• 1
  • 2
2012-03-13, 14:33
Medlem
LeiTs avatar
Hejsan! Har en s60 2,4 -01 som jag mrkte va lite strul med igr..

Det r ngot skumt skrapande ljud nr jag kr 10-30 km/h, och det hnder vldigt ofta nr jag svnger i lga hastigheter med.
ven nr jag frikopplar och rullar i ca 20-30 km/h hr jag ljudet ibland. Samtidigt nr jag accelererar frn 0-50 km/h s hugger antispinnen och lampan blinkar vldigt ltt. ven fast jag kr vldigt frsiktigt och p torrt vglag utan grus dessutom, kanske ligger p 1000-1500 varv och den hugger nd.

Men s fort man kommer ver 30 km/h s slutar skrapande ljudet och har inte mrkt att ABS hugger ver 50 km/h heller, inte velat kra s mycket fr att undvika ngot strre haveri

Rdfrgade p ett annat forum dr dom sa att det kanske kan vara tandkrans eller ABS-givare fram som orsakar detta, men tnkte att det r lika bra att frga hr med med tanke p att det r mycket mer folk p detta forum.

Om det nu r tandkrans eller ABS-givare r det ngon kunnig som vet vad dessa delar kan g p? Kan en "normal-kunnig" person klara av att byta dessa delar utan strre bekymmer? Samt vad kostar delarna eller att gra det p verkstad?

Blev vldigt lngt det hr

Tack p frhand fr hjlpen!
Senast redigerad av LeiT 2012-03-13 kl. 14:35.
Citera
2012-03-13, 15:04
Medlem
LeiTs avatar
En annan person trodde att det kanske kan vara bromsklossarna som r utslitna om dom kanske legat emot och nu gr ljud ifrn sig. Har mrkt att handbromsen tar ganska mycket smre nu. Men kan det pverka antispinnen?
Citera
2012-03-13, 15:23
Medlem
Domi1908s avatar
Jag hade samma problem med antispinnen i min s80. Hade dock inga ljud..
P felskningen visade det sig vara en ABS-givare, s jag bytte den men det blev inte bttre fr det. Sen s sa folk att det kunde vara ABSstyrboxen.. inte var det den heller, visade sig vara en abs-krans (hger fram) fr 150 kr.

Kolla upp den frst innan du felsker eller hller p.
Det som det mer kan vara r att nn drivknut hller p att ge sig fr dig.

Lycka till

Vh
Citera
2012-03-13, 17:54
Medlem
provocative77s avatar
Ljuden du hr r nr bilen gr ett sjlvtest. Inget att bry sig om.
Antingen s lyser ubtslampan. Dvs lmpan som ska frestlla en motor men ser ut som en ubt. Lyser den har du garanterat en felkod p givaren. Lyser den inte s r det en spricka i ABS-kransen. Bara att syna av den nogrannt. Kan vara svrt att se. Byte av den r inte spec svrt om man r mekarkunnig.
Citera
2012-03-14, 00:27
Medlem
LeiTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ljuden du hr r nr bilen gr ett sjlvtest. Inget att bry sig om.
Antingen s lyser ubtslampan. Dvs lmpan som ska frestlla en motor men ser ut som en ubt. Lyser den har du garanterat en felkod p givaren. Lyser den inte s r det en spricka i ABS-kransen. Bara att syna av den nogrannt. Kan vara svrt att se. Byte av den r inte spec svrt om man r mekarkunnig.

Tack s mycket fr hjlpen hrrni! r det skadligt att kra kortare strckor just nu? Br jag lta den st tills jag fr det fixat eller?
Citera
2012-03-14, 08:24
Medlem
provocative77s avatar
Har du en skada p kransen s kan sensorn pajja. Annars r det bara o ka. Det enda du riskerar r att inte abs kommer funka. Men du kan bromsa. Besiktningen kommer dremot inte att uppskatta det hela.
Citera
2012-03-14, 11:57
Medlem
algustorps avatar
Hller med vriga om att det troligtvis r en BAS-krans som har en spricka. Dessa sprickor kan vara vldigt vldigt sm och ibland gr det inte ens att se frens du har tagit av kransen och spnner ut den med ngot verktyg.

Byta en sdan r inte s svrt, det vrsta r vll att du mste lossa drivaxeln om det r p ett drivande hjul. Gr att gra p garageuppfarten om man vet ungefr vad man hller p med, men billyft r absolut att rekommendera nd

Frsk kolla felkoder. Troligtvis mste man ha specialutrustning fr detta. Kan vara idee att hra runt med lite olika verkstder, vad dem tar betalt fr att bara kolla koderna.
Citera
2012-03-14, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algustorp
Hller med vriga om att det troligtvis r en BAS-krans som har en spricka. Dessa sprickor kan vara vldigt vldigt sm och ibland gr det inte ens att se frens du har tagit av kransen och spnner ut den med ngot verktyg.

Byta en sdan r inte s svrt, det vrsta r vll att du mste lossa drivaxeln om det r p ett drivande hjul. Gr att gra p garageuppfarten om man vet ungefr vad man hller p med, men billyft r absolut att rekommendera nd

Frsk kolla felkoder. Troligtvis mste man ha specialutrustning fr detta. Kan vara idee att hra runt med lite olika verkstder, vad dem tar betalt fr att bara kolla koderna.

Det enda man mste tnka p om man byter fram r att man mste lyfta hela framvagnen, och inte bara det hjul man byter p. Annars kommer krngningshmmaren att trycka fjderbenet i spnn och det blir svrt att f loss nnting.
Citera
2012-03-14, 13:13
Medlem
algustorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det enda man mste tnka p om man byter fram r att man mste lyfta hela framvagnen, och inte bara det hjul man byter p. Annars kommer krngningshmmaren att trycka fjderbenet i spnn och det blir svrt att f loss nnting.

Hnger inte med riktigt p vad du menar.. r det en stel bakaxel du tnker p d kanske? D kan jag hlla med om att det troligtvis blir lttare med bda sidorna upphissade.

Annars har jag bytt otaliga drivaxlar, fjdrar, sttdmpare, osv fram p framhjulsdrivna bilar med bara en sida hissad utan problem

Sg nu att jag skrivit BAS-krans i mitt frra inlgg, ska s klart st ABS-givare
Citera
2012-03-15, 22:10
Medlem
LeiTs avatar
Tack fr hjlpen med allt! Jag stngde av STC och skrapljudet och att STC-antispinnhugget frsvann direkt (borde testat det frst ) S det mste vara en krans d, mjligtvis en givare med?
Senast redigerad av LeiT 2012-03-15 kl. 22:25.
Citera
2012-03-16, 12:56
Medlem
algustorps avatar
Alright, ja d mste det ju nstan vara en krans!

Hur r det nr du bromsar nu nr antispinn r avstngt, helt normalt eller hugger den ngot?

Ser nu att jag skrivit fel i mitt frra inlgg nnu en gng, skulle vara abs-krans och inte givare hehe. har varit en slitig jobbvecka
Citera
2012-03-18, 15:50
Medlem
LeiTs avatar
Har inte mrkt ngra problem alls vid hrd inbromsning eller annat, plockade bort dcken och kollade tandhjul och givare, inga synliga fel d heller, men det mste vara ngot elektroniskt, med tanke p att skrapljudet och huggen frsvinner nr man stnger av STC. Fr vl ta mig till en verkstad och se ifall dom kan f fram ngon felkod!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in