2002-11-10, 17:09
Bannlyst
Jag tycker absolut inte det. För det första, och absolut viktigast, kan man ju fråga sig vem de är lojala i ett krig.
För det andra kan de ju OMÖJLIGEN göra utlandstjänst. En jugoslav/serb/alban och allt vad det heter kan ju absolut inte vara i kosovo utan att det blir problem.
Där jag gör lumpen pratar invandrarna ibland med varandra på sitt hemlands språk. Detta säger ju en hel del tycker jag.
Citera
2002-11-10, 20:06
Medlem
Ja.. Men vissa ska man ju ta en funderare på.
Citera
2002-11-10, 22:42
Medlem
En invandrare som inte fått svenskt medborgarskap skall väl inte göra lumpen. En invandrare som fått svenskt medborgarskap däremot är ingen invandrare utan svensk medborgare.

För säkerhetsaspekten tycker jag inte första generationens iunvandrare skall få göra lumpen (man vet ju inte om de är agenter eller inte) oavsett vilket land de kommer ifrån (USA, Iran, England, Frankrike, Gambia..). Den svenske medborgaren med invandrarbakgrunds BARN - som är fött i Sverige skall däremot få göra värnplikten. Självklart.
Citera
2002-11-11, 00:03
Bannlyst
Invandrare som gör lumpen e som man åker till rinkeby eller något..invandrarna kommer till samma tjänst ofta...vet en blatte som gjorde lumpen som hamna med 16 andra blattar och 15 svennar.. vet andra liknande fall också.
Citera
2002-11-11, 13:45
Medlem
Det verkar ju diskriminerande om de skulle placera det du kallar "blattar" på ett speciellt ställa i lumpen. Det är ju diskriminering, apartheid
Citera
2002-11-11, 14:39
Medlem
hellshits avatar
tyvärr inte, de ska inte få göra lumpen, för då blir resultatet ett gäng nya Guillermo Marcus Chara och Jackie Arklöv....... word up?
Citera
2002-11-11, 17:02
Medlem
Re: Skall invandrare få göra lumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av spandau
Jag tycker absolut inte det. För det första, och absolut viktigast, kan man ju fråga sig vem de är lojala i ett krig.
För det andra kan de ju OMÖJLIGEN göra utlandstjänst. En jugoslav/serb/alban och allt vad det heter kan ju absolut inte vara i kosovo utan att det blir problem.
Där jag gör lumpen pratar invandrarna ibland med varandra på sitt hemlands språk. Detta säger ju en hel del tycker jag.

Eftersom personer utan svenskt medborgarskap inte får göra lumpen antar jag att du pratar om svenska medborgare. Vill du alltså ha nån sorts gradering av medborgarskap, där vissa inte har samma skyldigheter och rätttigheter som andra, beroende på om de är födda med svensk medborgarskap eller inte?

Har du tänkt på att många så kallade invandrare faktiskt är födda i Sverige, och alltså varit svenska medborgare lika länge som du sjäv? Hur ska du göra med dem?

Det är kanon att tex ha en jugge med på utlandstjänst på Balkan. Vi hade kanontur när vi fick en sådan kille med oss. Då är man för det första inte beroende av lokalanställda tolkar och för det andra har man någon i förbandet som kan seder och bruk, vilket är skitviktigt när det handlar om Peacekeeping.

Vad problemet skulle vara med att invandrare ibland använder hemspråket mellan varandra har jag svårt att förstå. Hur tror du svenskar utomlands bär sig åt när de träffar andra svenskar? Inte direkt ett tecken på bra hyffs och gott uppförande, men knappast något som diskvalificerar någon som soldat.
Citera
2002-11-11, 17:07
Medlem
Re: Skall invandrare få göra lumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av spandau

Eftersom personer utan svenskt medborgarskap inte får göra lumpen antar jag att du pratar om svenska medborgare. Vill du alltså ha nån sorts gradering av medborgarskap, där vissa inte har samma skyldigheter och rätttigheter som andra, beroende på om de är födda med svensk medborgarskap eller inte?

Har du tänkt på att många så kallade invandrare faktiskt är födda i Sverige, och alltså varit svenska medborgare lika länge som du sjäv? Hur ska du göra med dem?

Det är kanon att tex ha en jugge med på utlandstjänst på Balkan. Vi hade kanontur när vi fick en sådan kille med oss. Då är man för det första inte beroende av lokalanställda tolkar och för det andra har man någon i förbandet som kan seder och bruk, vilket är skitviktigt när det handlar om Peacekeeping.

