Citat:
Ursprungligen postat av lepetitbazooka
Har tanken ngonsin slagit er att hela ert medvetande r inte verkligt?
Att alla personer, platser och freml r phittade av dig sjlv. Det skulle betyda att du sjlv har skapat "karaktrer" som agerar i din egen berttelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktrer har egna liv och minnen, men dessa r ocks phittade av dig fr att du VILL att personen ska vara s. Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.
Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var r vi egentligen ngonstans?
Jag tror att isfall s skulle vran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns verallt.
Denna frga tas upp i mnga filmer och bcker men det skulle vara intressant och f veta vad folk har fr tankar angende detta.
Visst har den tanken slagit mig mnga ggr, men jag har mera sett det som att allt vi upplever inte r verkligt, allt r en drm, ett matrix. Den tanken r vl igentligen samma som du var inne p, bara tnkt p ett litet annorlunda sett?
Ja, var finns vi d (eller rttare sagt var finns JAG d, eftersom att NI/VI igentligen R JAG)? Ja det r omjligt fr mig att veta nr jag befinner mig i mitt matrix, om du pratar om "VAR MAN FINNS", s mste man utg ifrn den vrld man knner till, den nda vrld jag kner till r ju i s fall phittat, allts r frgan omjlig att svara p.
Den vrld man man lever i "p riktigt" kan ju vara helt annorlunda, de fysiska existentiella lagar vi har indelat vrlden i kan vara helt annorlunda i den vrld vi lever i. Men man upplever ju vrlden efter hur man upplever att den r s att sga, jag existerar som person p det stt att jag upplever vrlden ur ett induviduellt perspektiv, om JAG ocks r NI s blir ju den person jag igentligen r en helt annan n den jag upplever att jag r.
Men d kan man ju lika grna leka med tanken att alla personer r karaktrer i en varsels hjrna. De hr tankarna finns ju lite grann i t.ex. parapsykologi, hinduism buddism. Hinduismen buddismen behandlar ju brahman, vrldssjlen. Nr man blir upplyst frenans man med brahman blir ett med allt.
Ja nu har jag flummat p ett bra tag om detta, ja har mer tankar skulle kunna utveckla mig nnu mer men jag tror inte att ni orkar lsa mera...