2012-03-13, 20:58
Medlem
Hundvalps avatar
Ska färdas till Stockholm imorrn och är i stort behov att ta med mig en cykel dit. Men tycker det är lite diffusa regler angående om man får ta med sig cykeln på tåget eller ej. Någon som har bra koll?

Vad händer om man går på med en cykel och det visar sig att man inte får det? Blir man avslängd då?

Är Lkpg - Sthlm jag ska åka. Kan tänkas åka Veolia med.

Behöver snabbt snarast då jag ska dra imorrn och hinner inte ringa SJ. Tack!
Senast redigerad av Hundvalp 2012-03-13 kl. 21:03.
Citera
2012-03-13, 21:02
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Ska färdas till Stockholm imorrn och är i stort behov att ta med mig en cykel dit. Men tycker det är lite diffusa regler angående om man får ta med sig cykeln på tåget eller ej. Någon som har bra koll?

Vad händer om man går på med en cykel och det visar sig att man inte får det? Blir man avslängd då?

Behöver snabbt snarast då jag ska dra imorrn och hinner inte ringa SJ. Tack!

NEJ!! Inga cyklar på tåget, du blir avkastad vid nästa station. Endast vikcyklar som får plats i bagagehyllan får följa med på tågen, men man kan plocka av hjulen och tvärställa styret på en racer och slå in allt så det inte ser ut som en cykel. Då får den åka med i bagagehyllan.
Citera
2012-03-13, 21:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Nej inga cyklar på SJ dom har byggt om alla cykelvagnar till bistro numera...
http://www.cykelframjandet.nu/blog/s...-cykel-pa-tag/
Citera
2012-03-13, 21:17
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej inga cyklar på SJ dom har byggt om alla cykelvagnar till bistro numera...
http://www.cykelframjandet.nu/blog/s...-cykel-pa-tag/
Hur ser det ut på Veolia?
Hittar detta, hur ska man tolka det?

http://www.veolia-transport.se/tmpl/...epslanguage=ML
Citera
2012-03-13, 21:27
Medlem
Som actionbent säger så kan man ju demontera cykeln lite, har själv en landsvägscykel som fått följa med på ett antal tågresor. Är bara aningen knöligt när man ska ta sig till/från tåget och att lasta på/av, men det är det ju värt .

Jag har skruvat bort båda hjulen, plastat in kedjan och alla "kugghjul" fram och bak så att det inte blir oljekatastrof i hela tåget. Kan göras på flera sätt, funkar med tre plastpåsar från ica och lite tejp. Ställer sedan "bakre" delen av cykeln i en IKEA-kasse, framgaffeln hamnar då utanför, binder fast handtaget i ramen. IKEA-kassen funkar dessutom bra att förvara annat nödvändigt i, t.ex. hjälm, pump osv. Hjulen i ena handen och ramen i andra. Går ju också att sänka sadeln helt och vrida styret, men det borde inte behövas. Har aldrig varit några som helst problem!

Nu vet jag inte vad det är för cykel du har (3 vxl monark, mtb, landsväg osv), men det bör funka med alla sorter.

Lycka till!
Citera
2012-03-13, 23:10
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Hur ser det ut på Veolia?
Hittar detta, hur ska man tolka det?

http://www.veolia-transport.se/tmpl/...epslanguage=ML
Tack för svaren, men hur är det på Veolia? Någon med koll?

Bokat ett Veolia tåg som går 20:30. Kommer det vara proppat då måntro. Och hur blir det med cykeln?
Citera
2012-03-14, 05:38
Medlem
Citat:
Tack för svaren, men hur är det på Veolia? Någon med koll?

Bokat ett Veolia tåg som går 20:30. Kommer det vara proppat då måntro. Och hur blir det med cykeln?

Ring och fråga, men risken är ju att du får ett negativt svar. Jag har iallafall inte sett någon plats för cyklar på Veolia-tågen.
Kanske skulle du haft bättre tur på något lokaltåg (typ Öresundstågen, som ju har cykelvagnar. Tror att samma tågtyp finns i även andra delar av Sverige) men det kanske inte går att pussla sig mellan Stockholm och Linköping på sådana.

EDIT: På sidan du länkar till står det ju att cykeln får hänga med i mån av plats. Är det proppat så får du och cykeln gå av. Men, det ska nog mycket till för att det ska vara proppat på Veolia en vardagskväll, när det inte är jullov eller något liknande.
Senast redigerad av mengo 2012-03-14 kl. 05:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in