2012-03-13, 00:45
Medlem
Jag har flyttat till en ny lägenhet för ett par månader sedan och var alldeles nöjd med den tills jag upptäckte ett pälsängerskinn under den sedvanliga vårstädningen nu i helgen. Efter närmare undersökning av lägenheten hittade jag en levande som smet in under listen innan jag fick tag på kräket och en pytteliten skalbagge (tror jag, spolade ner den i toaletten för jag hade ingen vidare lust att undersöka den närmre).

Har varit drabbad av äckelkrypen innan men slapp dem (trodde jag) när jag flyttade för två år sedan. Nu har jag satt igång med frysning, skakning, tvättning, kokning, dammsugning, kastning, såpdödande och allt det där som man kan läsa sig till, men jag funderar på att testa rödceder då man hört att det ska hjälpa. Jag har aldrig testat det men vet att äcklena kan komma tillbaka även efter frenetiskt städande och kastande av tyger och anticimexsanering, så nu är frågan om rödceder verkligen hjälper för att förebygga att de kommer tillbaka.

Finns det någon flashbackare som har testat rödceder i alla dess former som kan vittna om det hjälper eller ej? Har läst lite om malört också, och det ska tydligen också fungera, någon som vet?
Citera
2012-08-14, 14:57
Medlem
I mitten på sommaren, (början på semestern ) upptäckte jag själv att jag hade dom här sattygen hos mig. Det har sålångt varit en hel månads lång kamp, och ja, jag har provat cederträ + olja.

Jag har lagt ut blocken på ställen där jag hittat de små äcklen. Däremot är det lite svårt att avgöra hurpass det verkligen funkar. I garderoben har jag bara hittat en enda larv efter städning + ceder, medan i förvaringsutrymmet under soffan har jag hittat ett par larver under bäddadrassen med jämna mellanrum.

Nu får man väl helt enkelt räkna med att det är oerhört lätt att missa fåtal ägg, och att det är just därför jag hittat dem. Rödceder dödar inte utan avskräcker endast. Min teori är i fallet att larverna som kläcks får finna sig så bäst de vill i att det luktar, men möjligen(!) att de blir mindre aktiva.

Hade inte hittat en endaste larv på en hel vecka, vilket innebär rekord! Men självklart, vad händer då idag när jag öppnade skafferiet? En livs levande bagge (den första levande jag fått se) trillar ner och får smaka på en rejäl reflex-knytnäve...och vilken jädra hopplöshet jag känner just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in