2012-03-13, 19:22
Bannlyst
Det är såhär att jag nyligen fick hem pensionspapper och eftersom att jag är 24 1/2 år gammal har jag ingen aning om vad detta handlar om(?). Det står att min allmänna pension ligger på 520 000:- ungefär. Dessutom så står det DU HAR SPARAT bla bla till din allmänna pension, vilket betyder att det är mina pengar, eller? Hade tänkt ringa dom och be dom att skicka över dom, jag vill inte ha någon jävla pension och hade jag kunnat få ut dom pengarna nu eller iallafall inom en rimlig framtid så lär jag ju ändra på en massa saker i mina framtidsplaner. Någon som testat få ut pengarna i förtid? När kan man få ut dom?
Citera
2012-03-13, 19:33
Bannlyst
Från pensions myndighetens hemsida:

Kan man ta ut sin allmänna pension innan man fyllt 65 år?
Du har stor frihet att ta ut din allmänna pension på det sätt som passar dig bäst. Inkomstpension, tilläggspension och premiepension kan du ta ut när som helst från och med den månad du fyller 61 år. Någon övre åldersgräns finns inte.
Genom att ta ut pensionen senare och arbeta längre kan du höja pensionen. Du kan också arbeta hel- eller deltid och ta ut pension samtidigt.
Garantipension kan du få tidigast från och med den månad du fyller 65 år. Om du har rätt till garantipension och/eller garantitillägg kan fortsatt arbete inte alltid ge en ökad total pension. För att veta vad som gäller för just dig med garantipension och/eller garantitillägg var vänlig och kontakta kundservice.

Hur gör man när man vill ta ut sin allmänna pension?
Du ansöker om din allmänna pension helst minst två månader innan du vill ha den utbetald. Du kan antingen fylla i pensionsansökan direkt här på vår webbplats (du måste logga in med e-legitimation för att använda tjänsten) eller skriva ut en blankett för pensionsansökan, fylla i den och sedan skicka in den till Pensionsmyndigheten.
Så ansöker du om pension
Checklista för pensionsansökan
Logga in och gör en pensionsansökan på webben
Ladda ner blankett för pensionsansökan

Seriöst jag tolkar det som att det går? Det är ju helt fantastiskt om det går!
Citera
2012-03-13, 19:35
Medlem
Ja det går, om du fyllt 61 år.
Citera
2012-03-13, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Ja det går, om du fyllt 61 år.

Så om jag hade varit 61 hade jag fått ut hela den summan på bankkontot? Sjukt att man måste vänta. Men såhär svarar dom (delvis) på PM hemsida:

Du har stor frihet att ta ut din allmänna pension på det sätt som passar dig bäst. Inkomstpension, tilläggspension och premiepension kan du ta ut när som helst från och med den månad du fyller 61 år.

Jag tolkar det som att det är fritt att ta ut den allmänna pensionen på det sätt som passar en själv, för att använda deras ordval medan de andra 3 pensionerna måste man vänta till 61?!
Citera
2012-03-13, 19:42
Medlem
Om du börjar att ta ut pensionen från 61 års ålder kommer pengarna betalas ut månadsvis under resten av ditt liv. Månadsbetalningen beräknas utifrån din tänkta livslängd. Du kommer alltså inte att få ut pengarna som någon klumpsumma.
Citera
2012-03-13, 19:46
Medlem
DanteAlighieris avatar
Ha ha ha.
Citera
2012-03-13, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Om du börjar att ta ut pensionen från 61 års ålder kommer pengarna betalas ut månadsvis under resten av ditt liv. Månadsbetalningen beräknas utifrån din tänkta livslängd. Du kommer alltså inte att få ut pengarna som någon klumpsumma.

Okej vad snålt och orättvist men måste fråga i egenskap av att vilja veta lite mer om "systemet", om jag mot all förmodan skulle dö imorgon, skulle staten sno dessa pengar eller ersätter dom istället mina närmaste anhöriga, bröder och systrar?
Citera
2012-03-13, 19:52
Medlem
Om du för fördelas den allmänna pension som du har tjänat ihop på alla andra som är födda samma år som dig. Fritt ur minnet kan delar av din premiepension dock tillfalla anhöriga, om du har valt det alternativet när utbetalningen påbörjas (varje utbetalning blir då något lägre, som kompensation för denna "förmån"). Allt detta tror jag finns att läsa på pensionsmyndighetens hemsida (googla "pension").
Citera
2012-03-13, 20:10
Medlem
Det är ju lätt att bli arg på systemet det kan jag hålla med om. Om jag fick dessa 18,5% av min årslön i handen istället för att arbetsgivaren ger de till staten, så skulle min framtid se bra mycket roligare ut.
Idiotiskt att dagens löner ska betala dagens pensionärer istället för att de är personliga tillgångar från dag 1.
Citera
2012-03-13, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Det är ju lätt att bli arg på systemet det kan jag hålla med om. Om jag fick dessa 18,5% av min årslön i handen istället för att arbetsgivaren ger de till staten, så skulle min framtid se bra mycket roligare ut.
Idiotiskt att dagens löner ska betala dagens pensionärer istället för att de är personliga tillgångar från dag 1.

Håller med, mer ekonomisk frihet åt folket för i helvete! Det bör ju vara privat i allra högsta grad, staten ska inte vara någon spargris åt alla. Man kan ju iallafall börja med att sänka åldern som man kan få ut sina pengar på, vid 30års åldern åtminstone. Eller sänka skatten så att det blir existensminimum, för nu så är det grova stölder som staten sysslar med. Jag menar jag vid 24års åldern har redan 500k, vad fan kommer jag då ha vid 61 års åldern? Och kommer jag hinna få ut allt? Knappast. Jävla stölder som staten sysslar med
Citera
2012-03-13, 21:02
Medlem
Problemet är ju när folk inte kan hantera sparandet och vi får se en massa hemlösa 65 åringar. Själv tar jag inte med allmänna pensionen i kalkylen för min pension. Den får helt enkelt bli som den blir och vara rena fickpengar i framtiden, på det sättet slipper jag gå runt och vara förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in