Vad problemet skulle vara med att invandrare ibland använder hemspråket mellan varandra har jag svårt att förstå. Hur tror du svenskar utomlands bär sig åt när de träffar andra svenskar? Inte direkt ett tecken på bra hyffs och gott uppförande, men knappast något som diskvalificerar någon som soldat.
Citera
2002-11-11, 17:23
Bannlyst
Det är ju inte bara Sverige som ställs inför sådana dilemman. Israel låter knappast araberna med israeliskt medborgarskap göra värnplikten. Irak sätter knappast soldater ur den judiska minoriteten att försvara Saddam. I Storbritannien så måste man vara född i landet (bara medborgarskap räcker inte) för att kunna tjänstgöra i försvaret. Men samtidigt så rekryterar man soldater i fängelserna i UK så man undrar ju..

Personligen kan jag knappast tänka mig något bättre sätt att integrera invandrare i samhället än genom att låta dem göra värnplikt, men samtidigt är jag av den åsikten att försvaret inte ska vara något politiskt instrument där kvinnor, homofiler och invandrares deltagande ska vara brickor i spelet. Försvaret ska lösa sin uppgift och bestämma själv vilka som är bäst lämpade att ingå i organisationen och eftersom invandrare vid mönstringen i hög grad inte anses lämpade så ska det vara så.
Citera
2002-11-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Försvaret ska lösa sin uppgift och bestämma själv vilka som är bäst lämpade att ingå i organisationen och eftersom invandrare vid mönstringen i hög grad inte anses lämpade så ska det vara så.

Eftersom Försvarsmaktens ena huvuduppgift är att upprätthålla en hög försvarsvilja genom alla skikt av befolkningen är det en nödvändighet för uppgiftens lösande att rekrytera brett. Det är ju själva idén med ett folkförsvar.

Liknelsen med Israel är befängd, efterom det är en viss skillnad på de respektive länderna. Visst kan det vara problem i andra länder, men knappast i Sverige.
Citera
2002-11-11, 20:53
Bannlyst
Försvarsmaktens fyra huvuduppgifter:

Försvara Sverige mot väpnat angrepp

Försvarsmaktens uppgift är att i fred förbereda för att i krig försvara Sverige mot väpnade angrepp som hotar vår frihet och vårt oberoende. Försvarsmakten ska kunna möta väpnade angrepp, oavsett var de kommer ifrån och hela landet ska kunna försvaras.

Hävda vår territoriella integritet

Svensk militär närvaro vid våra gränser och omgivande havsområde ska fungera konfliktdämpande. För att hävda den territoriella integriteten använder sig Försvarsmakten framförallt av marina stridskrafter och
flygstridskrafter.

Bidra till fred och säkerhet i omvärlden

Sverige ska i samverkan med andra länder aktivt delta i internationell fredsfrämjande och humanitär verksamhet. Eftersom militära konflikter alltid riskerar att utvidgas, ligger det i Sveriges intresse att bidra till att lösa konflikter i vår omvärld.

Stärka det svenska samhället vid svåra påfrestningar i fred

Försvarsmaktens resurser ska kunna utnyttjas för att stödja det svenska samhället vid svåra påfrestningar även i fredstid. Ett effektivt samutnyttjande av resurser med andra myndigheter är viktigt. Tillsammans med det civila försvaret ska Försvarsmakten också kunna förebygga och hantera katastrofer och kriser av icke-militärt slag, till exempel svåra naturkatastrofer, miljöolyckor, terrorhandlingar och stora flyktingströmmar.

-----------------

Min egen kommentar är att försvaret ytterst syftar till att vi försvarar vår nation och vårt folk och det är inget som skiljer vår situation från andra länder mer än att vi för tillfället lever i en fredlig region. Ett folkförsvar innebär inte att man måste rekrytera mentalpatienter, fängelsekunder eller handikappade. Lika lite innebär det att man måste rekrytera bögar, invandrare eller kvinnor.
Citera
2002-11-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Det är ju inte bara Sverige som ställs inför sådana dilemman. Israel låter knappast araberna med israeliskt medborgarskap göra värnplikten. Irak sätter knappast soldater ur den judiska minoriteten att försvara Saddam. I Storbritannien så måste man vara född i landet (bara medborgarskap räcker inte) för att kunna tjänstgöra i försvaret. Men samtidigt så rekryterar man soldater i fängelserna i UK så man undrar ju..

Personligen kan jag knappast tänka mig något bättre sätt att integrera invandrare i samhället än genom att låta dem göra värnplikt, men samtidigt är jag av den åsikten att försvaret inte ska vara något politiskt instrument där kvinnor, homofiler och invandrares deltagande ska vara brickor i spelet. Försvaret ska lösa sin uppgift och bestämma själv vilka som är bäst lämpade att ingå i organisationen och eftersom invandrare vid mönstringen i hög grad inte anses lämpade så ska det vara så.
Finnarna placerar ju svensktalande i en speciell brigad. Tidigare hade de ett eget regemente men finnarna ogillar ju svenska otroligt mycket så de försöker assimilera de svensktalande på alla dess sätt. Vi svenskar måste dock acceptera finnar i militären och att finska är ett officiellt språk i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in