2012-03-12, 03:07
Medlem
Jag har googlat och sökt bland trådarna här, men hittar inget konkret.

Jag har en Volvo S60 av 2001 års modell. Ratten är lite småtråkig och ganska "plastig" liksom en del av panelerna, vilket är varför jag tänkt fräscha upp den.

Ratten jag har ser ut såhär:
http://images.gtcarlot.com/pictures/50228360.jpg

Ratten jag tänkt mig är en sådan här:
http://i246.photobucket.com/albums/g...e/S6000370.jpg
Jag tror att det är en av volvos sportrattar med läder.

Vart kan jag få tag på en sådan ratt?
Måste jag bege mig till ett skrotupplag och hoppas på tur?
Kommer knapparna och airbagen fungera?
Vart sitter RTI-knapparna jag läste om? Är det på samma ställe som svara/neka-knapparna sitter i de som har mobiltelefon?
Kommer jag behöva köpa ny airbag, eller kommer hela kittet med?
I så fall, vart får jag tag på en passande airbag och vad kostar den + installation?
Kan jag koppla in airbagen själv?
Hur är det med kontakterna (till knappar, tuta osv)? De är ju från olika årsmodeller.
Jag har läst mig till att en kunnig person byter ratten på 30 min och att det är enkelt att göra själv. Jag är helt okunnig men hyggligt lättlärd och intelligent, är det något jag bör ge mig in på eller låta någon göra åt mig?

Det sägs ju vara lätt att hitta "schysta rattar" på internet, men jag vet inte...
Skämt åsido. Många frågor som synes, mycket tacksam för svar!
Jag är också intresserad om någon privatperson har en ratt liggandes.
Senast redigerad av exit_ 2012-03-12 kl. 03:31.
Citera
2012-03-12, 05:35
Medlem
Mavvelitos avatar
Du får nog köpa den hos Volvo själv, rattar på skroten säljs oftas inte eftersom de inte kan garantera att airbagen fungerar. Sen måste man veta att de passar i utag och allt annat som ska matcha med kablar osv. Det blir nog att köpa en helt ny sådan och priset ligger runt ett par tusen.
Citera
2012-03-12, 08:25
Medlem
provocative77s avatar
De treekrade rattarna sitter standard i S60. V70 har fyrekrad. Förstår inte vrf de har olika. Men man kan inte förstå allt.
Den ratten du söker är en R-ratt. Dvs ratten som sitter i en S60 R.
Den är väldigt ovanlig att hitta begagnad. men det dyker upp rattar då o då på Blocket. Annars så är det nog Volvo du får åka till o då är det knappast värt pengarna längre.
Köper du beg så se till att få med airbagen. Inte säkert att de stämmer mellan en standard o en R-ratt.
Ratten på bilden verkar sakna R-emblem o kan vara en pirat. Duger det så är det bara att söka på tuningfirmor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in