2012-03-12, 13:31
Medlem
Hej
Tog fullt studielån men läste inte dem sista 15hp. bara sket i det och hörde inte av mig, och nu fick jag en återbetalning på 7000 per år samt att betala för dem 15hp jag gick för mycket för = 25 000.
Detta var 2010.
2011 hade jag 0 taxerat. Även detta år taxerar jag inget.
Måste jag betala tillbaka alla pengar eller kan jag skjuta upp det? Jag vill ju betala tillbaka men inte i detta skede då jag ska fortsätta studera.
Är ej i kontakt med någon myndighet.
Senast redigerad av ultimaren 2012-03-12 kl. 13:41. Anledning: bättre överblick
Citera
2012-03-12, 14:06
Medlem
Du läste alltså 30 hp på ett halvår men tog endast 15 om jag förstår dig rätt? för det är helt okej att missa 15 hp av 60 på ett år.

Du kommer inte få studiemedel av CSN förrän du har kommit ikapp de poäng du ligger efter med, men kan ansöka om tillstånd om du har något speciellt skäl.

Skriva gärna lite mer, hur länge du tagit lån, hur länge du studerat osv.
Citera
2012-03-12, 14:18
Medlem
studerade en termin. hoppade efter 15hp utan att meddela pga personliga själ som ändå inte kan styrkas via dokument osv. tog 7.5hp
Har överklagat och meddelat att jag ej har möjlighet att betala att jag ska studera längre fram nu i höst och gärna betalar i framtiden men jag vill inte ha massa krav på mig nu om återbetalning och vill ej hamna i kronofogden osv.

Tacksam för svar
Citera
2012-03-12, 16:45
Medlem
När ska du börja studera igen? Till hösten? Du behöver i regel inte betala något på ditt lån under den tid du studerar.

När man betalar tillbaka på lånet så är ju första avbetalningen i feb, och sedan en gång per kvartal (feb, maj, aug, nov). Har du betalat första gången, dvs förra månaden?

Annars kan du alltid ansöka om nedsättning pga låg inkomst. Då går man efter årsinkomsten alternativt synnerliga skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in