2012-03-13, 16:54
Bannlyst
Hejsan!

Jag kommer med största sannolikhet ta ett bostadslån på cirka 1.8 mkr i början av nästa vecka. Räntorna är ju som bekant ganska låga nu, så jag undrar lite om någon har lite feedback på hur jag bör binda mig. Jag hatar att komma till banken och lita på dem, så vill gärna ha lite info från folk som har koll!

Som jag förstår det lönar det sig för det mesta över lång tid att ha så mycket rörligt som möjligt, och jag har en hel del kapital så jag har råd med tillfälliga räntesmällar. Ska jag, trotts att räntan är så låg som den är, ändå välja att ha en stor del obunden, eller skall jag ta tillfället i akt att försöka binda upp så mycket som möjligt nu när räntan är låg?

Hur tror ni styrräntan kommer utvecklas över en femårsperiod? Några stora höjningar att vänta?

Tacksam för all hjälp!

/E
Citera
2012-03-13, 17:47
Medlem
Kom ihåg att bankerna vill tjäna så mycket pengar som möjligt och förespråkar därför ofta att binda lånen. Deras argument brukar vara som du nämner att man slipper räntesmällar när man binder. De nämner självklart inte att de med hjälp av prognoser räknat på att de kommer tjäna lite extra pengar på att låta kunder binda lånen exempelvis 5 år till räntan 4,25% istället för att ha 3-månaders.

Så slutsatsen är att om du tror bankernas prognoser är fel så kan du tjäna pengar på att binda men jag skulle rekommendera allt rörligt om du klarar högre räntor periodvis.
Citera
2012-03-14, 00:41
Bannlyst
Så även om räntan är låg just nu så är det inte värt att "utnyttja" det genom att binda sig längre?

Skall satsa på 3 mån, 5 mån och rörligt då antar jag...
Citera
2012-03-14, 01:11
Medlem
Jag skall också ta ett bostadslån i denna veckan på 2M så jag går i samma tankar som du, som jag ser det tänker jag nog ta och binda upp det i 3/3.

1/3 i rörlig 3 månaders, sjunker räntan kan man alltid binda upp denna då.

1/3 på 2 år.

1/3 på 5 år.

SEB räknar med lite höjd ränta på 5 år så den verkar hamna runt 4.5% enligt deras prognos medans de på 2 år räknar med sänkt ränta till 3,62%.
Deras rörliga låg på lite högre, runt 3,9 - 4,2% vill jag minnas.

Sedan är det ju såklart en förhandlingsfråga, du måste vara hård mot dom, tänk på att om du är runt 25-30 år gammal så påpeka att du kommer vara kund hos dom i 60 år till (förhoppningsvis) samt att du kommer leda dina framtida barn dit också.

Fråga runt på många banker innan du går till förhandlingen också, men det har du säkert koll på redan.

Lycka till.
/eros
Citera
2012-03-14, 01:12
Medlem
Det glömde jag, när du amorterar så amorterar du givetvis på det lånet med högst ränta först, dvs det 5 åriga, efter 2 år så är det ett nytt läge och då får du se hur stora delar du binder upp och till vilka räntor.
Citera
2012-03-14, 20:33
Medlem
Vi band våra lån för någon vecka sen enligt:

2/3 - 2 år - 3,45 %
1/3 - 1 år - 3,55 %

Vi har valt att amortera på det 1 åriga. Inte främst för att det är dyrast (ganska marginellt i kr räknat), utan för att vi ska kunna ändra amorteringsstorleken om 1 år ifall vår ekonomi ser annorlunda ut då.

En nackdel med att binda är att det är inte lika lätt att be banken att fara och flyga om man blir missnöjd (men det blir man sällan ändå om man är nöjd med det man lyckats förhandla fram).
Citera
2012-03-14, 20:44
Medlem
man ska aldrig aldrig aldrig binda sina lån...
Citera
2012-03-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
man ska aldrig aldrig aldrig binda sina lån...

Nej så länge man inte vill skänka pengar till de giriga bankerna. lite historik:
http://www.fofspar.se/idc/groups/pub...cid_493539.pdf
Citera
2012-03-14, 21:45
Medlem
En variant är ju att "låtsas" att räntan är vad exempelvis 5-års ligger på, men köra obundet. Du betalar samma belopp varje månad och amorterar alltså av skillnaden mellan 5-årig & 3-mån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in