Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-13, 10:12
  #1
Medlem
Spyrrans avatar
Jag hade en del smutstvätt som skulle tvättas nu under morgonen. Egentligen var det kanske inte så smutsigt, men det handlade om kläder som jag använt och så sängkläder + handdukar som bör tvättas efter en viss tids användning.

Det är först nu när torktumlaren var klar som jag upptäckte fläckarna. Inte tittar jag på blöta textiler för att hitta fläckar i alla fall. Det handlar om stora, fula, bruna fläckar på nästan varenda textil. Dessa fläckar fanns garanterat inte där innan jag tvättade. Så hur kunde fläckarna bara uppstå sådär oväntat? Var det fel på tvättmaskinen eller var det något som jag gjorde fel?

Ska jag ändå försöka använda fläckborttagningsmedel för att få bort fläckarna, eller blir allt värre då? Med tanke på att jag inte vet hur fläckarna uppstod.

Ska tilläggas att inget plagg var brunt, och jag hade tvättat allt flera gånger redan. Så det kan inte handla om den typen av missfärgning som kan ske när man tvättar ett plagg för första gången.
__________________
Senast redigerad av Spyrran 2012-03-13 kl. 10:41.
Citera
2012-03-13, 10:42
  #2
Medlem
Delar du tvättmaskin eller är det din egen?
Citera
2012-03-13, 10:47
  #3
Medlem
Spyrrans avatar
Delar tvättmaskin då den finns i en tvättstuga.
Citera
2012-03-13, 15:27
  #4
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är först nu när torktumlaren var klar som jag upptäckte fläckarna. Inte tittar jag på blöta textiler för att hitta fläckar i alla fall. Det handlar om stora, fula, bruna fläckar på nästan varenda textil. Dessa fläckar fanns garanterat inte där innan jag tvättade. Så hur kunde fläckarna bara uppstå sådär oväntat? Var det fel på tvättmaskinen eller var det något som jag gjorde fel?

Om du först såg det efter torktumlingen kan det vara brännskador på textilierna, typ som när man stryker med alldeles för hög värme. Många moderna torktumlare tumlar med väldigt hög temperatur, där jag bodde tidigare hade vi en helt ny torktumlare, torkade i 70 grader så sängkläder och dyligt vart fort slitna (dock gick det ju fort iaf) Det kan ju även vara fel på torktumlaren så temperaturen blivit helt uppfuckad.

Ser du ut som brännmärken? annars kanske nån innan tvättat nåt superskitigt i tvättmaskin typ nåt helt nedlerat eller dränkt i fett. Testa att tvätta om det och se vad som händer, istället för att lägga massa pengar på vanish och dylikt.
Citera
2012-03-13, 15:51
  #5
Medlem
steelkeyss avatar
Rostfläckar kanske?
Citera
2012-03-13, 17:30
  #6
Medlem
Snurrens avatar
Det låter tyvärr som om någon färgat tyg/kläder i maskinen och inte tvättat ur den ordentligt (jag brukar köra två omgångar tomma efter färgning för säkerhets skull). Det blir skitknepigt att få bort...
Citera
2012-03-13, 17:38
  #7
Medlem
kakburks avatar
Den kan vara kass i trumlagrerna. Skramlar det när den centrifugerar?

Det som kan hända är att när tätningen baktill blir otät så sköljer det ur fettet från lagrerna. Detta avskräde tar sig sedan in i maskinen och missfärgar tvätten.
Citera
2012-03-13, 18:19
  #8
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Den kan vara kass i trumlagrerna. Skramlar det när den centrifugerar?

Det som kan hända är att när tätningen baktill blir otät så sköljer det ur fettet från lagrerna. Detta avskräde tar sig sedan in i maskinen och missfärgar tvätten.


Ska man då försöka få bort det med fettlösande fläckborttagningmedel? I så fall brukar flytande galltvål vara väldigt bra.
Citera
2012-03-13, 18:28
  #9
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ska man då försöka få bort det med fettlösande fläckborttagningmedel? I så fall brukar flytande galltvål vara väldigt bra.
Jag känner dessvärre inte till något bra knep. Jag tror att plaggen är körda.
Citera
2012-03-13, 18:34
  #10
Medlem
Spyrrans avatar
Det ser bokstavligen talat ut som bajsfläckar. Ni kanske lättare kan bedöma det hela och bekräfta att det verkligen är helt kört?

Det var dock svårt att få en bra bild, men så här ser det ut: http://tinypic.com/r/263hit2/5
Citera
2012-03-13, 18:43
  #11
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det ser bokstavligen talat ut som bajsfläckar. Ni kanske lättare kan bedöma det hela och bekräfta att det verkligen är helt kört?

Det var dock svårt att få en bra bild, men så här ser det ut: http://tinypic.com/r/263hit2/5
Det där ser inte ut som fettsläpp från lagrerna men det kan inte uteslutas.
Om du snurrar trumman när maskinen är tom, skramlar det då eller är det tyst?

Det kan vara något kvarglömt skräp som ger upphov till fläckarna, har du provat att gnugga för hand med lite tvättmedel? Vad hände då?
Citera
2012-03-13, 19:04
  #12
Medlem
Snurrens avatar
Det där ser ut som brun textilfärg. Det du kan göra är att först bleka dina plagg med avfärgningsmedel, därefter färga i någon mörkare kulör. Så får du väl sätta upp "arga lappen" i tvättstugan och berätta vad som hänt så att vederbörande i alla fall får skämmas...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback