• 1
  • 2
2012-03-15, 07:22
Bannlyst
Funkar men tankarna på uppgradering går ju, då man får lagg i nya krävande spel (BF3 / F1 2011 - som jag spelar en del).

Vad anser ni vara en vettig uppgradering?

(CPU är en vattenkyld i7/960, ej överklockad)
Senast redigerad av martin79 2012-03-15 kl. 07:24.
Citera
2012-03-15, 08:01
Medlem
Dirty.s avatar
Vilka inställningar lirar du på? Och har du kollat upp FPSen eller tycker du bara att det laggar?

2 5870 är fortfarande riktigt bra grafikkort, och du måste lägga ner rejäla summor för att få bättre prestanda än det. Om du bara tycker att det laggar och det inte handlar om FPSen är det microstuttering, som lär uppstå med alla CF/SLI konfigurationer. Och det bästa kortet på marknaden idag är fortfarande aningen sämre än 5870 CF..
Citera
2012-03-15, 08:44
Medlem
Kör du fraps eller nåt för att se vilka fps värden du ligger på? Om inte, gör det. Jag tror knappast att 2 x 5870 skulle medföra lagg i ett spel som f1 2011 om du inte kör på 3 skärmar.
Citera
2012-03-15, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Vilka inställningar lirar du på? Och har du kollat upp FPSen eller tycker du bara att det laggar?

2 5870 är fortfarande riktigt bra grafikkort, och du måste lägga ner rejäla summor för att få bättre prestanda än det. Om du bara tycker att det laggar och det inte handlar om FPSen är det microstuttering, som lär uppstå med alla CF/SLI konfigurationer. Och det bästa kortet på marknaden idag är fortfarande aningen sämre än 5870 CF..

1920*1200, high/ultra.

Jo, jag vet. Det är jävligt bra kort men, du vet.. det är 2 ½ år gamla kort och jag är sådan DingDong som vill köra allt på fetaste kompis - även om jag inte ser skillnad mellan 4/8x AA i många spel.

Ang. microstuttering, tror inte det. Har diag-program som mäter sånt (hö/vä-rendering). Olidligt i vissa spel, då slår man ju bara av ett av korten.
Citera
2012-03-15, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Kör du fraps eller nåt för att se vilka fps värden du ligger på? Om inte, gör det. Jag tror knappast att 2 x 5870 skulle medföra lagg i ett spel som f1 2011 om du inte kör på 3 skärmar.

Nä, bara ATI Tray Tools.

Det sjuka är att jag ibland får fps(min) på 9 i BF3, när en massa crap händer. Normalt tro? Jag tror inte det. För det mesta har jag 35-70 fps.

EDIT,
Nått må vara fel. Jag har senaste drivern men inte "rå-installerad" - finns detdära-programmet för Win7, som rensar allt? Guru3D länkar ju inte, men kanske en FB-man kan hjälpa?
Senast redigerad av martin79 2012-03-15 kl. 09:56.
Citera
2012-03-15, 09:52
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Nä, bara ATI Tray Tools.

Det sjuka är att jag ibland får fps(min) på 9 i BF3, när en massa crap händer. Normalt tro? Jag tror inte det. För det mesta har jag 35-70 fps.

Ja det är fullkomligt normalt om det inte är 2GB-kort för om du kör Ultra texturer på 1 eller 2 1GB kort så räcker inte VRAMen till för BF3 och man får gigantiska FPS-drops.
Citera
2012-03-15, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Ja det är fullkomligt normalt om det inte är 2GB-kort för om du kör Ultra texturer på 1 eller 2 1GB kort så räcker inte VRAMen till för BF3 och man får gigantiska FPS-drops.

VRAMen finns (ligger dock på ~900 MB), är det för nära?

Men tack, testar köra 1680*1050 och kollar om jag får liknande problem.
Citera
2012-03-15, 10:31
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
VRAMen finns (ligger dock på ~900 MB), är det för nära?

Men tack, testar köra 1680*1050 och kollar om jag får liknande problem.

För nära vad? Det jag menar är att spelar du med Ultra texturer på Battlefield 3 i 1080p eller högre så tas minst 1,5GB VRAM upp och om du nu har 1GB-kort (dom säger ibland att dom är ungefär 900MB)
så är det helt enkelt för lite VRAM för Battlefield 3 i Ultra-texturer och jag är inte heller säker på att det räcker att sänka till 1680*1050 men det kan du ju pröva... Fungerar inte det heller så är det tyvärr för lite minne för Ultra-texturer i hög upplösning men då uppmanar jag dig att spela i "High"-texturer för det är väldigt fint det med och då borde du klara dig undan massiva FPS-drops
Citera
2012-03-15, 10:40
Bannlyst
Citat:
För nära vad? Det jag menar är att spelar du med Ultra texturer på Battlefield 3 i 1080p eller högre så tas minst 1,5GB VRAM upp och om du nu har 1GB-kort (dom säger ibland att dom är ungefär 900MB)
så är det helt enkelt för lite VRAM för Battlefield 3 i Ultra-texturer och jag är inte heller säker på att det räcker att sänka till 1680*1050 men det kan du ju pröva... Fungerar inte det heller så är det tyvärr för lite minne för Ultra-texturer i hög upplösning men då uppmanar jag dig att spela i "High"-texturer för det är väldigt fint det med och då borde du klara dig undan massiva FPS-drops

Tack som fan. Låter helt rimligt. Även med 1680*1050 (allt på ultra) så fuckade det sig ibland. Dock flyt för det mesta,, (meh - får inte megalagg vid rök o så utan bara helt plötsligt, fps-drop från 90 till 10 direkt).

