• 1
  • 2
2012-03-12, 22:23
Medlem
Hej alla!

Jag vet att det finns ganska många trådar om detta, men skulle vilja ha ett seriöst svar är ganska paranoid av mig :P

Men har nyligen fått linser (-1.00) Och jag har använt dem i ca 4-5dagar, problemet är att jag kan känna att jag blir ganska torr i ögat i skolan (går en kvällskurs, som är på en skola) osv, dem blir också lite röda. Kan det bero på att jag har fel linser? eller är det att mina ögon inte är van vid linser?

Ska också resa utomlands strax, ska bo där i 1år. Hur gör ni erfarna personer med linser? Solar ni med linser? Badar ni med dem?

Tack!
Senast redigerad av Henkooos 2012-03-12 kl. 22:46.
Citera
2012-03-12, 22:25
Medlem
archeons avatar
-1.0 är väl ingenting, inte ens värt att ha linser då.

Men jag tror att linserna kanske sitter på fel håll, och skaver i ögat vilket leder till att det blir rött och vattnas, detta hände mig när jag testade linser första gången (gav upp dagen därpå) och använder glasögon nu.
Senast redigerad av archeon 2012-03-12 kl. 22:29.
Citera
2012-03-12, 22:31
Medlem
Synovialledens avatar
Jag har i mina linser dygnet runt i 1-2 månader innan jag byter. Jag badar, solar och sover i dem. Jag har i och för sig linser som ska användas på det sättet.

Jag har tappat någon lins nån gång när jag har duschat och nån gång för 100 år sedan när jag fick skjuts på moppe av en kompis. Det finns risk att tappa dem om du badar med dem men samtidigt väldigt besvärligt att plocka i och ta ut i strandmiljö. Vad har du för linser? Är det dagslinser är det ju ingen fara om dem kommer bort, men har tappat nån halvårslins nån gång, vilket inte är lika kul för plånboken. Jag har synfel +6,5, varför besvärar du ens dig med linser med -0,1 i styrka? Klarar du dig inte med bara ett par glasögon när du läser och sitter vid dator/tv?

Jag vet inte varför dina ögon blir röda och torra. Mina har blivit det när det varit ett litet jack i dem, men då skaver det något olidligt!!! Hör med din optiker, dom kan nog fixa det!
Citera
2012-03-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synovialleden
Jag har i mina linser dygnet runt i 1-2 månader innan jag byter. Jag badar, solar och sover i dem. Jag har i och för sig linser som ska användas på det sättet.

Jag har tappat någon lins nån gång när jag har duschat och nån gång för 100 år sedan när jag fick skjuts på moppe av en kompis. Det finns risk att tappa dem om du badar med dem men samtidigt väldigt besvärligt att plocka i och ta ut i strandmiljö. Vad har du för linser? Är det dagslinser är det ju ingen fara om dem kommer bort, men har tappat nån halvårslins nån gång, vilket inte är lika kul för plånboken. Jag har synfel +6,5, varför besvärar du ens dig med linser med -0,1 i styrka? Klarar du dig inte med bara ett par glasögon när du läser och sitter vid dator/tv?

Jag vet inte varför dina ögon blir röda och torra. Mina har blivit det när det varit ett litet jack i dem, men då skaver det något olidligt!!! Hör med din optiker, dom kan nog fixa det!

Tack för ditt svar, det är (-1.00) skrev lite fel, är närsynt ser inte så bra på långt avstånd, vet inte direkt vad det är för märke, fick dem som test av optikern ska återkomma till han om ca 1vecka. Men det är rätt håll jag har dem på. Han sa att dem skulle vara formade som en skål när man sätter in dem. Och jag kollar noggrant innan jag sätter in dem, dem ska sticka in mer än ut på kanterna. Och jag använder mig av månadslinser. Vad för slags märke använder du? Verkar ju funka bra för dig, men blir du aldrig torr/ röd i ögonen?
Citera
2012-03-12, 22:45
Medlem
archeons avatar
Citat:

Är det månadslinser du använder? Kan man använda dessa som nybörjare? Själv gav jag upp med endagslinser, alldeles för jobbigt för mina ögon. Låter riktigt skönt att inte behöva ta ut de på natten, men jag har hört att det inte är bra? Vad kan hända?
Citera
2012-03-12, 22:50
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:

