2005-05-13, 10:47
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Snackade med en tjejkompis igår, och hon sa att det skulle finnas en herrgård mellan Nora och Lindesberg nånstans som iallafall förut var övergiven... Nån som vet vad för ställe hon kan ha menat?
Skulle tro att hon menar Hammarby herrgård. Det går ett klassisk spökrykte om det stället att en staty på gården skall snurra ett vara vid midnatt. Men nej, det gjorde den inte. Om det är öde vet jag inte heller, det var ju ganska mörkt, ryktet säger ju att det ska vara så, men det lös något som kunde liknas vid en "micro" i ett rum!

/perris
Citera
2005-05-13, 11:18
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Skulle tro att hon menar Hammarby herrgård. Det går ett klassisk spökrykte om det stället att en staty på gården skall snurra ett vara vid midnatt. Men nej, det gjorde den inte. Om det är öde vet jag inte heller, det var ju ganska mörkt, ryktet säger ju att det ska vara så, men det lös något som kunde liknas vid en "micro" i ett rum!

/perris
Tjejen sa också att det spökar där, hennes farsa (!) hade varit där med några kompisar för läänge sen, en av dom satt kvar i bilen och väntade medans dom andra gick in, när dom kom tillbaka var han vettskrämd
Dom var rädda allihopa och har aldrig åkt tillbaka dit.
Hennes bror hade också varit där med nån kompis, dom hade blivit inlåsta i ett rum sa hon.

Jag vet inte hur mycket som är sant av det hon säger, hon är lite lättlurad och blandar lätt ihop saker och ting.

Jag har letat bilder men inte hittat nåt, men är det det här som är herrgården?
Citera
2005-05-13, 11:25
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Tjejen sa också att det spökar där, hennes farsa (!) hade varit där med några kompisar för läänge sen, en av dom satt kvar i bilen och väntade medans dom andra gick in, när dom kom tillbaka var han vettskrämd
Dom var rädda allihopa och har aldrig åkt tillbaka dit.
Hennes bror hade också varit där med nån kompis, dom hade blivit inlåsta i ett rum sa hon.

Jag vet inte hur mycket som är sant av det hon säger, hon är lite lättlurad och blandar lätt ihop saker och ting.

Jag har letat bilder men inte hittat nåt, men är det det här som är herrgården?
Kan det säkert vara. Fast jag har egentligen ingen aning. Det var bäcksvart ute när vi var där en sensommarnatt (2001 kanske). Men som sagt, jag tror inte att det är öde längre. Det fanns fler tecken på att det skulle vara bebott när jag tänker efter, gräsmattan var t.ex. kortklippt.

Ja, spökryktet är riktigt gammalt, tror att mina föräldrar också visste om det redan på 70-talet.

/perris
Citera
2005-05-13, 11:33
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Kan det säkert vara. Fast jag har egentligen ingen aning. Det var bäcksvart ute när vi var där en sensommarnatt (2001 kanske). Men som sagt, jag tror inte att det är öde längre. Det fanns fler tecken på att det skulle vara bebott när jag tänker efter, gräsmattan var t.ex. kortklippt.

Ja, spökryktet är riktigt gammalt, tror att mina föräldrar också visste om det redan på 70-talet.

/perris
ok!
Jag har förresten hittat en större hus som iaf stod öde när jag var yngre och som jag av en slump kom att passera här i veckan, jag hade helt glömt bort det! Det ligger lite utanför stan, och jag tror inte det är så slitet som det senaste objektet jag kollade upp iaf (det är väl så gott som omöjligt iofs ) =)

Jag skickar ett pm när jag kollat upp det så får du ta del av det =)
Citera
2005-05-13, 11:42
Medlem
Perriss avatar
Citat:
ok!
Jag har förresten hittat en större hus som iaf stod öde när jag var yngre och som jag av en slump kom att passera här i veckan, jag hade helt glömt bort det! Det ligger lite utanför stan, och jag tror inte det är så slitet som det senaste objektet jag kollade upp iaf (det är väl så gott som omöjligt iofs ) =)

Jag skickar ett pm när jag kollat upp det så får du ta del av det =)
Wohoo! Låter bra!

/perris
Citera
2005-05-13, 16:26
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Wohoo! Låter bra!

/perris
Ja, jag hoppas på en trevlig liten tur =) Jag mins att huset var ett tvåvåningshus med vita knutar, och en liten gårdsplan med brunn mitt på gården! Till huset är den en allé.

Snackade med morsan om Hammarby herrgård, och hon av alla människor hade varit där och tittat! Hon hade varit där med sin kompis men inte vågat gå nära. Hon sa att det var en staty med en kvinna på gården och en liten bro över en bäck precis innan herrgården och att en läkare vid RSÖ bodde där för runt 15 år sen, efter det visste hon inte hur det var med boende där.
Iaf så hade hon också hört att det spökar där och massa konstiga rykten bla att en naken karl sprungit ut från huset och jagat folk med kniv.
Iaf, läkaren som bodde där tog tydligen hand om en psyksjuk karl som bodde i ett hus i närheten, han skulle egentligen sitta på psyket men bodde där istället för att läkaren tog hand om honom.
Citera
2005-05-13, 20:32
Medlem
HectorXIVs avatar
hehe, den historien har man hört ett par gånger, vet någon av er hur den går? jag har bara hört nåt om att statyn skulle vända sig vid midnatt osv.. (precis som perris sa)

men sist jag var där, såg jag ingen staty.. men däremot ett fundament av nåt slag.. verkar som dom har plockat bort statyn..
Citera
2005-07-26, 21:05
Medlem
Perriss avatar
Jag har den smärtsamma plikten att meddela att Garphyttans sanatorium numera är rivet. Några vänner var där för ett par dagar sedan. Hela byggnaden är totalt jämnad med marken. Förbannat synd, och en skam. Huset var så fantastiskt vackert!

Men jag är glad att jag var där och dokumenterade det ordentligt innan.

Fan!

/perris
Citera
2005-07-26, 22:09
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Jag har den smärtsamma plikten att meddela att Garphyttans sanatorium numera är rivet. Några vänner var där för ett par dagar sedan. Hela byggnaden är totalt jämnad med marken. Förbannat synd, och en skam. Huset var så fantastiskt vackert!

Men jag är glad att jag var där och dokumenterade det ordentligt innan.

Fan!

/perris
Usch, fan vad tråkigt

Verkligen synd att det inte blev nåt annat av det. Och dålig att lokaltidningen inte uppmärksammade huset mer än den där skrivelsen om att det kanske skulle rivas. En historisk återblick hade varit på sin plats!
Citera
2005-10-22, 00:25
Medlem
Dumjävels avatar
Någon som kan bekräfta den informationen att sanatoriet har rivits? Jag som har varit nära flera gånger att åka dit, men det har aldrig blivit av. Attans också nu blir jag riktigt besviken, någon som har några bilder att lägga upp? Så att man kan få se vad man kunda ha fått upplevt..
Citera
2005-10-22, 11:12
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumjävel
Någon som kan bekräfta den informationen att sanatoriet har rivits? Jag som har varit nära flera gånger att åka dit, men det har aldrig blivit av. Attans också nu blir jag riktigt besviken, någon som har några bilder att lägga upp? Så att man kan få se vad man kunda ha fått upplevt..
Det är rivet.
Citera
2005-10-23, 00:35
Medlem
Rester av Sanatoriebyggnaden fyller ut skidbacke

Hämtat från Nerikes Allehanda 2005-07-27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in