• 1
  • 2
2005-02-09, 10:11
Medlem
lepetitbazookas avatar
Nu måste jag officiellt be om ursäkt ifall det verkade som om jag hade en massiv egotripp och hävdade att jag styrde världen.. tyvärr så är det inte så.
Citera
2005-02-12, 16:40
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitbazooka
Har tanken någonsin slagit er att hela ert medvetande är inte verkligt?
Att alla personer, platser och föremål är påhittade av dig själv. Det skulle betyda att du själv har skapat "karaktärer" som agerar i din egen berättelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktärer har egna liv och minnen, men dessa är också påhittade av dig för att du VILL att personen ska vara så. Du har även skapat dina egna fiender och motgångar.

Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var är vi egentligen någonstans?
Jag tror att isåfall så skulle våran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns överallt.

Denna fråga tas upp i många filmer och böcker men det skulle vara intressant och få veta vad folk har för tankar angående detta.

Visst har den tanken slagit mig många ggr, men jag har mera sett det som att allt vi upplever inte är verkligt, allt är en dröm, ett matrix. Den tanken är väl igentligen samma som du var inne på, bara tänkt på ett litet annorlunda sett?

Ja, var finns vi då (eller rättare sagt var finns JAG då, eftersom att NI/VI igentligen ÄR JAG)? Ja det är omöjligt för mig att veta när jag befinner mig i mitt matrix, om du pratar om "VAR MAN FINNS", så måste man utgå ifrån den värld man känner till, å den ända värld jag käner till är ju i så fall påhittat, alltså är frågan omöjlig att svara på.

Den värld man man lever i "på riktigt" kan ju vara helt annorlunda, de fysiska å existentiella lagar vi har indelat världen i kan vara helt annorlunda i den värld vi lever i. Men man upplever ju världen efter hur man upplever att den är så att säga, jag existerar som person på det sätt att jag upplever världen ur ett induviduellt perspektiv, om JAG också är NI så blir ju den person jag igentligen är en helt annan än den jag upplever att jag är.

Men då kan man ju lika gärna leka med tanken att alla personer är karaktärer i en varsels hjärna. De här tankarna finns ju lite grann i t.ex. parapsykologi, hinduism å buddism. Hinduismen å buddismen behandlar ju brahman, världssjälen. När man blir upplyst förenans man med brahman blir ett med allt.

Ja nu har jag flummat på ett bra tag om detta, å ja har mer tankar å skulle kunna utveckla mig ännu mer men jag tror inte att ni orkar läsa mera...
Citera
2005-02-13, 15:58
Medlem
lepetitbazookas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Ja nu har jag flummat på ett bra tag om detta, å ja har mer tankar å skulle kunna utveckla mig ännu mer men jag tror inte att ni orkar läsa mera...

javisst!
Citera
2005-02-13, 17:46
Medlem
comendantes avatar
Citat:
javisst!
men jag orkar inte skriva mera.........
Citera
2005-02-14, 07:54
Medlem
Vi är något eller någons dröm och kommer så alltid förbli
Citera
2005-02-14, 17:51
Medlem
Citat:
Har tanken någonsin slagit er att hela ert medvetande är inte verkligt?
Att alla personer, platser och föremål är påhittade av dig själv. Det skulle betyda att du själv har skapat "karaktärer" som agerar i din egen berättelse som du omedvetet skrivit. Alla dessa karaktärer har egna liv och minnen, men dessa är också påhittade av dig för att du VILL att personen ska vara så. Du har även skapat dina egna fiender och motgångar.

Men ifall detta nu skulle kunna vara sant, var är vi egentligen någonstans?
Jag tror att isåfall så skulle våran livsform vara som en pur energi utan kropp och att vi finns överallt.

Denna fråga tas upp i många filmer och böcker men det skulle vara intressant och få veta vad folk har för tankar angående detta.

Jag är nöjd med att konstatera; du skriver i forumet, alltså finns du. Jag kan missuppfatta det du skriver men bestämmer mig för att tro att du finns oberoende av mig. Jag är en enkel själ för det mesta och föreställer mig gärna att vad mina sinnen säjer mig är om inte sanningen så i vart fall en skärva av sanningen.
Citera
2005-02-14, 19:32
Medlem
kan ju dra till med en liten tankeställare här(som kanske är lite OT). jag gör en identisk kopia av någon här, inte ens kopian vet att den är en kopia. och så dödar jag orginalet. då har jag alltså dödat dig. men för alla utomstående har ingenting hänt, inte heller för den identiska kopian som gör exakt som dig och tror att den är du. så i princip lever du kvar, men egentligen är du död. vad är alltså just du, ditt medvetande alltså, det som ser ur dina ögon och gör dina handlingar osv?
(antagligen någon del av hjärnan, men nu är dethär filosofi, inte neurologi)
Citera
2005-02-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
kan ju dra till med en liten tankeställare här(som kanske är lite OT). jag gör en identisk kopia av någon här, inte ens kopian vet att den är en kopia. och så dödar jag orginalet. då har jag alltså dödat dig. men för alla utomstående har ingenting hänt, inte heller för den identiska kopian som gör exakt som dig och tror att den är du. så i princip lever du kvar, men egentligen är du död. vad är alltså just du, ditt medvetande alltså, det som ser ur dina ögon och gör dina handlingar osv?

Om du gjort kopia av orginalet sitter du inne med livets "blueprint" och jag måste därför antaga att vi här har med Gud själv att göra. Gud skulle inte besvära sig att regga sig på FB och ställa en fråga vars svar han redan känner. Men Guds vägar äro outgrundliga...
Citera
2005-02-15, 23:01
Medlem
lepetitbazookas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl

Men hur hade denna "kopiering" gått till om du nu inte är Gud själv? Hade den (för att hålla sig "on-topic") gått till i ditt medvetande, som jag påpekat inte är verkligt, utan bara en föreställelse. Ifall man då kan kopiera och radera olika personer ur sin värld, det gör en ju till en Gud över hela ens egna artificiella värld. Intressant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in