Nu blir jag lite OT här, sorry...vad heter de linser du använder, har du någon länk som du skulle kunna posta
, blev väldigt intresserad av dessa linser

TS känns de torra kan man behöva testa några med en annan vätskebalans i, kommer inte ihåg om man skulle ha med mer vätska i eller om det var tvärt om men det kanske du kan googla dig fram till.
Citera
2012-03-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
Nu blir jag lite OT här, sorry...vad heter de linser du använder, har du någon länk som du skulle kunna posta
, blev väldigt intresserad av dessa linser

TS känns de torra kan man behöva testa några med en annan vätskebalans i, kommer inte ihåg om man skulle ha med mer vätska i eller om det var tvärt om men det kanske du kan googla dig fram till.

Så du tror inte att det kan bero på att ögat inte har vant sig vid linserna? Men tack för ditt svar.

Är också fortfarande lite nyfiken på vad Syno använder för linser. Har du beställt dem genom nätet eller fått dem av din optiker?
Citera
2012-03-13, 11:02
Medlem
Det finns så många olika sorters linser, en del behöver "blötare linser" och som släpper igenom mer syre till ögat. Torrhet och röda ögon är vanliga problem, kan hjälpas med ögondroppar. Dock skulle jag satsa på riktigt bra linser, de kostar mer men det är så värt det. Du får be din optiker ta fram olika linser som du får testa under perioder så du hittar någon som känns bra.

Jag körde på månadslinser i början men efter ett tag så kändes mina ögon ansträngda och torra. Prövade till slut endagslinser och de funkar riktigt bra för mig när jag väl hittade ett märke som kändes sköna. Inga problem längre. Dessutom kör jag inte linser så ofta längre så det är skönt att ha endagslinser.

kom ihåg också att ha någon/några linsfria dagar. Ha inte i linserna för länge heller.
Citera
2012-03-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Det finns så många olika sorters linser, en del behöver "blötare linser" och som släpper igenom mer syre till ögat. Torrhet och röda ögon är vanliga problem, kan hjälpas med ögondroppar. Dock skulle jag satsa på riktigt bra linser, de kostar mer men det är så värt det. Du får be din optiker ta fram olika linser som du får testa under perioder så du hittar någon som känns bra.

Jag körde på månadslinser i början men efter ett tag så kändes mina ögon ansträngda och torra. Prövade till slut endagslinser och de funkar riktigt bra för mig när jag väl hittade ett märke som kändes sköna. Inga problem längre. Dessutom kör jag inte linser så ofta längre så det är skönt att ha endagslinser.

kom ihåg också att ha någon/några linsfria dagar. Ha inte i linserna för länge heller.

Tack för svaret, men hur länge kan man ha endagslinser i? Är det 12 timmar eller är det mer? Jag menar, man har ju inte alltid tid att dra hem och ta av linser etc
Citera
2012-03-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkooos
Tack för svaret, men hur länge kan man ha endagslinser i? Är det 12 timmar eller är det mer? Jag menar, man har ju inte alltid tid att dra hem och ta av linser etc
Du har dem så länge du har vanliga linser, men endagslinser är tunnare och kan för en del kännas lite mer efter många timmar. Har inga problem själv dock. Dessutom bör man inte ha linser överhuvudtaget för många timmar/dag.
Citera
2012-03-13, 20:13
Medlem
Kritisk.s avatar
ca 15h på en dag ska man kunna ha i linsen ungefär.

Om du upplever röda och torra ögon, testa med linser som heter "aqua" eller liknande, de släpper in mer syre och håller ögat blötare, men kostar lite mer.
Citera
2012-03-13, 21:26
Medlem
Aa, men det kan det ju vara värt Men 15 timmar är ju perfekt om man nu kan ha dem så länge.

Har en annan fråga dock. Finns det risk att ögat blir skadat på något sätt när man har linser? Känner vissa som började med kanske (-1.00) och nu är dem uppe i (-3.00) eller något. Har detta hänt någon av er? Och funkar linserna bra för er i torra miljöer? Arbete/skola osv...Och om ni blir torra hur gör ni? för ni springer väl inte runder med linsvätska alltid?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in