Citat:
Ursprungligen postat av spandau
Jag tycker absolut inte det. För det första, och absolut viktigast, kan man ju fråga sig vem de är lojala i ett krig.
För det andra kan de ju OMÖJLIGEN göra utlandstjänst. En jugoslav/serb/alban och allt vad det heter kan ju absolut inte vara i kosovo utan att det blir problem.
Där jag gör lumpen pratar invandrarna ibland med varandra på sitt hemlands språk. Detta säger ju en hel del tycker jag.
Eftersom personer utan svenskt medborgarskap inte får göra lumpen antar jag att du pratar om svenska medborgare. Vill du alltså ha nån sorts gradering av medborgarskap, där vissa inte har samma skyldigheter och rätttigheter som andra, beroende på om de är födda med svensk medborgarskap eller inte?
Har du tänkt på att många så kallade invandrare faktiskt är födda i Sverige, och alltså varit svenska medborgare lika länge som du sjäv? Hur ska du göra med dem?
Det är kanon att tex ha en jugge med på utlandstjänst på Balkan. Vi hade kanontur när vi fick en sådan kille med oss. Då är man för det första inte beroende av lokalanställda tolkar och för det andra har man någon i förbandet som kan seder och bruk, vilket är skitviktigt när det handlar om Peacekeeping.
Vad problemet skulle vara med att invandrare ibland använder hemspråket mellan varandra har jag svårt att förstå. Hur tror du svenskar utomlands bär sig åt när de träffar andra svenskar? Inte direkt ett tecken på bra hyffs och gott uppförande, men knappast något som diskvalificerar någon som soldat.