt 7-8000 kronor innan skatt. Jag kommer få heltidstjänst där så fort jag är klar med skolan och då tjäna runt 18 000 kronor innan skatt men det är ju inte aktuellt förrän i maj-juni.

Min pappa är villig att ställa upp som borgensman om vi tar ett lån, han har inga anmärkningar, haft fast tillsvidareanställning på samma jobb i över 40 år och har en årsinkomst på runt 340 000 kronor innan skatt. Han äger även en villa värderad 2,7 miljoner, inga lån på den.

Nu undrar jag. Hur stora chanser är vi att vi kommer bli beviljade ett boendelån med min pappas hjälp? Som det ser ut nu tänker min sambo själv stå på lånet och min pappa går i borgen.

Det är verkligen nu vi behöver lånet, lägenheten kommer ju inte finnas kvar om några månader!

Tacksam för seriösa svar
Citera
2012-03-15, 19:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är nog inga problem och det är inte säkert att ni behöver din pappa.
Dock vill jag ge en varningens finger till att ni inte båda står på lånen. Se till att skriva ett samboavtal.

Gå till er bank och hör vad de säger.
Citera
2012-03-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118