2012-03-12, 11:11
Medlem
Tjena.

Till sommaren tar jag studenten från ett gymnasie i Lund och vill studera vidare på högskola/universitet.
Jag vill läsa en nätverkslinje som innehåller Cisco och har möjlighet att certifiera elever.

Datanättekniksutbildningen på Högskolan i Jönköping verkar intressant men jag har lite frågor om det.

Hur är skolan/utbildningen? Seriös? Fördelning mellan killar och tjejer?
Hastigheten på utbildningen?
Är lärarna vettiga/bra på att lära ut?
Hu är det att bo i Jönköping? Svårt att få bostad? Stadslivet?

Finns det någon annan nätverksutbildning i Sverige som ni kan rekommendera?

Tack för hjälpen!
Citera
2012-03-12, 11:17
Medlem
Gicka666s avatar
Jag kan nog rekomendera en jag sökte till förra året men tackade nej till (ville chilla ett år först, ska söka dit igen!)

Ec högskola i Helsingborg
Citera
2012-03-12, 11:44
Medlem
Om det är Cisco du är ute efter så kan jag rekommendera Nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan Väst, det enda Trollhättan någonsin har lyckats med.

Kopierar det användare "Kavaljer" skrev i en annan tråd (https://www.flashback.org/t1449876)

Fördelar

- Alla Cisco certifikat (akademi-cert.) som man får under utbildningen (CCNA, CCNA Wireless, CCNA VoIP, CCNA Security, CCNP).
- Skolan är CATC för Skandinavien, vilket innebär att de har fullständigt ansvar för universiteten etc. i Sverige, Norge, Danmark & Island när det gäller Cisco-utbildning.
- Finns möjlighet att bygga på med ett år och ta ut en kandidatexamen om man så vill!
- Högskolan Väst har även ett av de största nätverkslabben i Norden, vilket är positivt då 70 – 80 % av tiden på utbildningen spenderas just i labbsalarna.
- Duktiga lärare och labbhandledare, som tar sig tid.

Nackdelar

Nackdelar

- Liten landsortshögskola som ingen känner till, vilket är synd då det är en bra skola när det gäller nätverksteknik.
- Utbildningen inriktar sig starkt på nätverk och ger inte samma bredd som en högskoleingenjör.
- Inget ”studentliv” här i Trollhättan, eller i alla fall inte vad jag har sett eller hittat.
Citera
2012-03-12, 12:24
Medlem
Några fler funderingar:

Hur fungerar de arbetsförlagda projekten? Har skolan bra kontakt med arbetslivet? På gymnasiet där jag gick var det upp till en själv att ordna en vettig praktikplats vilket är svårt då många företag inte vill ta emot gymnasieelever. Är det så här på högskolan också?

Hur är det tredje året där man har möjlighet att ta kandidatexamen? Är det värt att ta det?

Högskolan Väst ser mycket intressant ut men jag har ungefär samma frågor om den.
Citera
2012-03-13, 11:58
Medlem
Har ni något förslag på var jag kan hitta en bra och central bostad? hur långt innan behöver jag skaffa ett boende?
Citera
2012-06-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Jag kan nog rekomendera en jag sökte till förra året men tackade nej till (ville chilla ett år först, ska söka dit igen!)

Ec högskola i Helsingborg

Ec/Ky/HY går bort totalt om du vill ha stor chans att få jobb, tyvärr så är den utbildningen väldigt snål den i Helsingborg, finns trådar där folk har skrivit om att en lärare på 33 elever? dålig utrustning svårt att hitta lia osv. ta den långa svåra vägen den enkla vägen brukar oftast vara enkel för att den inte leder någonvart!
Citera
2014-08-19, 14:07
Medlem
Bumpar denna tråden lite eftersom jag inte tycker det är värt att göra en ny!

Jag fick precis reda på att jag kom in på Datanätteknik i Jönköping och måste höra av mig senast imon kl. 15.00 om jag vill ha min plats. Grejen är att jag är väldigt osäker på om jag kommer orka plugga nu direkt efter gymnasiet. Jag är även lite osäker på vad detta är för utbildning. Vad gör man liksom? Är det mycket programmering osv.?

Om någon skulle kunna förklara hur en vanlig dag på denna utbildning ser ut så skulle jag bli väldigt glad.
Citera
2015-02-03, 10:28
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sw00w
Bumpar denna tråden lite eftersom jag inte tycker det är värt att göra en ny!

Jag fick precis reda på att jag kom in på Datanätteknik i Jönköping och måste höra av mig senast imon kl. 15.00 om jag vill ha min plats. Grejen är att jag är väldigt osäker på om jag kommer orka plugga nu direkt efter gymnasiet. Jag är även lite osäker på vad detta är för utbildning. Vad gör man liksom? Är det mycket programmering osv.?

Om någon skulle kunna förklara hur en vanlig dag på denna utbildning ser ut så skulle jag bli väldigt glad.

Jag bumpar lite här; tog du platsen? I sådana fall, hur mycket programmering var det? Jag har varit inne på Nätverk- och systemadministration på HIS ett bra tag men förstått och hört att det är för mycket programmering för mig, eller ja, jag föredrar ingen programmering öht.
Citera
2015-02-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jag bumpar lite här; tog du platsen? I sådana fall, hur mycket programmering var det? Jag har varit inne på Nätverk- och systemadministration på HIS ett bra tag men förstått och hört att det är för mycket programmering för mig, eller ja, jag föredrar ingen programmering öht.

Datanätteknik i Jönköping innehåller ingen programmering alls, möjligtvis lite scripting. Nätverk- och systemadministration på HIS innehåller endast en grundläggande programmeringskurs samt ytterligare scriptingkurser. Jag rekommenderar varken utbildningen i Jönköping eller Skövde om du vill arbeta med nätverk då deras nätverkskurser till stor del är baserade på cisco material rakt av och inte ens de grundläggande nätverkskurserna innehåller vendorneutrallt material som går igenom nätverksgrunder ordentligt.

Vill du arbeta med nätverk i framtiden så kommer du förmodligen bli tvungen att lära dig programmering om utvecklingen i industrin fortsätter på samma sätt som det gör idag. Därför rekommenderar jag dig istället att läsa en utbildning i Datateknik eller liknande istället och sedan läsa extrakurser inom nätverk samt övrigt läsande på din fritid, då det knappast finns någon vettig nätverksutbildning i Sverige. Cisco är vettigt att lära dig men kurser som är helt baserade på dess material på högskolenivå är löjligt. Dessutom täcker kurserna förmodligen endast enterprisemiljöer. MPLS? IS-IS? Glöm det.

Finns en intressant tråd om problemet med dagens utbildningar på Nanog för som jag rekommenderar att du läser igenom innan du väljer en utbildning:
http://mailman.nanog.org/pipermail/n...er/072247.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in