2008-04-03, 18:50
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Enligt min personliga åsikt så ska inte första generationens invandrare få göra lumpen.

Vi hade en kille där jag låg som var från tredje världen och hade en hel uppsjö med tips på skjutställningar, laddningar mm. Att han sen gillade sprängämnen och ville pyssla med det under sin utb var ju inte heller till hans fördel. Efter ett par veckor försvann han och det hette att han slutat pga psykiska problem. I den historien tror jag det låg en hund begraven.

Så... på grund av ett nöt från tredje världen så anser du inte att finländare, norrmän, balter och övriga européer ska få göra lumpen?

No matte what så borde du inte generalisera så där. Vi hade 2 första generationens invandrare i min pluton, jag en av dem. Båda två var bland de som fick bästa betyg. Står det 2 - 1 till invandrarna nu?
Citera
2008-04-03, 22:52
Medlem
Var en hel del som vart upprörda såg jag.

Det är min personliga åsikt. Sen att jag hade första generationens invandrare på mitt kompani som skötte sig är väl bara bra. men felet ligger i som flera andra har kommenterat att alla inte är där för att utbilda sig till en soldat i svenska FM. Dom vill ha utbildning på hur man använder sig av materielen för andra bruk än under svensk flagg. Då anser jag att det är den lättaste lösningen. Mest beroende på att pliktverket inte granskar människor tillräckligt noga. Dom ser ju knappt en finlandsfärja på skrivbordet.

Och nej discord. I detta räknar jag inte in norrmän och resten av länderna kring Östersjön. Även om dom räknas som invandrare. Men det är en jävligt stor skillnad i vår relation till ex Norge kontra vår relation till ex Iran
Citera
2008-04-04, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Nej!

Ska vi ha ett tryggt försvar så måste vi veta att det inte finns några osäkra kort med i leken.

Då tänker jag främst på Irakier och självmordsbombare. Man vet aldrig vad dem kan få för sig.

Vilken tur att vi har så säkert försvar då med "etniskt svenska säkra kort med i leken" som bla:
Carl Thunberg
Mattias Flink
Tony Stigsson
Samtliga säkerhetsklassade en bra bit över normal vplnivå..

Vi visste inte heller vad "dem" kunde få för sig...
/Primigenia
Citera
2008-04-04, 09:05
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Vilken tur att vi har så säkert försvar då med "etniskt svenska säkra kort med i leken" som bla:
Carl Thunberg
[...]
Samtliga säkerhetsklassade en bra bit över normal vplnivå..

Vi visste inte heller vad "dem" kunde få för sig...
/Primigenia

Lite OT, men Thunberg gjorde väl inte mer än värnplikt?
Citera
2008-04-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Lite OT, men Thunberg gjorde väl inte mer än värnplikt?
Möjligen inte, men då kan du lägga till Stig Wennerström istället.

Om man ska peka ut någon etnisk/geografisk grupp som problemskapare så är min erfarenhet är att mest säkerhets problem (procentuellt i förhållande till gruppens andel i FM) står personer från balkan för. Och det gäller alla folkgrupperna, muslimska som kristna serber, bosniaker, makedoner osv osv från ffa forna jugoslavien. Men även för den här gruppen är problem ytterligt små. Nummer två på listan av mest problemskapande grupp är *trumvirvel* inte helt oväntat dom etniska svenskarna...
Citera
2008-04-04, 10:18
Medlem
Nej andra generationens invandrare från utanför EU bör inte få göra värnplikt i Sverige. I fullt krig ska de (mer än svenskar) självklart hålen i skyttebataljonerna.

Men jag skulle däremot vilja se att Norrmän, danskar, finnar och islänningar får söka till lumpen även om de inte är svenska medborgare.
Citera
2008-04-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Nej andra generationens invandrare från utanför EU bör inte få göra värnplikt i Sverige. I fullt krig ska de (mer än svenskar) självklart hålen i skyttebataljonerna.

Men jag skulle däremot vilja se att Norrmän, danskar, finnar och islänningar får söka till lumpen även om de inte är svenska medborgare.

Fast historien visade ju att division Nordland inte var så lyckat (iaf vad gällde att attrahera svenskar) så det faller nog med en nordisk främlingslegion bestående av icke svenska medborgare...

Till 503: vet inte om det var Thunberg eller någon av hans kumpaner men i den sk militärligan FANNS det både reservofficerare samt hemvärnsmän (därav namnet)
/Primigenia
Citera
2008-04-04, 14:32
Bannlyst
Tror inte att det finns någon "invandrare" som gör lumpen, i syfte att använda de färdigheter i krig eller motstånd någon annanstans i världen. Nonsens säger jag bara!

De som är motiverade och som trivs att leva i den gemenskap och disciplin i det militära, som lumpen ex, lyckas bäst och får bra betyg.
Citera
2008-04-04, 15:22
Medlem
Musss avatar
Nej dom ska inte få göra lumpen.
Citera
2008-04-04, 16:28
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag minns morfars min när jag talade om för honom att jag hade invandrare i min pluton i lumpen. För honom var det fullständigt otänkbar och han trodde inte att det var sant först. Efter ett världskrig och ett långt kallt krig var det otänkbart för honom att i militära sammanhang lita på någon som inte var född och uppvuxen i Sverige. Bara en anekdot, kanske lite OT.

Själv är jag lite kluven. Jag hade som sagt flera invandrare i min pluton och de flesta av dem var ju lika bra/dåliga som svenskarna men det fanns också en del invandrare som uttalat hatade Sverige, föraktade svenskar och förklarade att de inte kände någon lojalitet mot Sverige eller det svenska folket. Den senare gruppen borde inte bara utestängas från värnplikt utan kastas ut ur landet, men det är en helt annan fråga naturligtvis...
Citera
2008-04-04, 19:44
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Tror inte att det finns någon "invandrare" som gör lumpen, i syfte att använda de färdigheter i krig eller motstånd någon annanstans i världen. Nonsens säger jag bara!
Jackie Arklöv?
John Ausonius, lämnade dock inte ens Sverige innan han började att använda färdigheterna han fått lära sig av FM.

Men jag håller med dig. Svenska försvarets krigsmetoder som lärs ut, är ju inte direkt imponerande om man nu ska bli en kallblodig terrorist.
Senast redigerad av Celle 2008-04-04 kl. 19:51.
Citera
2008-04-04, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Jackie Arklöv?
John Ausonius, lämnade dock inte ens Sverige innan han började att använda färdigheterna han fått lära sig av FM.

Men jag håller med dig. Svenska försvarets krigsmetoder som lärs ut, är ju inte direkt imponerande om man nu ska bli en kallblodig terrorist.

Nej precis.. Men angående FM:s ekonomi, kan jag inte förstå varför FM, haft så stora utgifter.. måste ha varit en hel del "dolda" sådana.. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in