2012-03-12, 20:52
Medlem
Kan postmodernism och nyliberalism ses som två olika tankeriktningar , hand-i-hand, som är ganska anpassade efter hur dagens samhälle ser ut?

Jag tänker främst på individualiseringen, konsumismen, kritiken mot gamla traditioner och gemenskaper, globalisering osv.

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2012-03-12, 23:54
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet
Kan postmodernism och nyliberalism ses som två olika tankeriktningar , hand-i-hand, som är ganska anpassade efter hur dagens samhälle ser ut?

Jag tänker främst på individualiseringen, konsumismen, kritiken mot gamla traditioner och gemenskaper, globalisering osv.

Eller är jag ute och cyklar?

Cyklar! Absolut.
Citera
2012-03-13, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Cyklar! Absolut.

Men blir inte de praktiska konsekvenserna av förhållningssättet ungefär desamma?
Citera
2012-03-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet

Du har nog rätt. Utvecklingen av post-fordism, mediasamhället, nyliberalismen och postmodernismen sammanfaller och det är knappast en slump.

Förändringar i teknik och produktion ger nya konsumtionsmönster, nya ideologier och en ny kulturell logik (postmodernism).

Nyliberalism och postmodernism har som du säger många beröringspunkter i sin individualism, nihilism och ytlighet. Men egentligen är det inte bara det liberala tänkandet som "drabbats" av postmodernismen utan det gäller också i hög grad konservativa samt vänstern, även om det där stöter på mer motstånd (inom vänstern finns t.ex. mycket marxistiskt tankegods som är svårt att förena med postmoderna idéer, även om det finns en del som säger sig ha gjort detta).
Citera
2012-03-13, 21:46
Medlem
Jonblunds avatar
Nästan alla postmoderna tänkare jag läst är vänster. Medan moderna liberala tänkare totalt saknar beröring med postmodernismens självutplånande relativism.
Elle finns någon jag missat?
Citera
2012-03-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Nästan alla postmoderna tänkare jag läst är vänster. Medan moderna liberala tänkare totalt saknar beröring med postmodernismens självutplånande relativism.
Elle finns någon jag missat?

Det stämmer nog, jag tänkte mer om man kunde se dem som anpassning till ekonomi och demografi - och att de har väldigt många gemensamma punkter.
Citera
2012-03-14, 15:23
Medlem
Hur går det förresten med postmodernism ihop med demokrati, dvs. hur resoneras kring handlingar som strider mot demokratiskt fattad lagstiftning och handlingar som inte gör det?

Vad anses om författningar som garanterar grundläggande rättigheter, osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in