• 1
  • 2
2012-03-14, 21:47
Medlem
Hejsan! Jag och en vän till mig har en gemensam vän, låt kalla henne Sara. Vi har funderat på vad som är Saras problem (skrev nyss ett inlägg där vi trodde hon var mytoman) men vi har nu kommit fram till att hon troligtvis är psykopat. Har gjort det här testet: http://www.psykologitest.se/relation-psykopat.php
och där fick hon nästan full pott.

För att beskriva lite kort: Sara skulle beskrivas som väldigt charmig och rolig om man bara kände hennes yttre, men Sara ljuger hela tiden för sitt eget bästa, hon tycker själv att hon är bäst, hon pratar mycket om sig själv och tänker hela tiden på sig själv, hon gör det hon känner för och bryr sig inte om andra mår dåligt, hon är opålitlig och kan manipulera en, hon ska alltid få sin vilja igenom, överdriver ofta saker som hänt henne, ångrar inte riktigt elaka och hemska saker hon gjort, kan inte förstå hur man känner om man mår dåligt, skyller i från sig och står inte för det hon gjort, vänder saker emot en, planerar ofta hämd mot personer hon är sur på, och låter ingen driva med henne för då får man tillbaka 1000 ggr värre, mm.

Ja vi tycker då verkligen att det känns som att hon är psykopat, eller vad tror ni? Och om det är så, vad ska vi i så fall göra? Ska man prata med någon om det? Eller bara ignorera det? Bryta kontakten?
Senast redigerad av roasty 2012-03-14 kl. 21:51.
Citera
2012-03-14, 23:19
Medlem
Empatilöshet och narcissism, lögner, manipulation, allt det där i förening låter som suspekt psykopati. Man kan ha dessa drag mer eller mindre. Finns det något exempel på försonligt beteende hos henne eller inte? Är allt manér? Somligt i dessa drag kan vara relaterat till en bristande mognad. Patologiska personlighetstyper kan även finnas i blandformer. Det finns även begreppet "accentuering av personlighet". Om hon är vuxen och uppvisat de uppräknade dragen stabilt genom åren och det finns en kylig beräkning i intrigmakeri, manipulation och maktspel, uppmärksamhetssökande beteende, kickar osv kan det tala för psykopati. En del är inte bara empatilösa utan även sadistiska. Var försiktiga innan ni bestämmer är för att placera någon i ett diagnostiskt fack. Självosäkra individer, vilket många unga personer och även äldre är, kan ha andra drivkrafter bakom lögner än nödvändigtvis att vilseleda för att få vinning på bekostnad av andra; ibland kan sådant beteende vara en önskan om något slags bekräftelse av mer godartad sort.

Narcissister kan vara empatiska även om egenkärleken är överordnad. Den narcissism som är förekommande inom psykopatiska personer är generellt empatilös. I den mån psykopaten visar "empati" gentemot andra så är det för vinning och kanske familjen som en trofé.

Vissa aspergerpersonligheter, som ofta har ett sannings- och rättvisepatos, kan ibland utåt sett vara empatilösa pga bristande theory of mind och bristande kommunikativa förmågor som även drabbar kroppsspråket, inte bara det talade språket.

Jag ger inget tips om vad ni bör göra i detta läge. Känn efter själv, får ni eller förlorar ni energi i vänskapen? Finns det något försonligt hos henne?
Senast redigerad av Kinuski 2012-03-14 kl. 23:21.
Citera
2012-03-15, 17:48
Medlem
Tack för ditt svar!
Hon kan till viss del ha försonligt beteende, men det känns snarare som att det är pga att hon inte vill vara ovän med en för att hon vill utnyttja en ännu mera så hon känner att hon måste hålla sig vän med en.
Kanske skulle det också kunna vara omognad, men jag tycker ändå att det känns som att det lutar mer mot psykopati. Jag har känt henne i snart två år och under den tiden har hon inte förrändrats överhuvud taget. Och ja maktspel, manipulation och uppmärksamhet tycker jag hör till hennes vardag. Hon ska alltid vara den som har kontrollen och är den som är bättre en alla andra, och hon har grymt stort behov av att alltid stå i centrum. (Vad menas med "intrigmakeri"?)
Att hon även är sadistisk har jag inte tänkt på men när du säger det tycker jag att även det stämmer in grymt bra på henne. Hon har flera gånger gjort riktigt hemska saker och sedan berättat det för mig och bara skrattat åt det och inte verkar förstå hur sjukt elakt det varit.

