2012-03-14, 22:28
Medlem
Watashis avatar
Fick en uppgift i skolan där jag skulle skriva om förnuft och känslor. Vad styrs livet av egentligen? Vilken del är det som bestämmer vad vi gör och inte gör? Blev intresserad och skulle vilja höra vad ni tycker! Ni får gärna diskutera också!
Citera
2012-03-14, 22:45
Medlem
Celenos avatar
Livet styrs av förnuft OCH känsla.

Exempel: Jag känner för att hoppa ut ur ett flygplan, och då gör jag det. Finns inte mycket förnuft med det.

Men jag är förnuftig nog att ta på mig en fallskärm först, även om det förtar lite av känslan.
Citera
2012-03-14, 22:48
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Livet styrs av förnuft OCH känsla.

..and money.
Citera
2012-03-14, 23:37
Medlem
tetrominos avatar
Även om språk och tankar är reducerbara till ren mekanik och har en plats i orsaksamband så är vårt rationaliserande bara som toppen av ett isberg där det under ytan, i grumliga vatten är många undermedvetna och emotionella processer som rör sig. Människan är i alldagligt tal huvudsakligen vad vi skulle kalla för känslomässigt driven i kontrast mot det rent förnuftiga.

Experiment i neurologi visar på hur vi neurologiskt sett ibland har fattat ett beslut t.o.m. hela sex sekunder innan vi i vårt språkliga medvetande tänker beslutsfattandet. Vad vi ofta tar som vaket resonerande är nog ofta bara en liten tillåten glimt av vad som egentligen sker i vår varelse.

Man skulle kunna försöka luckra upp gränsen mellan begreppen genom att t.ex. hävda att biologin är i sig rationellt betingad i förhållande till vissa mål och att våra reflexer och undermedvetna processer är resultat av som en självbevarelsedriftens logik men det är fortfarande inte rationalitet i dess egentliga bemärkelse av oavhängigt resonerande. Begreppsparet kan göras helt meningslöst om man så vill och upplöser åtskillnaden mellan vår hjärna och kropp och talar i termer av biologi och determinism, vilket på sätt och vis är en fullgod ståndpunkt. Men den av termerna som i min mening då ändå håller längst när man reducerar tillvaron på det sättet är det känslomässiga, biologiska.

Det enda sammanhang där det kan tyckas hålla är i vardagligt tal och man kan tala om att människan aktivt försöker forma sin tillvaro mha förnuft - men man kan ju då fråga sig vart förnuftet får sin motivering. Biologi = uppfyllelse av behov.
Senast redigerad av tetromino 2012-03-14 kl. 23:41.
Citera
2012-03-15, 15:52
Medlem
Förnuftet visar vägen till hur vi skall bete oss. Känslorna lär sig från förnuftet hur vi skall bete oss, pss blir vårt beteende automatiskt och inprogrammerat i det omedvetna.
Citera
2012-03-16, 00:04
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watashi
Fick en uppgift i skolan där jag skulle skriva om förnuft och känslor. Vad styrs livet av egentligen? Vilken del är det som bestämmer vad vi gör och inte gör? Blev intresserad och skulle vilja höra vad ni tycker! Ni får gärna diskutera också!

Känsla!

Referera till David Hume:s Bevingade sats. "Reason never beats passion"
Citera
2012-03-22, 03:31
Bannlyst
Det vi bestämmer oss för styrs av känslor

Det vi känner styrs av det vi bestämt oss för..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in