Har du någon förklaring till det?

EDIT,
Provar än lägre upplösning. Återkommer.

EDIT 2,
Fan. Grafikkorten är bra men VRAM:en är inte tillräckligt. Fan.

EDIT 3,
Kan man byta ut ett 5870 mot ett typ 7970?
Senast redigerad av martin79 2012-03-15 kl. 11:03.
Citera
2012-03-15, 11:00
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
Tack som fan. Låter helt rimligt. Även med 1680*1050 (allt på ultra) så fuckade det sig ibland. Dock flyt för det mesta,, (meh - får inte megalagg vid rök o så utan bara helt plötsligt, fps-drop från 90 till 10 direkt).

Har du någon förklaring till det?

EDIT,
Provar än lägre upplösning. Återkommer.

Ja, förklaringen är att VRAMen inte räcker till :P Istället för konstant låg FPS som typ 30 hela tiden så blir det så att när grafikintensiva situationer inträffar så räcker inte minnet till och man får en STOR FPS-drop, det händer mig med när jag spelar på Ultra med mitt MSI 560 Ti (fabriksOC) en gång så fick jag till och med en freezescreen i 3 sekunder :S Minnet räcker helt enkelt inte till men nu så spelar jag väldigt flytande och bra med 50+FPS i alla situationer på High/Ultra med textures på High och shadows på High och ingen antialiasing deferred (antialiasing tar nog upp väldigt mycket med så om du kör med 4x i det sänk det åtminstone till 2x om det fortsätter krångla)

Edit: När jag köpte kortet för några månader sen visste jag ingenting om detta men nu med facit i hand skulle jag köpt ett 2GB-kort istället...nåja, det är bara att invänta Kepler för mig.
Citera
2012-03-15, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ja, förklaringen är att VRAMen inte räcker till :P Istället för konstant låg FPS som typ 30 hela tiden så blir det så att när grafikintensiva situationer inträffar så räcker inte minnet till och man får en STOR FPS-drop, det händer mig med när jag spelar på Ultra med mitt MSI 560 Ti (fabriksOC) en gång så fick jag till och med en freezescreen i 3 sekunder :S Minnet räcker helt enkelt inte till men nu så spelar jag väldigt flytande och bra med 50+FPS i alla situationer på High/Ultra med textures på High och shadows på High och ingen antialiasing deferred (antialiasing tar nog upp väldigt mycket med så om du kör med 4x i det sänk det åtminstone till 2x om det fortsätter krångla)

Edit: När jag köpte kortet för några månader sen visste jag ingenting om detta men nu med facit i hand skulle jag köpt ett 2GB-kort istället...nåja, det är bara att invänta Kepler för mig.

Läs ovan. (edit: det var ju från dig // edit2: tack som fan för tipsen)

Förstår dock inte varför fps-död bara sådär, alltså inte så "vanligt" (den kan man) utan det bara dör lite sådär... men inte nu när jag kör 1440*900 (fps(min) 40). Men då är det ju bara fult.

Kontentan:
Jag behöver en bra GPU med 2 GB VRAM. Men kan man mixa ATI/AMD-kort? Man kan med Nvidia, men di röa?

Edit femtielva:
Testar allt på high (inget på ultra), AA 2x, 1200p.

Edit femtitolv:
Där fick jag fps(min) på 43.

Jag behöver mer grafikminne.

Skapar nog en ny tråd men vet någon som läser denna?
Senast redigerad av martin79 2012-03-15 kl. 11:38.
Citera
2012-03-15, 12:19
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
Läs ovan. (edit: det var ju från dig // edit2: tack som fan för tipsen)

Förstår dock inte varför fps-död bara sådär, alltså inte så "vanligt" (den kan man) utan det bara dör lite sådär... men inte nu när jag kör 1440*900 (fps(min) 40). Men då är det ju bara fult.

Kontentan:
Jag behöver en bra GPU med 2 GB VRAM. Men kan man mixa ATI/AMD-kort? Man kan med Nvidia, men di röa?

Edit femtielva:
Testar allt på high (inget på ultra), AA 2x, 1200p.

Edit femtitolv:
Där fick jag fps(min) på 43.

Jag behöver mer grafikminne.

Skapar nog en ny tråd men vet någon som läser denna?

Fattar ingenting angående dina "edits" där :P Men ehm ATI och AMD är samma företag (AMD köpte upp ATI och dom skapar grafikkort) så ja dom går att blanda men jag tror inte du till exempel kan blanda ett 5870 med ett 6870 men det kan någon annan rätta mig på om det är fel

Varför ska du skapa en ny tråd för? För det första så får man inte det på detta forum om du redan har en tråd om ditt ämne och det är bara det att det inte är så himla många som är inne på "Hårdvara-PC" här men jag rekommenderar att du skriver på Sweclockers.com, där får du många svar, snabbt också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in