Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-07, 17:24
  #1
Medlem
flowss avatar
Har dragit en 8 kvadrats strömsladd från plus (avsäkrad med 50 A) till mitt slutsteg (400-600 watt nånting). Tror ni det räcker? Jorden ligger på 16 kvadrat.
Citera
2005-02-07, 20:14
  #2
Medlem
Hunk Goldens avatar
det intressanta är hur lång kabeln är.. lång = grov
Citera
2005-02-07, 21:37
  #3
Medlem
flowss avatar
Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Men den är mindre än 6 meter lång. 4-5 meter kanske.

Sen kan jag passa på att slänga in en annan fråga också: Kan lågnivåkabeln störas av strömsladden om de ligger dragna brevid varandra? Har för mig att jag läst något sådant och skulle vilja ha det bekräftat.

Har nämnligen störningar i ljudet som det är nu, typ knaster och klick - eller vad man ska säga. Misstänker att det beror på dragningen.
Citera
2005-02-07, 21:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Men den är mindre än 6 meter lång. 4-5 meter kanske.

Sen kan jag passa på att slänga in en annan fråga också: Kan lågnivåkabeln störas av strömsladden om de ligger dragna brevid varandra? Har för mig att jag läst något sådant och skulle vilja ha det bekräftat.

Har nämnligen störningar i ljudet som det är nu, typ knaster och klick - eller vad man ska säga. Misstänker att det beror på dragningen.

Ja man kan få störningar av det. Dra lågnivåkabeln så långt ifrån strömkabeln som möjligt.
Citera
2005-02-07, 22:39
  #5
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ja man kan få störningar av det. Dra lågnivåkabeln så långt ifrån strömkabeln som möjligt.

Hur uppenbarar sig sådana störningar?

Så jag vet att jag är på rätt spår, så att säga.
Citera
2005-02-08, 08:46
  #6
Medlem
skgs avatar
Det bästa är ju att dra lågnivåkabeln längs med ena tröskeln, och ström/högtalarkabel längs med andra då de två inte stör varann enligt vad jag erfar..
Citera
2005-02-08, 11:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Har dragit en 8 kvadrats strömsladd från plus (avsäkrad med 50 A) till mitt slutsteg (400-600 watt nånting). Tror ni det räcker? Jorden ligger på 16 kvadrat.


Du kan googla på det där!
Det finns formler/tabeller som specar hur mycket kvadrat du behöver för att kunna köra igenom 50A vid 12volt.

Tänk på att du gärna vill ha lite överkapacitet i kabeln för att ladda upp kondensatorn (för en sådan har du väl?) i peakarna. 50A i säkringen är väl kontinuerlig last? Du kommer nog att dra mer i topparna!

Vidare så kommer det gå lika mycket ström i jorden som i plus-ledaren, så dessa bör vara lika stora!
Sen beror det på, jordkabeln kan ibland vara klenare om du jordar nära slutsteget, men jag tycker att det fungerar bättre att jorda direkt på batteriet för att slippa oroa sig över jordströmmar!!

EN jordpunkt i systemet du vet...
Citera
2005-02-08, 13:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Hur uppenbarar sig sådana störningar?

Så jag vet att jag är på rätt spår, så att säga.

När strömkabeln och lågnivåkabeln ligger för nära varandra så får man ett vinande ljud som följer varvet på generatorn, dvs om du gasar lite så ändras ljudet.

Knaster och kllick låter mer som om det är kortslutning nånstans.

Efter mina erfarenheter...
Citera
2005-02-09, 06:03
  #9
Medlem
MindBlowns avatar
gar att kopa en dampare att montera for och minimera storningarna i storsta mojliga man. om du verkligen inte orkar dra om dem sa ar det att rekomendera.

knaster o sprak i hogtalarna ar ett klassiskt tecken pa storning.

8 kvadrat ar ok , om du inte har top of the line hogtalare da dvs.
lagg ut en komplett lista pa vad du slangt in i bilen och vilken typ av bil.

har du en konning kopplad till monstersteget ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback