2012-03-15, 09:45
Är det bara att sätta ett annat namn på diktatur om man sätter upp en form där man låter filosofer styra (världen) eller skulle det kunna vara ett alternativ till diktatur/demokrati?

Hur skulle det isf behövas sättas upp om humanism och global välfärd är fokuset.

Jag känner att detta kanske inte är helt genomtänkt av mig men hoppas det räcker som diskussions underlag...
Citera
2012-03-15, 10:27
Medlem
Om filosoferna styrde skulle inte mycket bli uträttat, mycket skulle bli reviderat, analyserat och sett från olika synvinklar, men en handling skulle ej komma, utan en bokpublicering på ämnet.

Men de flesta som har höga platser i samhället har nog läst en del filosofi, tror inte man kan utbilda sig till bara filosof.
Citera
2012-03-15, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Om filosoferna styrde skulle inte mycket bli uträttat, mycket skulle bli reviderat, analyserat och sett från olika synvinklar, men en handling skulle ej komma, utan en bokpublicering på ämnet.

Det är väl lite det som är poängen, att vrida och vända på saker för att komma närmare rätt svar än man gör med dagens politik.

Men självklart faller det ju på eget grepp om man vänder för mycket på allt så att ett svar aldrig nås och det är ju en input parameter i ekvationen i strävan för att nå rätt svar.
Dvs vrid och vänd på frågor men gör det inte i absurdum. Målet är att nå ett resultat.

Resultatet skall sedan inte bli en bokpublicering utan skickas till en instans som ser till att besluten exekverars...
Citera
2012-03-15, 11:15
Medlem
Filosofi handlar väl mycket om att hålla samma tråd, samma bana, i sitt agerande.
Och jag tror vi skulle få många upprörande och trångsynta beslut, särskilt juridiriskt.
Men det är väl så redan idag.
Citera
2012-03-15, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Filosofi handlar väl mycket om att hålla samma tråd, samma bana, i sitt agerande.
Och jag tror vi skulle få många upprörande och trångsynta beslut, särskilt juridiriskt.
Men det är väl så redan idag.

Men iom att humanism och global välfärd är målet, så är det väl bara att acceptera besluten?
Det är svårt att opportunera sig utan att erkänna att man resonerar utifrån en egoistisk synpunkt eller?

Vad menar du med trångsynta beslut?
Senast redigerad av se_där... 2012-03-15 kl. 12:17.
Citera
2012-03-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är väl lite det som är poängen, att vrida och vända på saker för att komma närmare rätt svar än man gör med dagens politik.

Men självklart faller det ju på eget grepp om man vänder för mycket på allt så att ett svar aldrig nås och det är ju en input parameter i ekvationen i strävan för att nå rätt svar.
Dvs vrid och vänd på frågor men gör det inte i absurdum. Målet är att nå ett resultat.

Resultatet skall sedan inte bli en bokpublicering utan skickas till en instans som ser till att besluten exekverars...

Det mesta av det vi kallar fakta inom tex politik och juridik m.m är nog byggt på filosofers studier.
Så samhället styrs av filosofer.
Jag skulle vilja att det styrdes av matematiker
Först då kan man sätta mänskligheten i ett riktigt perspektiv samt ta hänsyn till alla aspekter.
Senast redigerad av rasputinspolare 2012-03-15 kl. 12:34.
Citera
2012-03-15, 12:55
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Det mesta av det vi kallar fakta inom tex politik och juridik m.m är nog byggt på filosofers studier.
Så samhället styrs av filosofer.
Jag skulle vilja att det styrdes av matematiker
Först då kan man sätta mänskligheten i ett riktigt perspektiv samt ta hänsyn till alla aspekter.

Samhället styrs väl ändå av de som folket röstar fram. Om man nu kan kalla dem för filosofer, så är det inte den typen av filosofer jag syftar på.

Folket är för okunnigt och dåligt insatta i viktiga frågor för att besitta makten att besluta över vem som är lämplig att styra.

När du pratar om att du vill se matematiker styra så tror jag vi börjar närma oss varandra. Kanske pratar vi tom om samma sak, men sätter olika namn på det...
Citera
2012-03-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Samhället styrs väl ändå av de som folket röstar fram. Om man nu kan kalla dem för filosofer, så är det inte den typen av filosofer jag syftar på.

Folket är för okunnigt och dåligt insatta i viktiga frågor för att besitta makten att besluta över vem som är lämplig att styra.

När du pratar om att du vill se matematiker styra så tror jag vi börjar närma oss varandra. Kanske pratar vi tom om samma sak, men sätter olika namn på det...

Nu tappade jag tråden, filosofer är inte matematiker vad jag vet:P

Grejen är att samhället styrelse är delat i den rationella delen, som utgörs av något parti som baserar sina beslut på filosofers värk.
Den andra delen ser mer ut som ett akvarium där stora fiskar föder större fiskar som äter upp de mindre fiskarna.
Det är ganska svårt att sätta någon i styrelse situation när det ser ut så här.
Citera
2012-03-15, 18:47
Medlem
Hitler och Stalin gillade "platons styrelseskick".
Citera
2012-03-15, 18:50
Medlem
Rommelsteins avatar
Det beror väl på, en människa som skulle anses vara en nihilist jämfort mot en solipsist eller någonting annat har ju olika sätt att tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in