2012-03-13, 22:10
Medlem
lithionits avatar
Nåt jag funderar över är följderna av att alla nuförtiden använder så mycket datorer, jag själv skriver säkerligen åtskilliga tusen tecken varje dag. Använder min iphone mycket, fingrarna går hela tiden på tangenter och knappar. Att det kommer bli en framtida generation med förstörda fingerleder.

Det finns ju redan diagnoser som "nintendo/sms tumme", musarm som är väl känt. Men man kan ju fundera kring vilka följder det kommer ge på fingerlederna. Nästan alla spenderar ju många timmar framför datorn, kommer utbilda mig till ett jobb där jag kommer behöva dator mestadels av tiden.

De sista dagarna har jag spelat ett spel på min iphone där man använder tummarna hela tiden i olika riktningar, har tom. fått ont i dom efter det :P ska tagga ner med spelet, men känns svårt att undvika datorn.

Nån mer som känt av värk i fingrar? jag har haft lite av och till i korta perioder, men det är mycket värre när man använder iphone mycket för då böjs tummarna ännu mer onaturligt.
Citera
2012-03-13, 22:21
Medlem
Intressant hypotes, men förmodligen har flertalet människor genom mänsklighetens historia jobbat fanken så mycket mer manuellt än vad de flesta gör idag. Artros är förslitningens och åldrandets ledsjukdomar. Det som jag antar kan tala till fördel för din hypotes är väl i så fall en den ökande livslängden och alla de krämpor som medföljer åldrandet.
Citera
2012-03-25, 19:37
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Intressant hypotes, men förmodligen har flertalet människor genom mänsklighetens historia jobbat fanken så mycket mer manuellt än vad de flesta gör idag. Artros är förslitningens och åldrandets ledsjukdomar. Det som jag antar kan tala till fördel för din hypotes är väl i så fall en den ökande livslängden och alla de krämpor som medföljer åldrandet.

jo, fast att sitta vid ett tangentbord är ju inte nån "normalt" kroppsarbete som människan utfört länge, utan ett mer modernt fenomen.
Tyvärr kan man ju slita ut alla leder, bl.a. en kompis till min mamma som var förstörd hade kronisk värk i händera och problem med lederna i händerna. Frisörer gör ju samma klipprörelse 100-tals gånger om dagen om och om igen väldigt monotont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in