2012-03-14, 21:05
Medlem
akvarells avatar
Jag skulle vilja utöka mina kunskaper inom matlagning till en nivå där man börjar få känsla för helheten. Det jag undrar från er som är kunniga är vilken väg är bäst att gå till en början. Att köpa en kokbok a la rutiga kokboken och köra igenom den recept för recept, eller är det bättre att lära sig 10 rätter inom varje område kött, fisk, kyckling, förrätt, efterrätt osv, eller bara laga så mycket och så olika saker som möjligt?
2012-03-14, 21:17
Medlem
KaptenAlmas avatar
På ungefär vilken nivå ligger dina kunskaper idag?

Jag har lärt mig mycket genom att laga sådana rätter som jag alltid uppskattat som yngre, går alltid att fråga sina föräldrar/morföräldrar om sådant!
2012-03-14, 21:42
Medlem
Miiiiias avatar
När jag flyttade hemifrån och levde på makaroner och köttbullar (i stort sett) började jag efter ett tag sakna maten som mamma och pappa lagade. Jag bad om recept, men fick det aldrig lika gott som det var hemma. Jag började då leta efter recept som såg goda ut på bild, och lagade till något "nytt" ca en gång i veckan.

Det dröjde inte många månader innan jag kom på mig själv med att tänka "jag undrar om det inte skulle passa bra med lite majs/soja/chilipeppar/bacon i detta". Ju mer jag lagade nytt, desto mer säker blev jag på vad som passade ihop, och nu kan jag ganska lätt röra ihop något gott från "sånt som finns hemma", nästan oberoende av vad det är för ingredienser.

Ju mer bekväm i det, desto lättare är det att upptäcka exakt vad man bör ändra i ett recept, vad man ska lägga till och vad man ska ta bort, för att det ska passa en själv så mycket som möjligt.
2012-03-14, 21:48
Medlem
akvarells avatar
Mina kunskaper är väldigt basic, men det vilar ett intresse inom mig samt min ambition när jag ger mig in i nåt är desto större och nu känner jag att jag vill bli okej på att laga mat. Vill inte köra, som idag, ca fem ordentliga rätter och resten typ pannkakor, köttbullar/falukorv osv.

Mina föräldrar är tyvärr inte ett alternativ, är uppväxt på huvudsakligen fem rätter med mycket enkla utföranden; falukorv m pasta, köttbullar m pasta, spaghetti m köttfärssås, chili con carne och risotto.
2012-03-14, 22:18
Medlem
Bara hitta något som ser roligt ut på matlagningssidor och börja komponera egna saker.
Är så mycket känsla i matlagning så det går inte att läsa en bok och lära sig tycker jag.
2012-03-14, 22:25
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvarell
Mina kunskaper är väldigt basic, men det vilar ett intresse inom mig samt min ambition när jag ger mig in i nåt är desto större och nu känner jag att jag vill bli okej på att laga mat. Vill inte köra, som idag, ca fem ordentliga rätter och resten typ pannkakor, köttbullar/falukorv osv.

Mina föräldrar är tyvärr inte ett alternativ, är uppväxt på huvudsakligen fem rätter med mycket enkla utföranden; falukorv m pasta, köttbullar m pasta, spaghetti m köttfärssås, chili con carne och risotto.

Något som är bra är att lära sig laga grundingredienser på olika vis har jag märkt. Lär dig att tillaga kött, fisk och fågel i både stekpanna och ugn, sedan är det bara att börja kombinera med ris, pasta och potatis:

1. Kyckling och ris
2. Lax och pasta
3. Kotlett och potatis

Kasta om detta och du får:

1. Kyckling och pasta
2. Lax och potatis(mos)
3. Kotlett och ris

Alla dessa kombinationer är oerhört lätta att tillaga och går att variera ganska rejält med olika kryddor, såser och tillbehör!
2012-03-14, 23:25
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns flertalet trådar på samma ämne.
Sök helst innan du postar.
*klick*
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in