Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 18:46
  #1
Medlem
bleh1s avatar
Hej! Jag har köpt ett träbord på ikea, eller rättare sagt är det väl en spånskiva som är lackad med akryl om jag har förstått det rätt. Den ser ut såhär: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...294/#/80111339

och här är produktbeskrivningen: Skiva: Spånskiva, Träfiberskiva, ABS plast, Mönstertryckt och präglad akrylfärg, Klar akryllack
Fyllnadsmaterial: Papper
Avlastningsskiva: Spånskiva, Melaminfolie, ABS plast
Ben: Träfiberskiva, Spånskiva, Folie

Till min fråga: Jag har en massa akrylfärger och tänkte fråga om det går att använda dom för att måla bordet lite roligare. Har tänkt mig att vem som vill som hälsar på skall kunna måla nått..

Fastnar akrylfärgen på skivan eller hur kommer det bli? Jag köpte även sandpapper i samma veva för jag tänkte att om man sandpapprar bort lacket borde det går enklare att få färgen att fastna? Eller borde jag helt enkelt köpa annan färg?

Tacksam för svar!
Citera
2012-03-12, 18:51
  #2
Medlem
Beror på fabrikat, rusta färger är inget att ha. Och allt är relativt, det konmer ju inte sitta lika hårt som orginalfärgen, men du kommer ju kunna använda det en längre stund innan färgen sluta bort.

Ruggar du upp ytan lite med fint sandpapper, tvättar med målartvätt så ev fett försvinner så ska det bita.
Citera
2012-03-12, 19:04
  #3
Medlem
bleh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Beror på fabrikat, rusta färger är inget att ha. Och allt är relativt, det konmer ju inte sitta lika hårt som orginalfärgen, men du kommer ju kunna använda det en längre stund innan färgen sluta bort.

Ruggar du upp ytan lite med fint sandpapper, tvättar med målartvätt så ev fett försvinner så ska det bita.

Tack för infon. Å andra sidan så kommer ju detta vara ett pågående projekt och aldrig riktigt bli klart. utan man får väl pappra lite och måla om om det blir dåligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback