• 1
  • 2
2005-02-09, 10:11
Medlem
lepetitbazookas avatar
Nu mste jag officiellt be om urskt ifall det verkade som om jag hade en massiv egotripp och hvdade att jag styrde vrlden.. tyvrr s r det inte s.
Citera
2005-02-12, 16:40
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitbazooka
Har tanken ngonsin slagit er att hela ert medvetande r inte verkligt?
Att alla personer, platser och freml r phittade av dig sjlv. Det skulle betyda att du sjlv har skapat "karaktrer" som agerar i din egen berttelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktrer har egna liv och minnen, men dessa r ocks phittade av dig fr att du VILL att personen ska vara s. Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.

Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var r vi egentligen ngonstans?
Jag tror att isfall s skulle vran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns verallt.

Denna frga tas upp i mnga filmer och bcker men det skulle vara intressant och f veta vad folk har fr tankar angende detta.

Visst har den tanken slagit mig mnga ggr, men jag har mera sett det som att allt vi upplever inte r verkligt, allt r en drm, ett matrix. Den tanken r vl igentligen samma som du var inne p, bara tnkt p ett litet annorlunda sett?

Ja, var finns vi d (eller rttare sagt var finns JAG d, eftersom att NI/VI igentligen R JAG)? Ja det r omjligt fr mig att veta nr jag befinner mig i mitt matrix, om du pratar om "VAR MAN FINNS", s mste man utg ifrn den vrld man knner till, den nda vrld jag kner till r ju i s fall phittat, allts r frgan omjlig att svara p.

Den vrld man man lever i "p riktigt" kan ju vara helt annorlunda, de fysiska existentiella lagar vi har indelat vrlden i kan vara helt annorlunda i den vrld vi lever i. Men man upplever ju vrlden efter hur man upplever att den r s att sga, jag existerar som person p det stt att jag upplever vrlden ur ett induviduellt perspektiv, om JAG ocks r NI s blir ju den person jag igentligen r en helt annan n den jag upplever att jag r.

Men d kan man ju lika grna leka med tanken att alla personer r karaktrer i en varsels hjrna. De hr tankarna finns ju lite grann i t.ex. parapsykologi, hinduism buddism. Hinduismen buddismen behandlar ju brahman, vrldssjlen. Nr man blir upplyst frenans man med brahman blir ett med allt.

Ja nu har jag flummat p ett bra tag om detta, ja har mer tankar skulle kunna utveckla mig nnu mer men jag tror inte att ni orkar lsa mera...
Citera
2005-02-13, 15:58
Medlem
lepetitbazookas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Ja nu har jag flummat p ett bra tag om detta, ja har mer tankar skulle kunna utveckla mig nnu mer men jag tror inte att ni orkar lsa mera...

javisst!
Citera
2005-02-13, 17:46
Medlem
comendantes avatar
Citat:
javisst!
men jag orkar inte skriva mera.........
Citera
2005-02-14, 07:54
Medlem
Vi r ngot eller ngons drm och kommer s alltid frbli
Citera
2005-02-14, 17:51
Medlem
Citat:
Har tanken ngonsin slagit er att hela ert medvetande r inte verkligt?
Att alla personer, platser och freml r phittade av dig sjlv. Det skulle betyda att du sjlv har skapat "karaktrer" som agerar i din egen berttelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktrer har egna liv och minnen, men dessa r ocks phittade av dig fr att du VILL att personen ska vara s. Du har ven skapat dina egna fiender och motgngar.

Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var r vi egentligen ngonstans?
Jag tror att isfall s skulle vran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns verallt.

Denna frga tas upp i mnga filmer och bcker men det skulle vara intressant och f veta vad folk har fr tankar angende detta.

Jag r njd med att konstatera; du skriver i forumet, allts finns du. Jag kan missuppfatta det du skriver men bestmmer mig fr att tro att du finns oberoende av mig. Jag r en enkel sjl fr det mesta och frestller mig grna att vad mina sinnen sjer mig r om inte sanningen s i vart fall en skrva av sanningen.
Citera
2005-02-14, 19:32
Medlem
kan ju dra till med en liten tankestllare hr(som kanske r lite OT). jag gr en identisk kopia av ngon hr, inte ens kopian vet att den r en kopia. och s ddar jag orginalet. d har jag allts ddat dig. men fr alla utomstende har ingenting hnt, inte heller fr den identiska kopian som gr exakt som dig och tror att den r du. s i princip lever du kvar, men egentligen r du dd. vad r allts just du, ditt medvetande allts, det som ser ur dina gon och gr dina handlingar osv?
(antagligen ngon del av hjrnan, men nu r dethr filosofi, inte neurologi)
Citera
2005-02-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
kan ju dra till med en liten tankestllare hr(som kanske r lite OT). jag gr en identisk kopia av ngon hr, inte ens kopian vet att den r en kopia. och s ddar jag orginalet. d har jag allts ddat dig. men fr alla utomstende har ingenting hnt, inte heller fr den identiska kopian som gr exakt som dig och tror att den r du. s i princip lever du kvar, men egentligen r du dd. vad r allts just du, ditt medvetande allts, det som ser ur dina gon och gr dina handlingar osv?

Om du gjort kopia av orginalet sitter du inne med livets "blueprint" och jag mste drfr antaga att vi hr har med Gud sjlv att gra. Gud skulle inte besvra sig att regga sig p FB och stlla en frga vars svar han redan knner. Men Guds vgar ro outgrundliga...
Citera
2005-02-15, 23:01
Medlem
lepetitbazookas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl

Men hur hade denna "kopiering" gtt till om du nu inte r Gud sjlv? Hade den (fr att hlla sig "on-topic") gtt till i ditt medvetande, som jag ppekat inte r verkligt, utan bara en frestllelse. Ifall man d kan kopiera och radera olika personer ur sin vrld, det gr en ju till en Gud ver hela ens egna artificiella vrld. Intressant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in