Nej jag vet inte heller vad jag ska göra. Jag kan tycka om att umgås med henne, enbart för att hon är så sjukt rolig, men jag kan också må dåligt utav det för att hon kan vara rikigt elak...
Citera
2012-03-15, 21:20
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Är hon en brottsling? Det brukar psykopater vara, och har för mig att man måste vara våldsam för att få diagnosen (som heter antisocial personlighetsstörning ). Annars är hon väl snarare sociopat.
Citera
2012-03-15, 21:25
Medlem
Är inte alla kvinnor väldigt manipulativa?
Och kan på något sätt passas in på psykopat diagnosen.
Citera
2012-03-15, 22:01
Medlem
xx-xs avatar
Alltså, inget du gör kommer förändra henne, gilla läget bara, om du inte har något emot det så gör inget, har du något emot det, så låt bli att umgås med henne. Det är så jävla simpelt, just walk away.

Nej hon är förmodligen ingen psykopat, kanske lider hon dock av http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisoc...sst%C3%B6rning men det är ju hennes problem, inte ditt isåfall.
Citera
2012-03-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roasty
Tack för ditt svar!
Hon kan till viss del ha försonligt beteende, men det känns snarare som att det är pga att hon inte vill vara ovän med en för att hon vill utnyttja en ännu mera så hon känner att hon måste hålla sig vän med en.
Kanske skulle det också kunna vara omognad, men jag tycker ändå att det känns som att det lutar mer mot psykopati. Jag har känt henne i snart två år och under den tiden har hon inte förrändrats överhuvud taget. Och ja maktspel, manipulation och uppmärksamhet tycker jag hör till hennes vardag. Hon ska alltid vara den som har kontrollen och är den som är bättre en alla andra, och hon har grymt stort behov av att alltid stå i centrum. (Vad menas med "intrigmakeri"?)
Att hon även är sadistisk har jag inte tänkt på men när du säger det tycker jag att även det stämmer in grymt bra på henne. Hon har flera gånger gjort riktigt hemska saker och sedan berättat det för mig och bara skrattat åt det och inte verkar förstå hur sjukt elakt det varit.

Nej jag vet inte heller vad jag ska göra. Jag kan tycka om att umgås med henne, enbart för att hon är så sjukt rolig, men jag kan också må dåligt utav det för att hon kan vara rikigt elak...
Det betyder att smida ränker.

Intrigmakare eller -makerskor är personer som gärna sprider rykten, baktalar och sår tvedräkt så att folk bringas i osäkerhet och råkar i luven på varandra. De piskar upp en oro i en organisation och i kaos tenderar regressiva och aggressiva drag att komma fram parallellt med rädslor som underhåller rykten och skapar ännu mer karusell och polariserar organisationen och till sist ska syndabockar utses och huvuden rulla. Intrigmakare njuter av detta spel. Psykopater får ofta en kick av risktagande och att skaffa sig kontroll över andra. De är experter på att snacka sig in hos personer de uppfattar ha makt och dominera dem som de uppfattar som underordnade och avsky jämbördiga. De tvekar naturligtvis inte att avsätta ledningen om de kan; till dess kan de ställa sig in...

Det finns teorier om psykopater som ofta fysiskt brådmogna, de får ett fysiskt övertag i växande åldrar men det stämmer naturligtvis inte som en fullständig naturlag. Ett kriterium, som varken är obligat eller utesluter andra störningar, på psykopati kan vara djurplågeri i barndomen. Sexuella övergrepp likaså. Men detta stämmer framför allt på manliga psykopater.

Än en gång kan "dålig karaktär", självosäkerhet, önskan att få bekräftelse (kanske genom att visa sig tuff), och psykologisk omognad ibland vara bakomliggande psykopatiliknande beteenden. Men om dessa beteenden är robusta i varierande situationer och under lång tid så är det en varningsklocka.
Citera
2012-03-15, 22:06
Medlem
stom72s avatar
1 på 100 lär vara psykopat, så se upp med denna individ!

Denna utmärkta blogg har en hel ämneskategori i ärendet:

http://www.radda-sverige.nu/psykopater/
Citera
2012-03-15, 22:11
Medlem
Mi76s avatar
Så du menar att en diagnos skulle göra skillnad på er vänskap?
Citera
2012-03-15, 22:14
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi76
Så du menar att en diagnos skulle göra skillnad på er vänskap?
Självklart, alltså personen(psykopaten) ändras inte, men TS kommer ändra sitt beteende pga av fakta etc
Citera
2012-03-15, 22:19
Medlem
Mi76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Självklart, alltså personen(psykopaten) ändras inte, men TS kommer ändra sitt beteende pga av fakta etc

Ok, du tänker för att hjälpa sin vän? Eller förstå denna bättre?
Citera
2012-03-15, 22:23
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi76
Ok, du tänker för att hjälpa sin vän? Eller förstå denna bättre?
Jag menar att vetskapen av saker och ting förändrar en person, i detta exempel skulle jag tänka mig att när TS vet vad för problem hennes vän har(vilket hon inte kommer få reda på genom ett forum, utan en riktig utredning), så kanske hon låter bli att göra vissa saker, eller gör andra saker, helt enkelt ändrar på sig och sin syn på den person det handlar om. Vilket i sin tur kan leda till en förbättrad relation till sin vän, eller försämrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in